Po pierwsze, stale rośnie grupa „smart shoppers” czyli inteligentnych klientów. Głównym kryterium zakupu nie jest dla nich cena, ale jej stosunek do wartości. Po drugie, w sytuacji gdy coraz więcej osób prowadzi intensywny styl życia, rośnie zapotrzebowanie na "convenience", czyli wygodę. To z kolei pozytywnie wpływa na sprzedaż mniejszych opakowań ciastek i herbatników oraz produktów mogących zastąpić tradycyjne śniadanie. Po trzecie, rosnąca świadomość właściwości zdrowotnych i pochodzenia produktu skłania ludzi do spożywania zdrowszej żywności. Po czwarte, nie bez znaczenia jest też potrzeba podarowania sobie chwili przyjemności, jaką może być zjedzenie ciastka. Z badań wynika, że polscy konsumenci wybierają ciastka kierując się głównie smakiem.
W dostępnej ofercie ciastek możemy dostrzec przede wszystkim rosnącą popularność mniejszych, wygodnych opakowań typu on-the-go, które pozwalają na szybką konsumpcję (na przykład w samochodzie, czy w pracy). Konsumenci starają się również wybierać produkty zdrowe, zawierające naturalne składniki, co powoduje presję na stosowanie składników wyższej jakości, jak i rozwój kategorii funkcjonalnych, takich jak ciastka śniadaniowe.
Największym kanałem sprzedaży ciastek są obecnie dyskonty,które w latach 2015–2020 będą zwiększać sprzedaż tych produktów szybciej niż inne kanały (prognozowane 7% wzrostu rocznie). Na drugim miejscu plasują się supermarkety.
Statystyczny Polak w ciągu roku konsumuje 43 kg cukru, z czego tylko 8% pochodzi ze słodyczy. Dla zdrowego trybu życia konieczny jest umiar we wszystkim, ale odrobina słodkiej przyjemności nikomu nie zaszkodzi. Konsumenci coraz bardziej jej potrzebują.
Przewidujemy, że w latach 2015–2020 rynek będzie rozwijał się w tempie 1,7% pod względem wolumenu oraz 3,1% pod względem wartości. Prognozujemy, że najszybciej rozwijającym się segmentem będą marki własne. Rynek ciastek w Polsce jest obecnie rozdrobniony, jednak w przyszłości spodziewamy się jego konsolidacji.
Skuteczna współpraca pomiędzy dystrybutorami i producentami jest bardzo istotna w przypadku rozwijania określonych kanałów dystrybucji ciastek. Obejmuje to między innymi działania marketingowe. Wspólne kampanie marketingowe są opłacalnym rozwiązaniem dla obu stron. Na przykład reklamy TV promujące produkty sprzedawane w określonej sieci są tańsze niż indywidualne kampanie reklamowe oraz mogą skutecznie promować obie firmy.