Ostatnia szansa na zajęcie pozycji na rynku aplikacji mobilnych

Właśnie mijają dwa lata odkąd w polskim internecie nastał wreszcie rok mobile - więcej użytkowników skorzystało z sieci za pomocą telefonów, niż komputerów PC (Gemius Ranking). 

W Stanach Zjednoczonych już w 2017 roku nastąpił przełom - ponad 50% czasu użytkownicy spędzili w aplikacjach mobilnych, na stronach WWW - 7% za pośrednictwem smartfonów, a 34% korzystając z tradycyjnych komputerów PC. Udział sprzedaży cyfrowej realizowanej za pośrednictwem rozwiązań mobilnych w Stanach Zjednoczonych rośnie od lat. W drugim kwartale 2020 roku wynosił już 31% (Comscore), a płatności za pośrednictwem aplikacji mobilnych wzrosły o 60% (drugi kwartał 2018 - drugi kwartał 2020, Comscore). 

W XXI wieku dominującą platformą cyfrową dla większości ludzi na świecie stały się zatem smartfony, a języczkiem uwagi właśnie aplikacje mobilne. 

Urządzenia za pomocą których polscy użytkownicy korzystają z internetu
Urzadzenia za pomoca ktorych Polacy korzystaja z internetu

Źródło: Opracowanie własne na podstawie Gemius Ranking  [dostęp: 04.12.2020]

 

Dlaczego użytkownicy preferują natywne aplikacje mobilne?

  • Wygoda – zainstalowane aplikacje mobilne są zawsze pod ręką, działają nawet bez dostępu do internetu, zapamiętują stan działania, są zunifikowane z interfejsem systemu operacyjnego smartfona, a jednolite doświadczenie użytkownika w kontekście korzystania z systemu operacyjnego oraz w aplikacjach mobilnych nie wymaga dodatkowego szkolenia
  • Funkcjonalność – aplikacje mobilne działają jak programy komputerowe, mogą mieć dostęp do wszystkich czujników smartfona (akcelerometr, gps, żyroskop itd.), kalendarza, kontaktów etc., w pełni wykorzystują możliwości natywnego dotykowego interfejsu użytkownika (tap, pinch, swipe)
  • Szybkość działania – pełna integracja z systemem operacyjnym pozwala na większą wydajność oraz szybkość działania, aplikacje są bardziej reaktywne, nie wymagają uruchomienia przeglądarki www oraz załadowania strony internetowej
  • Bezpieczeństwo – działają w trybie sandboxingu są izolowane od siebie nawzajem oraz od systemu operacyjnego, nie mogą „zepsuć” urządzenia
TOP 25 aplikacji w Polsce według zasięgu (dane w %)
Urzadzenia za pomoca ktorych Polacy korzystaja z internetu

Wszyscy 15+, użytkownicy telefonów i tabletów z systemem Android.  Źródło: Spicy Mobile, Mobigate Report, styczeń 2019 - wrzesień 2020.

 

Na co zwrócić uwagę przygotowując aplikację mobilną?


Przydatność

  • Aplikacja mobilna odniesie długofalowy sukces jeśli adresuje powtarzalną, trwałą potrzebę klientów. W rankingach powszechnie używanych (a nie jedynie pobieranych) aplikacji najlepiej wypadają rozwiązania znane ze świata tradycyjnych aplikacji desktopowych, WWW (komunikacyjne, handlowe, rozrywkowe, użytkowe, informacyjne, biurowe, biznesowe, oraz oczywiście gry itd.). Rynek aplikacji mobilnych zdominowany jest przez tradycyjnych cyfrowych graczy typu Google, Facebook, Apple.

Wielofunkcyjność

  • Aplikacje mobilne mogą realizować szereg różnych funkcji związanych z działalnością handlową: prezentować produkty czy usługi, ułatwiać podjęcie wyboru, dystrybuować gazetki, promocje, kupony, obsługiwać program lojalnościowy, zapewniać możliwość zakupu oraz płatności w kanałach online czy offline, a także wspierać obsługę posprzedażową, edukować czy utrzymywać długofalową relację z klientem. Istotny jest odpowiedni dobór spośród ww. funkcji do potrzeb grupy docelowej, wymogów oraz cyfrowej dojrzałości organizacji.

