W Stanach Zjednoczonych już w 2017 roku nastąpił przełom - ponad 50% czasu użytkownicy spędzili w aplikacjach mobilnych, na stronach WWW - 7% za pośrednictwem smartfonów, a 34% korzystając z tradycyjnych komputerów PC. Udział sprzedaży cyfrowej realizowanej za pośrednictwem rozwiązań mobilnych w Stanach Zjednoczonych rośnie od lat. W drugim kwartale 2020 roku wynosił już 31% (Comscore), a płatności za pośrednictwem aplikacji mobilnych wzrosły o 60% (drugi kwartał 2018 - drugi kwartał 2020, Comscore).
W XXI wieku dominującą platformą cyfrową dla większości ludzi na świecie stały się zatem smartfony, a języczkiem uwagi właśnie aplikacje mobilne.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie Gemius Ranking [dostęp: 04.12.2020]
Wszyscy 15+, użytkownicy telefonów i tabletów z systemem Android. Źródło: Spicy Mobile, Mobigate Report, styczeń 2019 - wrzesień 2020.
Aplikacja mobilna odniesie długofalowy sukces jeśli adresuje powtarzalną, trwałą potrzebę klientów. W rankingach powszechnie używanych (a nie jedynie pobieranych) aplikacji najlepiej wypadają rozwiązania znane ze świata tradycyjnych aplikacji desktopowych, WWW (komunikacyjne, handlowe, rozrywkowe, użytkowe, informacyjne, biurowe, biznesowe, oraz oczywiście gry itd.). Rynek aplikacji mobilnych zdominowany jest przez tradycyjnych cyfrowych graczy typu Google, Facebook, Apple.
Aplikacje mobilne powinny być przygotowane na dwa główne mobilne systemy operacyjne (Android 86%, iOS 14% rynku w Polsce wg Gemius Ranking). Tak jak każdy program komputerowy, muszą być cyklicznie poprawiane, aktualizowane, rozwijane.
Rozwiązanie zapewniające linkowanie pomiędzy aplikacją mobilną, a stroną internetową. Umożliwia takie przekierowanie klientów klikających w link na stronie internetowej by „wylądowali” w odpowiednim „miejscu” aplikacji mobilnej i odwrotnie w celu np. re-angażowania uśpionych użytkowników.
W świecie, w którym doświadczenie i spersonalizowana relacja są dla klientów ważniejsze niż cena, a globalne platformy e-commerce czy delivery opanowały te elementy do perfekcji, sieci handlowe muszą wykorzystywać nowe strategie. Jedną z nich jest szeroki ekosystem usług dostępny w aplikacji mobilnej. Pod tym pojęciem mamy na myśli zbiór cyfrowych narzędzi (funkcji) oraz ofert, poprzez które sieć dostarcza dodatkową wartość w obrębie danej dziedziny życia klientów polepszając w ten sposób relację i doświadczenie klientów. To wszystko ma się przełożyć na większe zaangażowanie oraz powracalność użytkowników. Taką strategię przyjęła sieć Żabka. Oto case study projektu żappka, którego partnerem technologicznym między innymi jest Future Mind.
Tomasz Woźniak
CEO Future Mind
Projekt, który wymaga zintegrowania aplikacji mobilnej z wieloma systemami klienta oraz dostawcami rozwiązań należy rozpocząć w sposób świadomy, budując tzw. Proof of Concept (PoC), czyli zestaw funkcjonalności pozwalający zweryfikować założenia biznesowe, w tym też oczekiwane reakcje klientów na produkt cyfrowy.
Pierwsza iteracja produktu, potwierdziła skuteczność rekomendowanego silnika marketing automation oraz znaczenia rzeczywistych danych transakcyjnych, które pozwoliły na testowanie rekomendacji i personalizacji treści w ramach popularnego trendu Account-Based Marketing.
Badanie zachowań oparte na rzeczywistych scenariuszach pozwoliło na płynne przejście do kolejnego etapu, jakim było powierzenie projektowania interfejsu docelowej wersji aplikacji uznanej na rynku i odpowiedzialnej m.in. za projekty dla UBER czy AirBnB amerykańskiej agencji Ueno.com
Mimo sukcesu pierwotnego PoC docelowe uruchomienie zostało podzielone na mniejsze cztery etapy:
pilot wersji zamkniętej tzw. friends and family,
pilot - aplikacja trafia do sklepów z aplikacjami,
właściwy launch wersji MVP
skalowanie produktu spójne z celami strategicznymi Żabki.
Praca odbywała się w 2 tygodniowych sprintach z wykorzystaniem frameworka Scrum. Takie podejście pozwoliło nam na bieżąco reagować na zmiany biznesowe i feedback użytkowników testujących kolejne wersje aplikacji.
Do developmentu aplikacji zespół Future Mind użył natywnych technologii mobilnych tj. Kotlin na Androidzie i Swift w przypadku iOS. W przypadku tak złożonych projektów tylko natywne technologie zapewniają pełne wsparcie dla najnowszych funkcji systemów operacyjnych i narzędzi dostawców wykorzystywanych do budowy poszczególnych funkcji. Jeśli chodzi o budowę warstwy backend i integracji z systemami zewnętrznymi wykorzystane zostały nowoczesne technologie takie jak Node.js i Python.
