Fenomen tego postępowania wynika głównie z zapewnienia przedsiębiorcom niewypłacalnym lub zagrożonym niewypłacalnością natychmiastowej ochrony przed egzekucją, przy jednoczesnym jego odformalizowaniu przejawiającym się w braku zaangażowania sądu na etapie jego otwarcia. To bowiem w gestii dłużnika, korzystającego ze wsparcia doradcy restrukturyzacyjnego, leży nawiązanie kontaktu ze swoimi wierzycielami i wypracowanie takich propozycji układowych, które będą satysfakcjonujące dla obu stron. Jak pokazała praktyka, w większości przypadków dialog pomiędzy dłużnikami a wierzycielami nie tylko był możliwy, ale okazał się także skuteczny, prowadząc do przyjęcia układów i zatwierdzenia ich przez sąd.
Skorzystanie z UPR formalnie jest dopuszczalne do 31 czerwca 2021 r., jednak wiele wskazuje na to, że główne założenia tej instytucji zostaną wprowadzone do Prawa restrukturyzacyjnego na stałe. 15 marca 2021 r. do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych i niektórych innych ustaw, zakładający m.in. nowelizację przepisów Prawa restrukturyzacyjnego regulujących postępowanie o zatwierdzenie układu. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 lipca 2021 r.
Partner PwC Legal, Lider Zespołu Commercial & Regulatory Litigation, Adwokat, Warszawa, PwC Polska
+48 519 507 746
Planowana data nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego nie jest przypadkowa. W lipcu 2021 r. Polska ma bowiem obowiązek implementacji Dyrektywy UE 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. ws. ram restrukturyzacji zapobiegawczej (…) („Dyrektywa”).
Zgodnie z Dyrektywą, państwa członkowskie powinny zapewnić dłużnikom:
Przepisy o UPR stanowią próbę implementacji do polskiego porządku prawnego niektórych rozwiązań przewidzianych w Dyrektywie. Próbę udaną, ale i niepozbawioną wad.
Mimo licznych korzyści jakie wiążą się ze wszczęciem UPR, tj. ochrona przed egzekucją, czy brak możliwości wypowiedzenia kluczowych z perspektywy prowadzenia przedsiębiorstwa umów, dotychczasowa praktyka stosowania tego postępowania wskazuje, że nie jest to rozwiązanie idealne. Wśród nielicznych mankamentów należy przede wszystkim wymienić:
Wymienione niedoskonałości UPR mają zostać częściowo usunięte w ramach planowanej nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego. Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych oraz niektórych innych ustaw przewidują bowiem, że:
Co jednocześnie istotne, do nowej formuły postępowania o zatwierdzeniu układu ustawodawca planuje implementować korzyści charakterystyczne dla UPR, tj.:
Postępowanie o zatwierdzenie układu w nowej, bardziej liberalnej odsłonie, zasadniczo nadal będzie się toczyło bez udziału sądu, jednak przy wzmocnionej pozycji nadzorcy układu, a jednocześnie zapewnieniu ochrony majątku dłużnika. Jak pokazały ostatnie miesiące, podobne rozwiązanie umożliwiło licznym przedsiębiorcom borykającym się z problem zadłużenia porozumieć się ze swoimi wierzycielami, a w dalszej perspektywie odzyskać płynność finansową. Mając na uwadze, że w przypadku wielu firm negatywne skutki epidemii dopiero zaczynają być widoczne, udoskonalona wersja postępowania o zatwierdzenie może stanowić dla nich szansę na efektywną restrukturyzację.
Partner PwC Legal, Lider Zespołu Commercial & Regulatory Litigation, Adwokat, PwC Polska
Tel.: +48 519 507 746