"S" w ESG, czyli raportowanie zorientowane na ludzi

Odblokuj potencjal danych przedsiebiorstwa
  • Publication
  • 7 minute read

Proces wdrożenia wymogów w zakresie ESG, wynikających z Dyrektywy CSRD będzie skuteczny tylko wtedy, gdy zostanie stworzony wokół pracowników. To właśnie ich zaangażowanie może decydować o skuteczności wprowadzanych zmian i jakości raportowania pozafinansowego.

Rok 2024 jest przełomowy dla organizacji pod względem raportowania niefinansowego i wywierania wpływu na środowisko, aspekty społeczne i ład korporacyjny. Wybór przed którym staną wszystkie firmy - to czy obowiązek raportowania potraktować wyłącznie jako element spełnienia wymogów czy podejść do tego bardziej strategicznie i skorzystać przy tej okazji z szansy na uporządkowanie niektórych procesów wewnętrznych i optymalizację działań.

Dyrektywa CSRD wprowadza aż 13 standardów (w tym 2 ogólne, 5 środowiskowych i 2 dotyczące ładu korporacyjnego), oraz aż 4  dotyczące  właśnie obszaru społecznego. Już tylko ten fakt pokazuje, jak wielką wagę instytucje regulujące dedykują obszarowi ludzkiemu. 

Jeśli organizacja chce faktycznie długoterminowo realizować strategię ESG, budując na niej swoją przewagę, musi podejmować autentyczne i wiarygodne działania. Dlatego potrzebuje pracowników zaangażowanych w procesy, które pozwolą na realizację zrównoważonego rozwoju zgodnie ze standardami raportowania ESRS i prezentowanymi w nich wskaźnikami.


Jeśli chcesz mieć raport dobrej jakości, musisz działać już dziś

Standardy ESG mimo, że regulowane są na poziomie międzynarodowym, dotyczą firm o charakterze lokalnym, gdyż “dotykają” one regulacji związanych ze zrównoważonym rozwojem poprzez swoje łańcuchy dostaw i/lub konsumentów końcowych. 

Zgodnie z nową dyrektywą CSRD dane dotyczące zrównoważonego rozwoju będą musiały być weryfikowane zewnętrznie, a w przyszłości nawet spełniać te same wysokie standardy, co dane finansowe. Cały proces przygotowania do raportowania niefinansowego może zająć od ok. 18 do 24 miesięcy i wymaga intensywnej pracy nad identyfikacją i pozyskaniem odpowiednich danych oraz stworzeniem nowych procesów zarządzania ryzykiem.

Harmonogram implementacji zmian wynikających z dyrektywy


Największym wyzwaniem w ESG jest zaangażowanie ludzi

Obszar oddziaływania społecznego obejmuje wpływ firmy na własną siłę roboczą, pracowników w łańcuchu wartości, społeczności lokalne oraz konsumentów i użytkowników końcowych. Zakres i szczegółowość wymogów sprawozdawczych dla poszczególnych grup jest różny. Najszersze i najbardziej szczegółowe wymagania dotyczą pracowników wewnątrz organizacji, jak i w całym łańcuchu wartości. Szczególną uwagę należy zwrócić na własne zasoby ludzkie, głównie z dwóch powodów:

 

Wymogi raportowania dotyczące “siły roboczej” są najszersze – dotyczą takich kwestii, jak warunki zatrudnienia, wynagrodzenia i bezpieczeństwo pracowników, równe traktowanie, różnorodność i dialog z pracownikami.

Szeroka definicja siły roboczej, która według Dyrektywy CSRD, obejmuje nie tylko pracowników formalnych, ale także osoby prowadzące działalność na własny rachunek lub osoby zatrudniane za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.

 

W wielu aspektach ww. grupy osób traktowane są jednolicie. Może to oznaczać konieczność uwzględnienia ich w politykach czy procedurach tworzonych na potrzeby ESG. Dodatkowo, przy spełnianiu wymogów CSRD należy zabezpieczyć się przed potencjalnymi ryzykami prawnymi lub podatkowymi związanymi z funkcjonowaniem tych form zatrudnienia.

Dlatego w pierwszej kolejności ważne jest dokonanie przeglądu procesów formalnych i nieformalnych w organizacji. Ujawnianie informacji społecznych związanych z ludźmi wymaga przeglądu, czy obecnie istniejące polityki i procedury odpowiednio uwzględniają wprowadzenie systemu należytej staranności. Potencjalnie może to oznaczać konieczność analizy również podstawowych regulacji, jakie posiada większość organizacji, takich jak regulamin pracy, polityka szkoleniowa, czy polityka dotycząca praw człowieka.

Kolejny warty uwagi krok dotyczy potencjalnej weryfikacji procesów, które nie zawsze są sformalizowane w organizacjach, takich jak procesy ocen rocznych, metody angażowania pracowników (dialog społeczny) czy działania równościowe i antydyskryminacyjne. Niektóre procedury mogą jeszcze nie istnieć w danej firmie, w szczególności procesy związane z zapobieganiem negatywnym skutkom dla społeczności i/lub konsumentów wynikających z działań organizacji.