 

Jeden czy oba systemy operacyjne? Wymóg ciągłej aktualizacji

  • Aplikacje mobilne powinny być przygotowane na dwa główne mobilne systemy operacyjne (Android 86%, iOS 14% rynku w Polsce wg Gemius Ranking). Tak jak każdy program komputerowy, muszą być cyklicznie poprawiane, aktualizowane, rozwijane.

Ograniczone kanały dystrybucji

  • Bramą dla konsumentów do świata aplikacji są platformy cyfrowej dystrybucji oprogramowania tzw. Appstore’y (Google Play, Apple Appstore). Zanim aplikacja trafi na półkę odpowiedniego „sklepu” przechodzi dokładną weryfikację, w razie niespełnienia określonych warunków może zostać odrzucona. Promocję aplikacji można przeprowadzić w samych appstore’ach (płatna reklama), innych płatnych kanałach online (m.in. w modelach płatność za instalację – Pay per Download) oraz we własnych kanałach cyfrowych jak i offline (np. komunikacja werbalna przy kasach w Rossmannie). Przed udostępnieniem aplikacji warto od razu zaplanować strategię promocji, onboardingu, ponownego zaangażowania uśpionych klientów.

ASO (App Store Optimization)

  • Przed oraz w trakcie wprowadzania aplikacji do dystrybucji można skorzystać z dedykowanych usług poprawy widoczności aplikacji mobilnej w dedykowanych platformach dystrybucji. Podobnie jak optymalizacja widoczności w wyszukiwarkach dotyczy stron internetowych (SEO), ASO zajmuje się dostosowaniem aplikacji mobilnej do specyficznych mechanizmów wyszukiwania, prezentacji, rankowania etc. odpowiedniego sklepu z aplikacjami.

Ograniczona monetyzacja

  • Apple i Google pobierają 30% marże od sprzedaży aplikacji oraz sprzedaży za pomocą własnych appstorów cyfrowych dóbr oraz usług (także w postaci subskrypcji). W przypadku twórców bardzo popularnych aplikacji warunki mogą być negocjowane indywidualnie. Od 1 stycznia 2021 Apple zapowiedział wprowadzenie obniżki prowizji do 15% dla mniejszych organizacji.

Deep linking

  • Rozwiązanie zapewniające linkowanie pomiędzy aplikacją mobilną, a stroną internetową. Umożliwia takie przekierowanie klientów klikających w link na stronie internetowej by „wylądowali” w odpowiednim „miejscu” aplikacji mobilnej i odwrotnie w celu np. re-angażowania uśpionych użytkowników.

     

Utrudniona identyfikacja użytkowników

  • Aplikacje mobilne nie posiadają cookies, a jedynie identyfikator urządzenia co utrudnia jednoznaczną identyfikację klientów (IDFA, GAID, MAID). Od najnowszej wersji systemu operacyjnego Apple konsumenci mogą już blokować identyfikator urządzenia tj. blokują reklamy emitowane na stronach WWW. Aby rozwiązać problem z identyfikacją warto rozważyć możliwość utworzenia w aplikacji mobilnej konta użytkownika oraz logowania za pomocą jednoznacznych identyfikatorów tj. adres e-mail, numer telefonu oczywiście w pełni zsynchronizowanych z kontami usług oferowanych poprzez WWW. 
The App Store Model. Modele podziału przychodów z aplikacji dystrybuowanych za pośrednictwem platform Google / Apple
Urzadzenia za pomoca ktorych Polacy korzystaja z internetu

Case study żappka

W świecie, w którym doświadczenie i spersonalizowana relacja są dla klientów ważniejsze niż cena, a globalne platformy e-commerce czy delivery opanowały te elementy do perfekcji, sieci handlowe muszą wykorzystywać nowe strategie. Jedną z nich jest szeroki ekosystem usług dostępny w aplikacji mobilnej. Pod tym pojęciem mamy na myśli zbiór cyfrowych narzędzi (funkcji) oraz ofert, poprzez które sieć dostarcza dodatkową wartość w obrębie danej dziedziny życia klientów polepszając w ten sposób relację i doświadczenie klientów. To wszystko ma się przełożyć na większe zaangażowanie oraz powracalność użytkowników. Taką strategię przyjęła sieć Żabka. Oto case study projektu żappka, którego partnerem technologicznym między innymi jest Future Mind.

