Jakie zmiany dyrektywa CSRD wprowadzi w raportowaniu ESG? - transkrypcja

Jakie zmiany dyrektywa CSRD wprowadzi w raportowaniu ESG?

The Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). How it will affect ESG reporting?

W świetle informacji z ostatnich kilku tygodni, na finalnym etapie prac legislacyjnych znajduje się dyrektywa o raportowaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju, CSRD.

10 listopada tego roku Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy, natomiast na 28 listopada bieżącego roku, zaplanowano głosowanie Rady Unii Europejskiej w zakresie przyjęcia finalnego projektu dyrektywy. Dyrektywa powinna podlegać ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a następnie wejść w życie w terminie 20 dni. Państwa członkowskie będą miały 18 miesięcy na implementowanie przepisów dyrektywy do porządku krajowego.

Pierwsza sprawozdawczość wedle nowych zasad, powinna dotyczyć roku obrotowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 lub po tej dacie.

Dyrektywa wprowadza nowe przepisy, które rozszerzą zakres firm w Unii Europejskiej zobowiązanych do raportowania w zakresie ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i poszanowania praw człowieka oraz zmienia zakres raportowania znany do tej pory. Zmianie ulega więc zarówno zakres przedmiotowy, jak i podmiotowy przepisów.

Należy zwrócić uwagę, że do tej pory obowiązki raportowe w zakresie ESG dotyczyły jedynie około 12 tysięcy firm zobowiązanych na gruncie obecnie obowiązującej dyrektywy NFRD. Po wejściu w życie CSRD, szacuje się, że te obowiązki będą dotyczyć około 50 tysięcy firm.

Przepisy będą stosowane w trzech etapach.

  • W roku 2025 raportowanie za rok 2024 będzie dotyczyło podmiotów raportujących do tej pory na gruncie NFRD, czyli tzw. jednostek zainteresowania publicznego, np. spółek publicznych.

  • Raportowanie w 2026 roku za rok 2025 będzie dotyczyło tzw. dużych przedsiębiorców, w rozumieniu nowej definicji, czyli zarówno przedsiębiorców notowanych, jak i nienotowanych spełniających 2 z 3 kategorii, a te kategorie to: zatrudnienie powyżej 250 pracowników, 20 mln EUR sumy aktywów bądź 40 mln EUR przychodów netto.

  • Raportowanie w 2027 roku będzie dotyczyć 2026 roku i najszerszego zakresu podmiotów, m.in. notowanych małych i średnich przedsiębiorstw.

Przedstawione obowiązki stanowić będa więc wyzwanie zarówno dla podmiotów raportujących do tej pory, instytucji finansowych, jak i podmiotów dopiero zobowiązanych do raportowania.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy zobowiązują państwa członkowskie do wdrożenia sankcji za nieprawidłową realizację obowiązków raportowych, w tym sankcji obejmujących administracyjne kary finansowe.

Serdecznie zapraszamy do sprawdzenia naszych innych w kampanii “Ślad konkurencji”.

Łukasz Łyczko
counsel, ekspert prawny ESG PwC Legal


Judging by the news reports of past few weeks, the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is in the final stages of legislative work. 

On 10 November 2022, the European Parliament adopted the draft directive, while a vote by the Council of the European Union on the adoption of the final draft directive is scheduled for 28 November 2022. The directive should be published in the Official Journal of the European Union, and then enter into force within 20 days. Member States will have 18 months to implement the Directive's provisions into their national legal systems. 

The first reporting under the new rules should be filed for the fiscal year beginning on or after 1 January 2024. The directive introduces new provisions that expand the number of companies in the European Union that will be required to report on their activities in terms of environmental protection, social responsibility, and respect for human rights; it also expands the scope of reporting so required. This means that both the substantive extent of reporting and the coverage of the reporting obligation are changing.

Note that until now, ESG reporting requirements only applied to about 12,000 companies obligated under the current Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Once the CSRD comes into effect, it is estimated that these obligations will apply to about 50,000 companies. 

The regulations will be applied in three stages: 

  • In 2025, reporting for 2024 will be required for those entities that are already subject to the obligation to report under the NFRD, i.e. so-called “public interest entities”, such as large public companies.

  • In 2026, reporting for 2025 will be required for so-called “large companies” under the new definition, i.e., both listed and unlisted companies meeting 2 of the following 3 criteria: more than 250 employees / €20 million in total assets / €40 million in net revenues.

  • In 2027, reporting for 2026 will be required for the broadest range of entities, including listed small and medium-sized enterprises. 

The obligations outlined above will therefore pose a challenge both for entities that have already been reporting, and for financial institutions and entities that have not yet been required to report. 

Note also that the regulations require Member States to impose sanctions for inadequate fulfillment of reporting obligations, including sanctions involving administrative financial penalties.

We encourage you to have a look at the other topics in our "Competitors’ footprint" campaign.