Nowe technologie odpowiedzią na wyzwania HR

Rozmowy o transformacji. Goście prof. Witolda Orłowskiego

pwc

W dzisiejszym odcinku:

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics i Dorota Dębińska-Pokorska, partner w PwC Polska są gośćmi prof. Witolda Orłowskiego, głównego doradcy ekonomicznego PwC. Rozmawiają o technologiach wspierających zarządzanie kapitałem ludzkim, dostosowywaniu się do wyborów pracowników i potrzebie bycia blisko ludzi w coraz bardziej zdigitalizowanej rzeczywistości.

Długość: 00:20:10

"Świat bardzo się zmienia, świat w tej chwili opiera się już mocno na sztucznej inteligencji. Zmienia się ogólnie rzecz biorąc cały rynek możliwości związanych z nowoczesnymi technologiami i my chcemy z tego bardzo mocno korzystać. Dlatego jednym z narzędzi, które wprowadziliśmy w tym roku było badanie zaangażowania, które jest nieco innym badaniem. Badaniem opartym właśnie o sztuczną inteligencję, ale też o nowoczesne technologie, pozwalające nam na zbieranie tzw. continuous feedbacku, czyli informacji zwrotnej od pracowników w trybie ciągłym, który jest bardzo dynamiczny i wspiera nas i pomaga nam w tej rzeczywistości, w tej chwili covidowej, dlatego że jest nam łatwiej zbierać informacje na bieżąco.

(...) nowoczesna technologia pozwala nam nie tylko na to, żeby dostać te informacje, ale też żeby je odpowiednio przetworzyć. To co ja bardzo cenię w tym narzędziu, to są też wszystkie informacje związane z profilem kultury organizacyjnej, w jaki sposób kształtujemy kulturę organizacyjną. To są te dodatkowe informacje, których pewnie w inny sposób trudniej byłoby pozyskać i bardziej posługiwalibyśmy się intuicją i takim naszym osądem, bo zawsze byłoby to przetransportowane przez pryzmat menedżerów, którzy zbieraliby informacje. A tutaj ta informacja jest przetworzona w nowoczesny sposób i podana nam w bardzo przyjaznej formie, dając jednocześnie duże pole do refleksji, zastanowienia się i działania.”

Lidia Ołowska
Dyrektor HR w Polpharma Biologics

Zobacz wybrane najistotniejsze fragmenty rozmowy:

Witold Orłowski, PwC: Muszę pani Lidio, zadać pani bardzo trudne pytanie. Biorąc pod uwagę te wszystkie rzeczy, o których mówiłem: zdumiewający czas i zdumiewające zmiany, które prawdopodobnie są jeszcze przed nami, jakie są Pani doświadczenia jako lidera HR, jako dyrektora HR? Co było największym problemem w ostatnich miesiącach i o czym Pani w tej chwili myśli jako zadaniu na kolejne miesiące?

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics: Myślę, że nie będę tutaj bardzo oryginalna, bo oczywiście ostatnie miesiące przyniosły nam ogromne zmiany związane z epidemią, która nas bardzo zaskoczyła i miało to ogromny wpływ na funkcjonowanie wszystkich firm, również mojej. Musieliśmy zupełnie przearanżować system pracy, zupełnie inaczej zorganizować się wewnętrznie, ale też bardzo dynamicznie obserwować to, co dzieje się na rynku i bardzo szybko reagować na te zmiany. Na początku, niemalże każdego dnia dostosowywaliśmy swoją strategię do tego, co nas zaskakiwało i co czasami było łatwiejsze do przewidzenia, a czasami nieco trudniejsze. W tej chwili wydaje mi się, że już troszeczkę okrzepliśmy w tej nowej rzeczywistości i nieco łatwiej jest nam też wyobrazić sobie rzeczy, które na początku wydawały się być niewyobrażalne jak np. posadzenie wszystkich samolotów na płycie lotniska. Co jak zaczynaliśmy dyskutować na początku epidemii wydawało się nam rzeczą absolutnie niewyobrażalną, a stało się faktem.