Tomasz Woźniak
CEO Future Mind

 

Proof of Concept, pilot, MVP launch

Projekt, który wymaga zintegrowania aplikacji mobilnej z wieloma systemami klienta oraz dostawcami rozwiązań należy rozpocząć w sposób świadomy, budując tzw. Proof of Concept (PoC), czyli zestaw funkcjonalności pozwalający zweryfikować założenia biznesowe, w tym też oczekiwane reakcje klientów na produkt cyfrowy. 

Pierwsza iteracja produktu, potwierdziła skuteczność rekomendowanego silnika marketing automation oraz znaczenia rzeczywistych danych transakcyjnych, które pozwoliły na testowanie rekomendacji i personalizacji treści w ramach popularnego trendu Account-Based Marketing.

Badanie zachowań oparte na rzeczywistych scenariuszach pozwoliło na płynne przejście do kolejnego etapu, jakim było powierzenie projektowania interfejsu docelowej wersji aplikacji uznanej na rynku i odpowiedzialnej m.in. za projekty dla UBER czy AirBnB amerykańskiej agencji Ueno.com

Mimo sukcesu pierwotnego PoC docelowe uruchomienie zostało podzielone na mniejsze cztery etapy:

  • pilot wersji zamkniętej tzw. friends and family, 

  • pilot - aplikacja trafia do sklepów z aplikacjami, 

  • właściwy launch wersji MVP 

  • skalowanie produktu spójne z celami strategicznymi Żabki. 

Praca odbywała się w 2 tygodniowych sprintach z wykorzystaniem frameworka Scrum. Takie podejście pozwoliło nam na bieżąco reagować na zmiany biznesowe i feedback użytkowników testujących kolejne wersje aplikacji.

Do developmentu aplikacji zespół Future Mind użył natywnych technologii mobilnych tj. Kotlin na Androidzie i Swift w przypadku iOS. W przypadku tak złożonych projektów tylko natywne technologie zapewniają pełne wsparcie dla najnowszych funkcji systemów operacyjnych i narzędzi dostawców wykorzystywanych do budowy poszczególnych funkcji. Jeśli chodzi o budowę warstwy backend i integracji z systemami zewnętrznymi wykorzystane zostały nowoczesne technologie takie jak Node.js i Python.

Budowa ekosystemu żappka

Oczywiste wydało się, że pierwszym fundamentem jest odpowiednio przygotowany i spersonalizowany za pomocą silnika marketing automation, program lojalnościowy. Odpowiedni model zaangażowania pozwalał nie tylko realizować stricte handlowe kampanie, ale i pozwolił na wykorzystywanie punktów promocyjnych (żappsów) wraz z nowo tworzonymi formami lojalizacji jak np. zadania dla klientów polegające na zakupie określonej ilości produktów. Rewelacyjnym pomysłem, demonstrującym społeczne zaangażowanie było przekazanie z końcem roku niewykorzystanych żappsów na rzecz WOŚP czy w trakcie panującej pandemii dotowanie szpitali walczących z Covid-19.

Mimo sukcesu tej części ekosystemu należy pamiętać, że dla wielu klientów sieci, punkty lojalnościowe wymieniane na nagrody mogą być niewystarczającą motywacją do posiadania i korzystania z aplikacji mobilnej. 

Stąd też decyzja klienta by rozwijać funkcjonalności w kierunku podnoszenia satysfakcji polegającej na wykorzystaniu samego konceptu sklepu żappka jako sieci convenience, która oznacza wygodę, bliskość i mnogość oferty, nie tylko tej na półkach. 

Pierwszym tego typu modułem była Żappka Pay, czyli zbudowany od podstaw system mobilnych płatności Żabka. Dzięki Żappka Pay klienci są w stanie, za pomocą aplikacji, dokonać szybkich i bezpiecznych płatności oraz naliczyć lub wykorzystać punkty w programie lojalnościowym. To wszystko skraca czas obsługi, a także zmniejsza ryzyko w dobie obowiązujących norm sanitarnych. 

