W dynamicznym oraz stale ewoluującym krajobrazie biznesowym, sukces - często w bezpośredni sposób - zależy od zdolności firmy do wykorzystania technologii cyfrowych. Ponieważ sfera cyfrowa wciąż się rozwija i na nowo definiuje branże, czy rynki firmy muszą się dostosowywać i wprowadzać innowacje, nie tylko aby przetrwać, ale i prosperować. Co napędza sukces biznesowy wschodzących gwiazd w cyfrowym świecie? Od czego zależy sukces biznesu w 2024 roku?
Podstawą każdego biznesu cyfrowego jest jego stack technologiczny (architektura enterprise). Wschodzące gwiazdy inwestują w fundamenty - najnowocześniejszy sprzęt, oprogramowanie i infrastrukturę, aby zapewnić najwyższą wydajność, odporność i możliwość skalowania. Obejmuje to m.in. rozwiązania natywne dla chmury, zaawansowane narzędzia do analizy danych w tym Machine Learning/AI, środki bezpieczeństwa cybernetycznego czy nowoczesne aplikacje mobilne.
W świecie cyfrowym królują dane. Wschodzące firmy-gwiazdy kładą olbrzymi nacisk na gromadzenie, analizę i wykorzystanie danych. Wykorzystują spostrzeżenia oparte na danych, do podejmowania świadomych decyzji, udoskonalania strategii czy personalizowania doświadczenia klientów.
Nowa generacja rozwiązań Machine Learning tj. Generative AI umożliwia nie tylko pasywne wykorzystanie danych wygenerowanych przez ludzi np. do analityki zachowań internautów, czy predykcji churnu ale przejście w aktywną produkcję treści dzięki dużym multimodalnym modelom językowym (LLM - Large Language Models). Zasilenie modeli GenAI danymi posiadanymi przez organizację oraz nowe kompetencje pracowników (prompt engineering) umożliwiają automatyzację produkcji treści tekstowych, graficznych czy wideo, wykorzystanie nowych sposobów aktywnej komunikacji z użytkownikami tj. inteligentne chat/voice-boty rozumiejące kontekst.
Projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) oraz interfejsu użytkownika (UI) mają kluczowe znaczenie dla cyfrowego sukcesu biznesowego. Wschodzące gwiazdy biznesu priorytetowo traktują tworzenie intuicyjnych, atrakcyjnych wizualnie i przyjaznych dla użytkownika interfejsów cyfrowych. Rozumieją, że bezproblemowa obsługa, wygoda, onboarding może zwiększyć pozyskanie, utrzymanie i lojalność klientów.
Aby szybko dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych, wschodzące firmy często przyjmują zwinne metodyki rozwoju. Pozwalają one na elastyczność w zarządzaniu projektami i opracowywaniu produktów, umożliwiają szybkie reagowanie na opinie klientów i pojawiające się trendy.
Silna obecność online to absolutna podstawa - najważniejsze to łatwe odnalezienie firmy oraz ciągłe angażowanie odbiorców. Wschodzące gwiazdy przodują w SEO (Search Engine Optimization), marketingu treści, zaangażowaniu klientów w mediach społecznościowych, automatyzacji marketingu. Sukces biznesu zależy więc w sporej mierze od tego, czy jesteśmy dostępni dla naszych klientów także online.
Ponieważ większość użytkowników internetu dociera do treści na urządzeniach mobilnych, efektywność mobilna stała się koniecznością. Wschodzące gwiazdy priorytetowo traktują projektowanie responsywne oraz tworzenie aplikacji mobilnych, aby zaspokoić potrzeby odbiorców mobilnych. Część z nich działa w oparciu o podejście mobile first.
Obecność firm w świecie cyfrowym bez możliwości sprzedaży produktów i usług online wnosi bardzo niewiele. Wschodzące gwiazdy oferują wygodne, bezpieczne, szybkie opcje zakupów i płatności online, aby zmaksymalizować przychody i poszerzyć bazę klientów.
