Prawo konsumenckie

Aktywne wsparcie przedsiębiorców w relacjach z konsumentami

Czym jest prawo konsumenckie?

Prawo konsumenckie to zbiór praw, które regulują stosunki między konsumentami a przedsiębiorcami. Przepisy te mają ma na celu ochronę konsumenta w gospodarce rynkowej.

Aktywność organów ochrony konkurencji jest bardzo wysoka, a potencjalne kary są dotkliwe. Precyzyjne i skuteczne stosowanie prawa konsumenckiego staje się kluczowe dla efektywnego zarządzania ryzykiem biznesowym i utrzymania wizerunku firmy przyjaznej konsumentom.

Przedsiębiorcy, którzy na co dzień zawierają umowy z konsumentami (business-to-consumer) oraz kierują wobec nich komunikaty marketingowe, muszą spełnić szereg obowiązków prawnych. Za naruszenie obowiązujących przepisów grożą m.in. bardzo wysokie kary pieniężne, które nakłada Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK).

W ramach PwC Legal kompleksowo wspieramy przedsiębiorców w relacjach z konsumentami – doradzamy jak należy prowadzić sprzedaż towarów lub usług w kanale tradycyjnym i online, jak prawidłowo prowadzić kampanie reklamowe oraz informować o obniżkach cen, czy też jak rozpatrywać reklamacje oraz rozwiązywać spory z klientami. Jako interdyscyplinarny zespół, analizujemy również działania przedsiębiorców, które odnoszą skutek wobec konsumentów z zakresu Digital Services Act, prawa własności intelektualnej czy ochrony danych osobowych.

Zapytaj o wsparcie w zakresie spraw konsumenckich

Nasze wsparcie w zakresie prawa konsumenckiego

W zależności od Twoich potrzeb:

Udzielimy wsparcia w planowaniu zgodnej z prawem sprzedaży usług lub towarów oraz prowadzeniu działań marketingowych

Dokonamy analizy Twojej działalności - wskażemy, czy biznes jest prowadzony w sposób bezpieczny i gwarantujący zgodność z prawem konsumenckim

Przedstawimy skuteczne narzędzia zarządzania ryzykiem wystąpienia naruszeń prawa

Przeprowadzimy szkolenie poszczególnych działów, np. w zakresie rozpatrywania reklamacji

Prawo konsumenckie - nasze usługi

Reprezentowanie klientów w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez Prezesa UOKiK oraz Inspekcję Handlową, w szczególności w zakresie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umów (klauzule abuzywne). Reprezentowanie klientów w postępowaniach sądowych, w tym postępowaniach grupowych.

Kompleksowe dostosowanie działań sprzedażowych i marketingowych do wymogów prawa konsumenckiego, w tym m.in. przygotowanie umów, regulaminów, wzorów dokumentów, wewnętrznych polityk i procedur.

Analiza umów zawieranych z konsumentami w kontekście stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umów (klauzule abuzywne) wraz z przedstawieniem rekomendacji zmian.

Przygotowanie i wdrożenie procedur reklamacyjnych oraz przeszkolenie pracowników działów reklamacyjnych. Bieżące wsparcie w rozwiązywaniu sporów z konsumentami.

Przeprowadzenie szkoleń z zakresu prawa konsumenckiego dla pracowników organizacji - od menedżerów, przez działy sprzedaży i marketingowe.

Kompleksowa weryfikacja działalności przedsiębiorcy, pod kątem zgodności z prawem konsumenckim, wraz z przygotowaniem propozycji wdrożenia działań naprawczych.

PwC Legal stale monitoruje zmiany w przepisach prawa oraz najnowsze trendy, aby zapewnić najwyższy poziom usług. Dzięki bieżącej aktualizacji wiedzy, jesteśmy w stanie skutecznie doradzać i reprezentować naszych klientów w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym.

Kancelaria PwC Legal

Sprawdź jak możemy pomóc Twojej organizacji

Skontaktuj się z nami

Paulina Komorowska-Mrozik

Paulina Komorowska-Mrozik

Counsel, Radca Prawny, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 777

Anna Bryńska

Anna Bryńska

Senior associate, radca prawny, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 320

Konrad Biskup

Konrad Biskup

Senior Associate, aplikant adwokacki, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 753

Obserwuj nas