Jeśli organizacja zadba o powyższe kroki związane z przeglądem i weryfikacją istniejących procesów, raport niefinansowy będzie odzwierciedlał rzeczywiste jakościowe działania podejmowane przez firmę na rzecz zrównoważonego rozwoju, a nie sztucznie kreowaną rzeczywistość. Korzyści są nie do przecenienia, zarówno wewnętrzne, dotyczące budowania uczciwego wizerunku pracodawcy, jak i zewnętrzne, związane z autentyczną marką o reputacji zachęcającej talenty do podjęcia z nią współpracy.


Przejrzystość wynagrodzeń i równość wynagrodzeń jednym z kluczowych obszarów ESG

Niezwykle istotną kwestią, uregulowaną nie tylko w ramach CSRD, ale także w dedykowanej dyrektywie dotyczącej transparentności wynagrodzeń i niektórych regulacjach sektorowych, będzie kwestia równości i przejrzystości płac. 
Zalecamy zwrócenie szczególnej uwagi na ten temat nie tylko ze względów regulacyjnych, ale przede wszystkim z uwagi na istotny wpływ na  pracownika. Wiele organizacji już dzisiaj ma potrzebę uporządkowania kwestii wynagrodzeń i komunikacji pracownikom powodówu potencjalnych zmian w tym zakresie.

Na co warto zwrócić uwagę przygotowując obszar wynagrodzeń pod nowe regulacje CSRD

Analiza polityk wartościowania stanowisk

Identyfikacja źródeł różnic w wynagrodzeniach mężczyzn i kobiet

Zmapowanie praktyk płacowych. Zrozumienie, jak różne struktury wynagradzania wpływają na różnice w wynagrodzeniach i ich raportowanie

Identyfikacja źródeł różnic w wynagrodzeniach mężczyzn i kobiet

Dostosowanie procesów HR i praktyk stosowanych w organizacji, w celu zapewnienia równych szans kobiet i mężczyzn

  • Mniejsza presja na negocjacje wynagrodzeń w dłuższej perspektywie
  • Sprawniejszy proces rekrutacji – część kandydatów niezainteresowana poziomem wynagrodzenia wypadnie z procesu 
  • Pozytywny wpływ na różnorodność w organizacji (zapewnienie równych szans)
  • Pozytywny employer branding – demonstracja wizerunku firmy zorientowanej na ludzi
  • Transparentność zasad wynagradzania i premiowania może pozytywnie wpływać na budowanie zaufania pomiędzy firmą a pracownikiem
  • Wpływ na reputację firmy i autentyczność jej działań wobec pracowników
  • Możliwość zidentyfikowania obszarów nierówności wymagających zaadresowania
  • Długoterminowa przewaga na rynku (wpływ na retencję pracowników)
  • Wzrost oczekiwania renegocjacji wynagrodzeń w krótkiej perspektywie
  • Spadek satysfakcji wynikający z ujawnionych nierówności płacowych
  • Obciążenie budżetu wynagrodzeń
  • Ryzyko utraty potencjalnych talentów na wczesnym etapie rekrutacji
  • Nieprawidłowa interpretacja widełek płacowych
  • Skupienie na wynagrodzeniach może redukować znaczenie kultury organizacyjnej, czy działań zorientowanych na wzrost satysfakcji
  • Wzrost zainteresowania porównywaniem wynagrodzeń pomiędzy firmami
  • Wprowadzanie transparentnych praktyk wynagrodzeniowych pomiędzy różnymi zespołami/jednostkami może być dużym wyzwaniem operacyjnym
  • Konieczność zaalokowania dodatkowych zasobów ludzkich

Tylko z powyższego zestawienia związanego z równym traktowaniem w zakresie płac wynika jak wiele wyzwań stoi dzisiaj przed pracodawcami w zakresie strategii ESG. Dlatego rozpoczęcie pracy nad nimi już dzisiaj, odpowiednie ułożenie priorytetów i właściwe rozmieszczenie ich w czasie, jest konieczne, aby spółka osiągnęła gotowość do raportowania kwestii wymaganych w Dyrektywie CSRD w 2024 roku.

O autorkach

Katarzyna Komorowska
Katarzyna Komorowska

Partner, PwC Polska

Partner, PwC Polska
Patrycja Załuska
Patrycja Załuska

Senior Consultant, PwC Polska

Starszy Konsultant, PwC Polska

Dyrektywa CSRD – wdrożenie raportowania pozafinansowego

Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej organizacji

Skontaktuj się z nami

Piotr Rówiński

Partner, Zarządzanie ryzykiem, PwC Polska

+48 502 184 003

Email

Tomasz Barańczyk

Partner, leader of ESG initiatives, Warszawa, PwC Polska

+48 22 746 4852

Email

Dorota Franczukowska

Senior Manager, PwC Polska

+48 519 507 685

Email

Obserwuj nas