Cyfrowy świat jest pełen zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem. Wschodzące gwiazdy inwestują w solidne środki bezpieczeństwa cybernetycznego, aby chronić dane klientów, własność intelektualną i swoją reputację. Nieustannie aktualizują swoje protokoły bezpieczeństwa, aby być o krok przed cyberprzestępcami.
Skalowalność to jeden z podstawowych elementów strategii cyfrowej. Budowa systemów oraz procesów, od samego początku w ten sposób, aby w przyszłości można je było w łatwy sposób rozbudowywać - wraz z ciągłym wzrostem bazy klientów - pozwala sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, bez uszczerbku dla jakości.
Technologia cyfrowa rozwija się szybko, a wschodzące gwiazdy stoją na pierwszych liniach innowacji. Stąd inwestują w badania i rozwój, analizują pojawiające się wciąż technologie (np. ML/AI, Generative AI, Blockchain, Metaverse, AR/VR, IoT itd.) i pozostają otwarte na kreatywne rewolucje w swoich branżach.
Wschodzące firmy wykorzystują sztuczną inteligencję (AI) i automatyzację do usprawniania procesów, ulepszania doświadczeń klientów i analizy danych. Chatboty, algorytmy uczenia maszynowego czy analizy predykcyjne to tylko kilka przykładów zastosowań sztucznej inteligencji. Nowa klasa rozwiązań AI tj. Generative AI przenosi nas z czasów przetwarzania i analizy danych wprowadzanych do systemów IT przez ludzi w zupełnie nową erę, w której rozwiązania informatyczne oparte o LLMy potrafią samodzielnie produkować multimedialne treści dla użytkownika końcowego, w odpowiedzi na jego wyrażone w języku naturalnym potrzeby.
Przetwarzanie w chmurze zapewnia elastyczność i skalowalność. Wschodzące gwiazdy często wybierają infrastrukturę chmurową, która umożliwia szybkie wdrożenie, opłacalność i możliwość skalowania zasobów na żądanie.
Marketing cyfrowy jest kamieniem węgielnym sukcesu w świecie cyfrowego biznesu. Wschodzące gwiazdy przodują w reklamie cyfrowej, marketingu treści, marketingu mobilnym, czy e-mailowym oraz kampaniach w mediach społecznościowych, aby skutecznie docierać do odbiorców i angażować ich.
Aby zapewnić bezproblemową obsługę klienta, wschodzące gwiazdy zapewniają spójną interakcję klientów z marką w różnych kanałach, w tym na stronie WWW, aplikacji mobilnej, mediach społecznościowych, e-mailach, SMSach czy interakcjach osobistych. Kluczem jest oczywiście synchronizacja działań w wielu kanałach oraz na wielu urządzeniach (omni-channel, omni-device).
Pandemia COVID-19 przyspieszyła przejście na pracę zdalną. Wschodzące firmy wykorzystują możliwość pracy zdalnej, za pomocą cyfrowych narzędzi do współpracy, komunikacji i zarządzania projektami, aby ułatwić swoim pracownikom codzienne działania. Możliwość pracy zdalnej również przyczynia się więc do sukcesu biznesu w 2024 roku.
Poza gromadzeniem danych wschodzące gwiazdy korzystają z zaawansowanych narzędzi analitycznych, aby uzyskać głębszy wgląd w zachowania (np. digital body language) oraz preferencje klientów (np. social media monitoring). Gromadzenie i analizę informacji o klientach w marketingu, sprzedaży i obsłudze wspierają systemami klasy Customer Data Platforms. Dane pomagają udoskonalać strategie marketingowe, oferty, a czasem i produkty.
Zachowanie konkurencyjności w środowisku cyfrowym wymaga uważnego obserwowania konkurentów w czasie rzeczywistym. Wschodzące firmy stale monitorują swoją konkurencję, aby zidentyfikować szanse i zagrożenia oraz odpowiednio dostosować swoje strategie i działania.
W cyfrowej erze posiadanie na pokładzie odpowiednich talentów ma znaczenie kluczowe. Wschodzące gwiazdy przyciągają największe talenty cyfrowe i wspierają kulturę ciągłego uczenia się i rozwoju umiejętności.
