Jak świadomie zarządzać energią elektryczną w firmie? - transkrypcja

Jak świadomie zarządzać energią elektryczną w firmie?

How to consciously manage electricity within the company?

Rozmawiają:

  • Dorota Dębińska-Pokorska, partnerka w PwC, liderka grupy energetycznej

  • Jan Biernacki, Ekspert ds. sektora energetycznego, Dyrektor w PwC

Dorota Dębińska-Pokorska: Ceny energii 2030. Po ile ten prąd będzie?   

Jan Biernacki: Konsensus rynkowy jest taki, że w krótkim terminie będziemy mieli do czynienia z wysokimi cenami energii. No i argumentów za tym jest mnóstwo. 

Dorota Dębińska-Pokorska: Rosną ceny węglowodorów, bo mamy wojnę w Ukrainie, jest duża niepewność na rynku dotycząca tego, co będzie. Są zakłócenia w łańcuchach dostaw, jeżeli chodzi chociażby o panele chińskie.

Jan Biernacki: Światowe ceny węgla też idą w górę. Eksport energii z Polski również jest na dość wysokim poziomie.

Dorota Dębińska-Pokorska: CO2.

Jan Biernacki: Wysokie ceny CO2, gdzie spodziewanie się interwencji według mnie jest obarczone pewną dozą wątpliwości czy faktycznie się zadzieje, więc w krótkim terminie - wydaje się, że po prostu musimy się pogodzić z tym, że ceny energii będą wysokie.

Dorota Dębińska-Pokorska: Też myślę, że do 2025 roku będzie drogo. W 2030 roku jest szansa na stabilizację, ale nie na 200 zł za megawatogodzinę. Do tego nie wrócimy już nigdy. Będzie na pewno drożej, 900 zł pewnie nie, ale nie 200 zł.

Jan Biernacki: Patrząc na ceny energii musimy sobie powiedzieć: no dobrze, to co z tym wszystkim możemy zrobić? Pełnej recepty, jaka dokładnie będzie cena energii, oczywiście nikt nie ma. Dlatego coraz ważniejszym aspektem dla zarządzania energią elektryczną jest po prostu kontrola ryzyka, hedgowanie swoich pozycji cenowych.

Dorota Dębińska-Pokorska: No właśnie, nie rekomendujemy wracać do myślenia o energii elektrycznej: “po ile energia elektryczna będzie i w jakim horyzoncie”. Tak się nie powinno podchodzić do energii elektrycznej. Jeżeli mamy zużycie energii elektrycznej na przykład na poziomie 100, potnijmy cały ten koszyk na trzy-pięć kawałków i dla każdego zaimplementujmy kompletnie inną strategię hedgingową, zakupową. Strategię na różne tenory, jeżeli chodzi o długość obowiązywania. Bądźmy na krótko, na średnio, na długo, w różnych strukturach, w różnych formułach. I tak należy patrzeć na energię elektryczną z perspektywy przedsiębiorstwa w okresie od roku do 10 lat. 

Jan Biernacki: To o czym wspomina Dorota jest dojrzałym zarządzaniem pozycją, która nazywa się energia elektryczna. Dobrze zorganizowane, dojrzałe firmy, które widzą, że w energii elektrycznej jest potencjał oszczędności i spory potencjał na ryzyko związany ze wzrostem kosztów, tak po prostu robią. Energia elektryczna przestaje być w ogóle pozycją, o której mówi się tylko i wyłącznie jako o obszarze… 

Dorota Dębińska-Pokorska: Smutnej pozycji controllingowej. To już nie jest pozycja w bilansie, która jest ściągana linijką z roku do roku i co najwyżej różni się o inflację (jeśli w ogóle). Od tego należy odejść. To nie może już być pozycja "do odhaczenia" w procesie kontrolingowym.

Jan Biernacki: Dokładnie, więc zarządzanie tą pozycją często transferowane jest do segmentu biznesowego a nie po prostu do działu zakupów, co jest dużą różnicą w tym, jak traktowana jest ta kategoria. Myślę, że jeżeli którakolwiek firma o istotnym zużyciu energii elektrycznej kupuje energię w taki sposób, że w końcówce roku przychodzi po cenę na następny rok, w tak zwanej price all-included, to jest moment, w którym trzeba się zastanowić, co z tym zrobić.

Dorota Dębińska-Pokorska: Kilka porad dla każdego przedsiębiorcy: nie zostawiajcie energii elektrycznej w rękach dyrektora finansowego, nie zostawiajcie energii elektrycznej w rękach dyrektora technicznego. Wszyscy musicie usiąść przy stole i zastanowić się, co zrobić z tą pozycją. I nie czekajcie na listopad 2022, żeby kupić energię na rok 2023.