Dorota Dębińska-Pokorska, PwC: Rzeczywiście czasy są niezwykłe i nowa normalność, chociaż tego słowa nie lubię, dużo zmian wprowadza i one nie będą możliwe do cofnięcia. Myślę, że wszystkie firmy, które zatrudniają ludzi, a to są naprawdę wszystkie firmy, muszą rzeczywiście zaplanować jak prowadzić biznes w tej nowej rzeczywistości. Polacy zakochali się w pracy zdalnej. Polacy oczekują od pracodawcy pracy zdalnej. Mamy też bardzo dużo wątków, które wciąż pozostają aktualne, pomimo że sytuacja na rynku pracy się zmienia, czyli: dalej potrzebujemy talentów w firmie; dalej potrzebujemy budować firmę opartą na zintegrowanych, zmotywowanych zespołach; dalej potrzebujemy ludzi, którzy są zaangażowani w pracę w firmie, a praca zdalna jak się nie widzimy, nie mamy tych relacji, nie znamy się i nie wiemy kim jesteśmy generuje wyzwania same w sobie. Myślę, że to jest wspólny mianownik zarówno firm takich jak Polpharma Biologics, jak i każdej firmy w Polsce, ale myślę, że Polpharma Biologics jest o tyle ciekawa, że jest to bardzo dynamicznie rosnące przedsiębiorstwo, które buduje swoją przyszłość w oparciu o wiedzę i know-how, czyli bardzo specyficzne kompetencje, więc zapytałabym pani Lidii, co przed wami dzisiaj, jeśli chodzi o obszar ludzi, którzy wam są potrzebni?

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics: Chciałabym skomentować te kwestie zakochania się Polaków w pracy zdalnej, bo powiedziałabym, że z moich doświadczeń to jest i tak i nie. Z jednej strony bardzo cenimy sobie elastyczność, która okazał się być równie efektywna jak praca w biurze, ale ja słyszę ogromne głosy od naszych pracowników, że ta praca zdalna jest pracą bardzo trudną, zacierającą granice pomiędzy pracą a życiem rodzinnym, która też bardzo utrudnia naszym pracownikom budowanie relacji wewnętrznych i oni to bardzo mocno odczuwają. W Polpharma Biologics, oczywiście my bardzo dynamicznie staramy się na te wszystkie zmiany reagować. Tak jak Pani powiedziała, jesteśmy firmą bardzo dynamicznie rosnącą, więc poziom zatrudniania, który mamy jest w dalszym ciągu bardzo wysoki. Te przyrosty, jeżeli chodzi o ilości zatrudnionych osób, z roku na rok są bardzo dynamiczne. W związku z tym, na pewno ogromnym utrudnieniem jest też to, że pracownicy w takich niepewnych czasach nie są tak chętni do zmiany zatrudnienia. Szczególnie jeżeli bierzemy pod uwagę, że my budując rynek biotechnologiczny w Polsce pozyskujemy również i staramy się jak najwięcej Polaków, którzy mają doświadczenie zbudowane za granicą przyciągnąć tutaj, na rynek polski. Udaje nam się to z ogromnym sukcesem, natomiast oczywiście czasy pandemii w tej chwili nie są takimi czasami, w których bardzo chętnie ludzie zmieniają miejsce zatrudnienia, bo raczej starają się przeczekać i zobaczyć jak ta nowa rzeczywistość będzie wyglądała.

Dorota Dębińska-Pokorska, PwC: Pani Lidio, wiem, że zdecydowaliście się Państwo na wdrożenie projektu, który mówi o technologii w służbie człowieka, również w obszarze zasobów ludzkich. Czy to jest coś co pozwala Państwu lepiej zarządzać zasobami ludzkimi niż gdybyście tej technologii nie mieli?