Przestrzeganie odpowiednich przepisów dotyczących cyfrowych rynków czy też dotyczących prywatności danych jest niezbędne także na początku działania. Wschodzące gwiazdy zapewniają zgodność z RODO, CCPA, DMA, DSA, dyrektyw Omnibus i innymi regionalnymi przepisami dotyczącymi m.in. ochrony danych, aby chronić zarówno własnych klientów, jak i swoją działalność. Zwiększona liczba rozwiązań opartych na Sztucznej Inteligencji skutkuje też odpowiednimi regulacjami tj. opracowywany właśnie w Unii Europejskiej AI Act.
Tworzenie pętli zwrotnych opinii klientów, partnerów, dostawców, uczestników ekosystemów na temat produktów, usług, ofert, serwisu za pomocą ankiet, recenzji i innych środków zapewnianych dzięki systemom informatycznym pomaga wschodzącym gwiazdom w świadomym ulepszaniu oferty.
Wschodzące gwiazdy dostrzegają wagę zrównoważonego rozwoju i włączają do swojej działalności praktyki przyjazne dla środowiska zapewniane natywnie przez wiele rozwiązań cyfrowych, co może znaleźć oddźwięk wśród świadomych ekologicznie konsumentów.
Wschodzące gwiazdy nigdy nie przestają poprawiać efektywności, w tym w oparciu o dane, analitykę oraz systemy automatyzacji. Nieustannie dostrajają swoje cyfrowe strategie, platformy i procesy, aby dotrzymać kroku zmieniającym się technologiom i oczekiwaniom klientów.
Kultywowanie kultury eksperymentowania, ciągłych testów wspieranych przez systemy informatyczne zachęca pracowników do proponowania nowych pomysłów, uwalniając kreatywność i zdolności adaptacyjne. Prawo do popełniania błędów oraz ciągłego uczenia się to klucz do odkrywania nowych rozwiązań.
Wschodzące gwiazdy przodują w dostarczaniu swoim klientom spersonalizowanych doświadczeń. Wykorzystują dane i algorytmy oparte na sztucznej inteligencji, aby dostosować produkty, treści i rekomendacje do indywidualnych preferencji. Posiłkują się rozwiązaniami CRM (Sales, Marketing, Service), Marketing Automation, czy CDP.
Tworzenie społeczności wokół marki może pomóc wschodzącym gwiazdom w budowaniu lojalności wobec marki i generowaniu treści, recenzji i rekomendacji tworzonych przez użytkowników. Ekosystem partnerów, dostawców, podwykonawców zwiększa efektywność organizacji. Własna platforma digitalowa czy umiejętne “granie” na zewnętrznych platformach pozwala na zwiększenie dystrybucji, dywersyfikację kanałów pozyskania klienta czy sprzedaży, wejście na zagraniczne rynki czy konstruowanie biznesu odpornego na kryzysy.
W cyfrowym krajobrazie biznesowym utrzymanie konkurencyjności wymaga dążenia do doskonałości na wielu frontach. Wschodzące firmy zdają sobie sprawę ze znaczenia najnowocześniejszych technologii, podejmowania decyzji w oparciu o dane, projektowania zorientowanego na użytkownika i zwinnych metodologii. Rozumieją również znaczenie silnej obecności w Internecie, optymalizacji mobilnej i bezpieczeństwa cybernetycznego.
Wykorzystanie niezbędnych komponentów digitalowych umożliwia wschodzącym gwiazdom nie tylko na rozwój w cyfrowym świecie, ale także wyprzedzanie tradycyjnych graczy w swoich branżach. W tej nieustannie ewoluującej cyfrowej rzeczywistości innowacyjność i zdolność do adaptacji są kluczowymi czynnikami sukcesu biznesowego. Włączenie wielu z tych komponentów do swojej cyfrowej strategii biznesowej, pozwala nowym gwiazdom na zwiększenie konkurencyjności i uzyskanie odporności w dynamicznym cyfrowym środowisku.