Oczywiste wydało się, że pierwszym fundamentem jest odpowiednio przygotowany i spersonalizowany za pomocą silnika marketing automation, program lojalnościowy. Odpowiedni model zaangażowania pozwalał nie tylko realizować stricte handlowe kampanie, ale i pozwolił na wykorzystywanie punktów promocyjnych (żappsów) wraz z nowo tworzonymi formami lojalizacji jak np. zadania dla klientów polegające na zakupie określonej ilości produktów. Rewelacyjnym pomysłem, demonstrującym społeczne zaangażowanie było przekazanie z końcem roku niewykorzystanych żappsów na rzecz WOŚP czy w trakcie panującej pandemii dotowanie szpitali walczących z Covid-19.
Mimo sukcesu tej części ekosystemu należy pamiętać, że dla wielu klientów sieci, punkty lojalnościowe wymieniane na nagrody mogą być niewystarczającą motywacją do posiadania i korzystania z aplikacji mobilnej.
Stąd też decyzja klienta by rozwijać funkcjonalności w kierunku podnoszenia satysfakcji polegającej na wykorzystaniu samego konceptu sklepu żappka jako sieci convenience, która oznacza wygodę, bliskość i mnogość oferty, nie tylko tej na półkach.
Pierwszym tego typu modułem była Żappka Pay, czyli zbudowany od podstaw system mobilnych płatności Żabka. Dzięki Żappka Pay klienci są w stanie, za pomocą aplikacji, dokonać szybkich i bezpiecznych płatności oraz naliczyć lub wykorzystać punkty w programie lojalnościowym. To wszystko skraca czas obsługi, a także zmniejsza ryzyko w dobie obowiązujących norm sanitarnych.
Oprócz własnych płatności, na których wdrożenie decyduje coraz więcej sieci handlowych, uruchomiono niezwykle praktyczną i jak się okazało po kilku dniach oczekiwaną przez klientów funkcjonalność Żappka Post. Już w 2019 r. liczba odebranych w sklepach sieci paczek wyniosła ponad 12 mln. Naturalnym ruchem było więc przeniesienie procesu nadania i odbioru przesyłek do aplikacji mobilnej. Co więcej, ze względu na wzrost rynku e-commerce wywołany pandemią oraz obawy dotyczące sterylności przesyłek funkcjonalność ta w tym roku stała się jeszcze bardziej potrzebna.
Aplikacja okazała się sukcesem co potwierdzają liczby - po 1,5 roku od oficjalnego launchu żappka została pobrana ponad 3,5 mln razy. Jej jakość potwierdzają wysokie oceny w Google Play i App Store - na obu platformach średnia ocen jest powyżej 4.0. Natomiast dzięki przemyślanej strategii rozwoju produktu, jak i marketingu żappka utrzymuje wysoką retencję użytkowników.
Jakość aplikacji potwierdzają również nagrody branżowe - Mobile Trends Awards 2019 w kategorii commerce / m-commerce czy wyróżnienie na targach NRF 2020 w Nowym Jorku.
Poszukiwanie funkcji, które będą pomagać klientom na różnych etapach Customer Journey, a nie tylko optymalizować produkt pod konwersję na sprzedaż,
Cyfryzacja różnych usług offline w celu dostarczenia konsumentom lepszego doświadczenia,
Social i Wideo commerce - trendy, które na dobre przejęły e-commerce w Chinach wchodzą właśnie do USA i Europy.
Discovery - jak „ugryźć” lojalność, czego rzeczywiście potrzebuje klient, oprócz promocji?
Analiza przedwdrożeniowa - architektura, integracje z szerokim spektrum rozwiązań tj. Marketing Automation, CRM, POS, BI.
Prace projektowe - zwinny zespół, niezbędny Product Owner, jasno zdefiniowane KPI.
Zasady rozwoju produktu MVP - mały launch, skalowane wdrożenie produkcyjne i umożliwiające to:
Otwarty UX, który obok części projektowej pozwala na uzupełnianie modułów w ramach budowy tzw. super apps (Żappka Pay, Żappka Post, charity),
Dynamiczny content, mocna współpraca z trademarketingiem,
Wykorzystanie danych, aktywacje,
Po launchu: regularna redefinicja KPI, feedback użytkowników, data driven development, docelowo ROI z kanału.
PWA (Progressive Web Apps) – aplikacje uruchamiane poprzez przeglądarkę WWW, tak jak zwykła strona internetowa (nie wymagają aktualizacji, instalacji, umożliwiają SEO), ale działające jak natywna aplikacja mobilna (praca w trybie offline, dodawanie do pulpitu, powiadomienia push itd.).
RWD (Responsive Web Design) – technika projektowania stron WWW zapewniająca samoczynne dostosowanie do rozmiarów okna przeglądarki na różnych urządzeniach np. smartfony, komputery, tablety. Strony przygotowane zgodnie z RWD działają tj. zwyczajne strony WWW, ale są uniwersalne: wyświetlają się poprawnie na dużych ekranach komputerowych oraz smartfonach i tabletach o wielu różnorodnych rozmiarach ekranów. Podczas projektowania RWD można napotkać problemy z nawigacją, tabelami, formularzami, grafiką etc.
AMP (Accelerated Mobile Pages) – rozwiązanie służące do przyspieszenia ładowania stron w przeglądarkach WWW przy niskich przepustowościach dedykowane dla urządzeń mobilnych. Projekt rozwijany pod auspicjami Google’a.