Jan Biernacki: W dojrzałych przedsiębiorstwach zakup energii elektrycznej to jest aktywnie zarządzana pozycja, aktywnie zarządzana działalność. Co to znaczy? To znaczy, że energii elektrycznej nie kupuje się w ramach zakupu pod koniec roku, w jednej cenie. To oznacza, że - tak, jak wspomniała Dorota - pozycję dzieli się na kilka kategorii, część zabezpiecza się od razu, część później, samymi produktami transzowymi - w taki sposób, aby kontrolować swoje ryzyko w krótkim, średnim i długim terminie. Gama sposobów na to, w jaki sposób można podejść do zabezpieczenia energii, jest naprawdę szeroka i to może wygenerować istotną różnicę dla funkcjonowania całej firmy. 

Dorota Dębińska-Pokorska: I powiem więcej: jest to tak ważne jak nigdy wcześniej, bo rynek energii elektrycznej stał się rynkiem bardzo, ale to bardzo zmiennym. Jest to rynek który, nie ma produktu, który można zmagazynować. Jest 8760 godzin w roku i każda z tych godzin ma inną cenę, więc podejście do produktu, który się zmienia przez cały rok, jest tutaj kluczowe aby znaleźć dobrą cenę energii dla swojej firmy.

Jan Biernacki: Zachęcamy państwa przy okazji do obejrzenia wywiadu z Danielem Piechockim z Orange Polska o tym, jak zarządzać kategorią energii elektrycznej w swoich kosztach i co oznacza dla firmy rozwiązanie o nazwie corporate PPA.


Dorota Dębińska-Pokorska: Energy prices in 2030. How much will electricity cost?

Jan Biernacki: The consensus is that energy prices will be high in the short term. There are plenty of arguments supporting this. 

Dorota Dębińska-Pokorska: Hydrocarbon prices are on the rise due to the war in Ukraine and the high level of market uncertainty. There are supply chain disruptions, for example when it comes to Chinese solar panels.

Jan Biernacki: Global coal prices are rising too. Energy exports from Poland are also quite high.

Dorota Dębińska-Pokorska: CO2.

Jan Biernacki: High CO2 prices, where I have some doubts as to whether the expected intervention will be made, so in the short term it seems that we just have to accept high energy prices. 

Dorota Dębińska-Pokorska: I also think they will be high until 2025. In 2030, they may level off, but not at PLN 200 per megawatt hour. We’ll never return to this level. The prices will be definitely higher, maybe not PLN 900, but for sure not PLN 200.

Jan Biernacki: If we look at energy prices, we have to say: all right, what can we do about them? As for what the exact price of energy will be, no one knows this, obviously. So an increasingly important aspect of electricity management is simply risk control, price hedging.

Dorota Dębińska-Pokorska: Exactly, we don’t recommend a return to thinking about electricity in terms of how much it will cost and over what time horizon. That’s not how we should approach this topic. For example, if our electricity consumption equals 100, let’s divide this basket into three or five pieces and implement a completely different hedging and buying strategy for each piece. As for different time frames, in the short term, in the medium term, and in the long term, we should have different structures and different formulas. We should look at electricity from the business perspective over a period of one to 10 years. 

Jan Biernacki: Dorota has mentioned mature management of the cost of electricity. Well-organized, mature companies see there’s potential for savings in electricity and a lot of potential for risk related to rising costs, and they simply do that. Electricity is no longer something that is discussed only as.... 

Dorota Dębińska-Pokorska: A sad item in the area of controlling. It’s no longer a balance sheet item that’s just brought forward each year, differing only in terms of inflation (if at all) –  this thinking should stop. It can no longer be just a value to fill in for the purposes of controlling. 

Jan Biernacki: Exactly. Management of this item is often transferred to the business segment, instead of the procurement department, which makes a big difference in how this category is treated. If a company with substantial electricity consumption buys energy by asking at the end of the year for a price for the following year, for an all-included price, then it’s time to think about what should be done about this.

Dorota Dębińska-Pokorska: A few tips for all businesses: don’t leave electricity in the hands of the CFO, don’t leave energy in the hands of the CTO. You all need to sit down and think about what to do with this cost, instead of waiting until November 2022 to make purchases for 2023.

Jan Biernacki: In mature businesses, the purchase of electricity is an actively managed cost. What does this mean? This means electricity is not at an end-of-year purchase, simply at a single price. As Dorota said, this item is divided into several categories. Some are hedged immediately, others later, only with tranche products to control risk in the short, medium, and long term. There’s really a broad range of approaches to energy hedging, and this can translate into a significant difference for the whole company. 

Dorota Dębińska-Pokorska: I’ll say more: this is more important than ever, because the electricity market is now very, very volatile. In this market, there’s no product you can stock up on. A year has 8760 hours, and each of them has a different cost, so the approach to a product that varies over the course of the year is crucial for finding a good energy price for your business.

Jan Biernacki: We encourage you to watch the interview with Daniel Piechocki of Orange Polska on how electricity costs should be managed and what corporate PPAs mean for companies.