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics: Tak, my jako firma nowoczesna, firma biotechnologiczna w pewnym sensie postrzegamy siebie jako pioniera w bardzo wielu aspektach. Staramy się budować firmę bardzo nowoczesną technologicznie, nie tylko w tych aspektach związanych z dokonaniami naukowymi, ale jako organizację również, posiłkując się w jak najszerszym stopniu zdobyczami nowoczesnych technologii. Świat bardzo się zmienia, świat w tej chwili opiera się już mocno na sztucznej inteligencji. Zmienia się ogólnie rzecz biorąc cały rynek możliwości związanych z nowoczesnymi technologiami i my chcemy z tego bardzo mocno korzystać. Dlatego jednym z narzędzi, które wprowadziliśmy w tym roku było badanie zaangażowania, które jest nieco innym badaniem. Badaniem opartym właśnie o sztuczną inteligencję, ale też o nowoczesne technologie pozwalające nam na zbieranie tzw. continuous feedbacku, czyli informacji zwrotnej od pracowników w trybie ciągłym, który jest bardzo dynamiczny i wspiera nas i pomaga nam w tej rzeczywistości, w tej chwili covidowej, dlatego że jest nam łatwiej zbierać informacje na bieżąco.

Dorota Dębińska-Pokorska, PwC: Ja też jestem fanem technologii w służbie człowieka.  (...) Kontynuując ten wątek, pani Lidio, czy przed pandemią mieli Państwo inne wyzwania w obszarze zasobów ludzkich niż dzisiaj? Czy to jest zupełnie inny świat? Bo wspomniała Pani, że te światy jeszcze Pani zdaniem się nie ustabilizowały. Że mamy starą normalność, nową normalność, że jesteśmy pomiędzy. Inny świat, inne wyzwanie, czy wciąż te same?

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics: Te same i inne. Dlatego uważam, że jesteśmy pomiędzy, ponieważ wiemy i wiedzieliśmy o tym że IV rewolucja technologiczna niesie za sobą ogromne wyzwania, chociażby dla działów HR, ale też dla całych organizacji i generalnie rzecz biorąc, oczywiście byliśmy tego w pełni świadomi i przygotowaliśmy się do tego. Myślę, że ta zmieniająca się rzeczywistość związana z pandemia bardzo przyspieszyła niektóre działania i wdrażanie niektórych rozwiązań. Niestety, dobrze by było żeby nasze prawo pracy nadążało za tymi wszystkimi wymaganiami, które w tej chwili przed nami są stawiane. Natomiast z mojej perspektywy, to co jest na pewno bardzo istotne to jest bycie bliżej ludzi w tej coraz bardziej zdigitalizowanej rzeczywistości. Chociażby badanie zaangażowania i wszystko co ono za sobą niesie, też taki impuls, żeby porozmawiać o wynikach, co dla mnie jest bardzo istotnym elementem tego badania, jest jednym z takich narzędzi do tego żeby łatwiej nam było tę nową rzeczywistość okiełznać, ale żeby też bardzo dynamicznie móc reagować na potrzeby pracowników, ich oczekiwania i zmieniająca się rzeczywistość zewnętrzną.

Dorota Dębińska-Pokorska, PwC: Pani Lidio, a gdyby Pani nie miała technologii i byłaby Pani bez tej technologii w tej pandemii, to czego by Pani nie wiedziała?

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics: Może to nawet nie jest kwestia tego czego bym nie wiedziała, tylko jak łatwo by mi było pozyskać informacje, bo tak naprawdę zawsze możemy dyskutować o tym jak pozyskać informacje i na ile byśmy mogli o rzeczywistości naszej i o poziomie zaangażowania pracowników, o ich poziomie satysfakcji, jak byśmy mogli się dowiedzieć. Natomiast nowoczesna technologia pozwala nam nie tylko na to, żeby dostać te informacje, ale też żeby je odpowiednio przetworzyć. To co ja bardzo cenię w tym narzędziu to są też wszystkie informacje związane z profilem kultury organizacyjnej, w jaki sposób kształtujemy kulturę organizacyjna. To są te dodatkowe informacje, których pewnie w inny sposób trudniej byłoby pozyskać i bardziej posługiwalibyśmy się intuicją i takim naszym osądem, bo zawsze byłoby to przetransportowane przez pryzmat menedżerów, którzy zbieraliby informacje, a tutaj ta informacja jest przetworzona w nowoczesny sposób i podana nam w bardzo przyjaznej formie, dając jednocześnie duże pole do refleksji, zastanowienia się i działania. Bo na podstawie analizy wyników my również podejmujemy plany działania związane z tymi wynikami i razem z naszymi pracownikami dyskutujemy, o tym co należałoby poprawić, zmienić, co należałoby kontynuować, co jest dla nas wartością, nad czym należałoby się jeszcze zastanowić, a co może zaprzestać. Te wyniki dają nam bardzo dobrą płaszczyznę do takiej rozmowy, podejmowania działań i przygotowania action planów. 

