Ustawa o sygnalistach - co warto wiedzieć?

zdjęcie dekoracyjne
  • Październik 24, 2024

25 grudnia 2024 roku jest terminem wejścia w życie kolejnych przepisów ustawy o ochronie sygnalistów - chodzi o wymogi dotyczące zgłoszeń zewnętrznych, które stanowią uzupełnienie systemu ochrony sygnalistów.

 

Firmy nadal powinny pamiętać o konieczności wypełniania obowiązków wynikających z ustawy - w tym w zakresie ustanowienia procedur zgłoszeń wewnętrznych oraz dochowania należytej staranności przy ich rozpatrywaniu.


Procedury wewnętrzne zgodne z ustawą o sygnalistach

Jednym z podstawowym wymogów wobec podmiotów objętych ustawą jest ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych i wdrożenie jej zgodnie z wymogami ustawowymi. Brak wdrożenia odpowiednich regulacji lub ich nieprawidłowe przygotowanie może prowadzić do sankcji karnych nakładanych na osoby za to odpowiedzialne.

Samo przygotowanie procedury nie zawsze jest prostym zadaniem - pomimo, że w ustawie wskazano jej elementy obowiązkowe i fakultatywne, to każda organizacja powinna przeprowadzić wcześniej kompleksową analizę istniejących rozwiązań, a także potrzeb i możliwości w zakresie whistleblowing w oparciu o jej charakter działalności i dotychczasowe doświadczenia w tym obszarze. Konieczny jest chociażby: wybór odpowiednich osób lub funkcji odpowiedzialnych za system whistleblowingowy oraz zaprojektowanie efektywnych i bezpiecznych kanałów do zgłaszania naruszeń.

Jednym z elementów procedury powinny być zrozumiałe i łatwo dostępne informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

25.12.2024

Jak wynika z informacji opublikowanych na stronie internetowej RPO od 25 grudnia 2024 roku sygnalista będzie mógł dokonać zgłoszenia zewnętrznego za pośrednictwem następujących kanałów:  

  • poprzez dedykowany formularz, który będzie dostępny na stronie Zespołu do spraw Sygnalistów,

  • podczas konsultacji z pracownikiem z Zespołu do spraw Sygnalistów (po uprzedniej informacji od osoby chcącej dokonać zgłoszenia i umówieniu się na spotkanie),

  • pocztą tradycyjną,

  • dzwoniąc na infolinię obsługującą zgłoszenia zewnętrzne.

Przy projektowaniu systemu zgłaszania nadużyć i ochrony sygnalistów możliwe jest skorzystanie ze wsparcia ekspertów zewnętrznych, jednak należy pamiętać, że ostateczna odpowiedzialność za jego funkcjonowanie dalej będzie spoczywać na wdrażającym go podmiocie.

Dlaczego warto rozważyć outsourcing rozpatrywania zgłoszeń i podejmowania działań następczych? Posłuchaj odpowiedzi ekspertów PwC Polska

Playback of this video is not currently available

2:32


Kiedy wdrożyć procedury?

Wątpliwości firm, jak i prawników zaczęła budzić kwestia tego, od kiedy podmioty prawne muszą wdrożyć u siebie procedury zgłoszeń wewnętrznych, z których będą mogli korzystać sygnaliści. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wskazało, że podmioty zobowiązane do ustalenia u siebie systemu zgłoszeń sygnalistów powinny to zrobić najpóźniej 1 stycznia 2025 roku. Stanowisko takie budzi jednak liczne zastrzeżenia. 

  • Po pierwsze dlatego, że wykładnia prawa stosowana przez ten podmiot nie jest wiążąca.
  • Po drugie, ani resort pracy, ani Państwowa Inspekcja Pracy nie mają żadnych właściwie uprawnień opisanych w ustawie. Nawet przepis wykroczeniowy przewidujący grzywnę za niewdrożenie procedury nie przewiduje jurysdykcji PIP, co oznacza, że oskarżycielem w tych sprawach będzie policja. A wykładnia policji może być odmienna od tej ministerialnej. 
  • Po trzecie, przepisy ustawy o ochronie sygnalistów, o zakazie działań odwetowych, o samym prawie do dokonania zgłoszeń i ujawnień publicznych obowiązują już od 25 września.

Co dalej po wprowadzeniu procedury zgłoszeń wewnętrznych?

Na samym wprowadzeniu odpowiednich reguł w organizacji jednak się nie kończy. Firmy zobowiązane są bowiem do rygorystycznego przestrzegania wymogów nowej ustawy w procesie rozpatrywania zgłoszeń od sygnalistów oraz zapewnienia im odpowiedniej ochrony. Może to rodzić wiele wątpliwości i komplikacji natury praktycznej, w szczególności w dużych organizacjach, gdzie potencjalnie liczba zgłoszeń może być większa i dotyczyć różnych spółek z tej samej grupy kapitałowej lub podmiotów powiązanych właścicielsko. 

W przypadku niewypełnienia obowiązków wynikających z ustawy, możliwe są sankcje karne nakładane na konkretne osoby, dlatego przy wdrażaniu systemu zgłaszania nieprawidłowości warto skorzystać z  wiedzy i doświadczenia doradców zewnętrznych.

Dowiedz się jak wdrożyć system whistleblowing w Twojej organizacji

Skontaktuj się z nami

Michał Rams

Partner PwC Legal, Lider Zespołu White Collar Crime, Adwokat, Warszawa, PwC Polska

+48 519 506 859

Email

Angelika Ciastek-Zyska

Dyrektor, Warszawa, PwC Polska

+48 519 507 289

Email

Daria Graczyk

Menedżer, Warszawa, PwC Polska

+48 519 506 856

Email

Kamil Kozłowski

Counsel, Head of Compliance and Regulatory / Administrative Disputes, Advocate, PwC Polska

+48 519 507 755

Email

Obserwuj nas