Oprócz własnych płatności, na których wdrożenie decyduje coraz więcej sieci handlowych, uruchomiono niezwykle praktyczną i jak się okazało po kilku dniach oczekiwaną przez klientów funkcjonalność Żappka Post. Już w 2019 r. liczba odebranych w sklepach sieci paczek wyniosła ponad 12 mln. Naturalnym ruchem było więc przeniesienie procesu nadania i odbioru przesyłek do aplikacji mobilnej. Co więcej, ze względu na wzrost rynku e-commerce wywołany pandemią oraz obawy dotyczące sterylności przesyłek funkcjonalność ta w tym roku stała się jeszcze bardziej potrzebna.

Wyniki

Aplikacja okazała się sukcesem co potwierdzają liczby - po 1,5 roku od oficjalnego launchu żappka została pobrana ponad 3,5 mln razy. Jej jakość potwierdzają wysokie oceny w Google Play i App Store - na obu platformach średnia ocen jest powyżej 4.0. Natomiast dzięki przemyślanej strategii rozwoju produktu, jak i marketingu żappka utrzymuje wysoką retencję użytkowników.

Jakość aplikacji potwierdzają również nagrody branżowe - Mobile Trends Awards 2019 w kategorii commerce / m-commerce czy wyróżnienie na targach NRF 2020 w Nowym Jorku.

Skąd czerpać inspiracje, jak podejść do budowy ekosystemu w aplikacji?

  • Poszukiwanie funkcji, które będą pomagać klientom na różnych etapach Customer Journey, a nie tylko optymalizować produkt pod konwersję na sprzedaż,

  • Cyfryzacja różnych usług offline w celu dostarczenia konsumentom lepszego doświadczenia,

  • Social i Wideo commerce - trendy, które na dobre przejęły e-commerce w Chinach wchodzą właśnie do USA i Europy.

W jaki sposób Żabka realizuje projekt?

  • Discovery - jak „ugryźć” lojalność, czego rzeczywiście potrzebuje klient, oprócz promocji?

  • Analiza przedwdrożeniowa - architektura, integracje z szerokim spektrum rozwiązań tj. Marketing Automation, CRM, POS, BI.

  • Prace projektowe - zwinny zespół, niezbędny Product Owner, jasno zdefiniowane KPI.

  • Zasady rozwoju produktu MVP - mały launch, skalowane wdrożenie produkcyjne i umożliwiające to:

    • Otwarty UX, który obok części projektowej pozwala na uzupełnianie modułów w ramach budowy tzw. super apps (Żappka Pay, Żappka Post, charity),

    • Dynamiczny content, mocna współpraca z trademarketingiem,

    • Wykorzystanie danych, aktywacje,

  • Po launchu: regularna redefinicja KPI, feedback użytkowników, data driven development, docelowo ROI z kanału.

Zanim zdecydujesz się na budowę natywnej aplikacji mobilnej rozważ inne rozwiązania 

PWA (Progressive Web Apps) – aplikacje uruchamiane poprzez przeglądarkę WWW, tak jak zwykła strona internetowa (nie wymagają aktualizacji, instalacji, umożliwiają SEO), ale działające jak natywna aplikacja mobilna (praca w trybie offline, dodawanie do pulpitu, powiadomienia push itd.).

RWD (Responsive Web Design) – technika projektowania stron WWW zapewniająca samoczynne dostosowanie do rozmiarów okna przeglądarki na różnych urządzeniach np. smartfony, komputery, tablety. Strony przygotowane zgodnie z RWD działają tj. zwyczajne strony WWW, ale są uniwersalne: wyświetlają się poprawnie na dużych ekranach komputerowych oraz smartfonach i tabletach o wielu różnorodnych rozmiarach ekranów. Podczas projektowania RWD można napotkać problemy z nawigacją, tabelami, formularzami, grafiką etc.

AMP (Accelerated Mobile Pages) – rozwiązanie służące do przyspieszenia ładowania stron w przeglądarkach WWW przy niskich przepustowościach dedykowane dla urządzeń mobilnych. Projekt rozwijany pod auspicjami Google’a.

 

Retail aplikacje

Skontaktuj się z nami

Michał Kreczmar

Michał Kreczmar

Director, Digital Transformation, PwC Polska

Tel.: +48 883 365 805

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy&, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Obserwuj nas