Dorota Dębińska-Pokorska, PwC: Pani Lidio, ja poproszę Panią o komentarz, bo powiem Pani jakie słyszę hasła, z którymi się osobiście solidaryzuję, więc bardzo bym była ciekawa, co Pani o tym sądzi. Nie lubię haseł, że wszystkim po równo, czyli będziemy tydzień rotowali i wszyscy będziemy rotowali albo będziemy dwa dni w pracy, a reszta nie i wszyscy po równo, bo jesteśmy bardzo podzieleni. Chciałabym żeby pracodawcy naprawdę pytali pracowników o to, co naprawdę by chcieli. Są ludzie, którzy świetnie sobie radzą w pracy zdalnej i są ludzie, którzy są kompletnie nieefektywni i oni powinni być przywróceni do biura w pierwszej kolejności. Bardzo jestem ciekawa Pani opinii w tych tematach, że jesteśmy bardzo różni. A to, że mamy prawo wybierać i ktoś słyszy i nam szykuje rozwiązania dla nas skrojone jest siłą nowoczesnego pracodawcy.

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics: Ja jestem ogromną zwolenniczką też takiego podejścia, że nie według klucza tylko według potrzeb i tego jaka jest sytuacja. Rzeczywiście musimy elastycznie reagować. My np. w tej chwili już w firmie robimy takie mapowanie właśnie, przygotowując się na to, co być może nastąpi w najbliższym półroczu, którzy pracownicy są bardziej chętni, żeby pracować z domu, a którzy pracownicy są bardziej skłonni żeby jednak pracować w biurze. Nasz charakter pracy jest też taki, że my nie możemy sobie pozwolić na to, żeby wszyscy pracownicy mogli pracować zdalnie, ponieważ u nas przez cały okres pandemii była produkcja, więc tutaj zaostrzony reżim, ogromna troska o tych pracowników, którzy do pracy docierali każdego dnia. Ogromny szacunek dla ich wyborów i utrzymania przez cały czas tej produkcji, jest też czymś, o czym musimy myśleć. To jest tak, że musimy stworzyć bezpieczne warunki pracy dla każdego i musimy też, i chcemy, dostosowywać się do wyborów naszych pracowników i do ich preferencji na tyle, na ile pozwalają nam oczywiście warunki.

Witold Orłowski, PwC: Jeśli tak na to spojrzeć to stale mówimy o wyzwaniach przed firmami, konieczności zmiany strategii, również finanse państwo itd. A troszeczkę tak jakbyśmy zapominali o tym, że na ten główny ciężar dostosowania, mówię i o kryzysie i o IV rewolucji przemysłowej, która, tutaj się absolutnie zgadzam, tylko przyspieszy temat, spadnie na ludzi tak naprawdę. Jak oni sobie z tym będą w stanie poradzić? Jak dobrze pomóc im sobie z tym poradzić? To jest tak naprawdę głównie wyzwanie HR-ów w tym momencie. Tak troszkę pewnie się przypomina Daniel Goleman i jego „Inteligencja emocjonalna”, której akurat sztuczną inteligencją póki co nie da się zastąpić. Ogromnym zadaniem będzie to, aby pomóc ludziom sobie z tym poradzić.

Lidia Ołowska, dyrektor HR w Polpharma Biologics: Myślę, że generalnie rzecz biorąc musimy być jeszcze bliżej ludzi niż wcześniej i jeszcze bardziej wsłuchiwać się w nich niż wcześniej, bo to będzie klucz do tego, żeby znajdować najlepsze rozwiązania i dla biznesu i dla ludzi. Im bardziej technologia będzie wkraczała w nasze życie, tym my (czyt. HR) będziemy musieli być bliżej ludzi i ich potrzeb.

 

Skontaktuj się z nami

Dorota Dębińska-Pokorska

Dorota Dębińska-Pokorska

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 7150

Obserwuj nas