Rynek ciastek w Polsce

Pierwszy w naszym kraju raport opisujący pełny obraz sektora

Stworzyliśmy model oparty o zidentyfikowane trendy, obejmujący segmenty nieuwzględnione dotychczas przez analityków, umożliwiający prognozowanie przyszłego rozwoju rynku. Zebraliśmy również komentarze producentów ciastek.

3,8 kg

tyle ciastek spożył statystyczny Polak w 2015 roku

2,6 mld zł

wartość rynku ciastek w Polsce w 2015 roku

40%

udział w rynku trzech największych producentów (Mondelez, Dr Gerard, Bahlsen)

Rynek ciastek kształtują cztery główne trendy występujące wśród konsumentów

Po pierwsze, stale rośnie grupa „smart shoppers” czyli inteligentnych klientów. Głównym kryterium zakupu nie jest dla nich cena, ale jej stosunek do wartości. Po drugie, w sytuacji gdy coraz więcej osób prowadzi intensywny styl życia, rośnie zapotrzebowanie na "convenience", czyli wygodę. To z kolei pozytywnie wpływa na sprzedaż mniejszych opakowań ciastek i herbatników oraz produktów mogących zastąpić tradycyjne śniadanie. Po trzecie, rosnąca świadomość właściwości zdrowotnych i pochodzenia produktu skłania ludzi do spożywania zdrowszej żywności. Po czwarte, nie bez znaczenia jest też potrzeba podarowania sobie chwili przyjemności, jaką może być zjedzenie ciastka. Z badań wynika, że polscy konsumenci wybierają ciastka kierując się głównie smakiem.

rynek ciastek w polsce

W dostępnej ofercie ciastek możemy dostrzec przede wszystkim rosnącą popularność mniejszych, wygodnych opakowań typu on-the-go, które pozwalają na szybką konsumpcję (na przykład w samochodzie, czy w pracy). Konsumenci starają się również wybierać produkty zdrowe, zawierające naturalne składniki, co powoduje presję na stosowanie składników wyższej jakości, jak i rozwój kategorii funkcjonalnych, takich jak ciastka śniadaniowe.

Dariusz Kalinowski, Prezes zarządu, Stokrotka
rynek ciastek w polsce

W 2015 roku całkowita sprzedaż ciastek wyniosła 145,4 miliona kilogramów

Największym kanałem sprzedaży ciastek są obecnie dyskonty,które w latach 2015–2020 będą zwiększać sprzedaż tych produktów szybciej niż inne kanały (prognozowane 7% wzrostu rocznie). Na drugim miejscu plasują się supermarkety. 

Statystyczny Polak w ciągu roku konsumuje 43 kg cukru, z czego tylko 8% pochodzi ze słodyczy. Dla zdrowego trybu życia konieczny jest umiar we wszystkim, ale odrobina słodkiej przyjemności nikomu nie zaszkodzi. Konsumenci coraz bardziej jej potrzebują.

Jan Kolański, Prezes Zarządu Colian Holding SA

Większość sprzedaży w Polsce przypada na produkty markowe (68 milionów kilogramów) i marki własne (64,2 miliona kilogramów)

Przewidujemy, że w latach 2015–2020 rynek będzie rozwijał się w tempie 1,7%  pod względem wolumenu oraz 3,1% pod względem wartości. Prognozujemy, że najszybciej rozwijającym się segmentem będą marki własne. Rynek ciastek w Polsce jest obecnie rozdrobniony, jednak w przyszłości spodziewamy się jego konsolidacji. 

rynek ciastek w polsce

Skuteczna współpraca pomiędzy dystrybutorami i producentami jest bardzo istotna w przypadku rozwijania określonych kanałów dystrybucji ciastek. Obejmuje to między innymi działania marketingowe. Wspólne kampanie marketingowe są opłacalnym rozwiązaniem dla obu stron. Na przykład reklamy TV promujące produkty sprzedawane w określonej sieci są tańsze niż indywidualne kampanie reklamowe oraz mogą skutecznie promować obie firmy.

Jarosław Zawadzki, Prezes zarządu, DrGerard

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy &, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Obserwuj nas