Jednym z podstawowym wymogów wobec podmiotów objętych ustawą jest ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych i wdrożenie jej zgodnie z wymogami ustawowymi. Brak wdrożenia odpowiednich regulacji lub ich nieprawidłowe przygotowanie może prowadzić do sankcji karnych nakładanych na osoby za to odpowiedzialne.
Samo przygotowanie procedury nie zawsze jest prostym zadaniem - pomimo, że w ustawie wskazano jej elementy obowiązkowe i fakultatywne, to każda organizacja powinna przeprowadzić wcześniej kompleksową analizę istniejących rozwiązań, a także potrzeb i możliwości w zakresie whistleblowing w oparciu o jej charakter działalności i dotychczasowe doświadczenia w tym obszarze. Konieczny jest chociażby: wybór odpowiednich osób lub funkcji odpowiedzialnych za system whistleblowingowy oraz zaprojektowanie efektywnych i bezpiecznych kanałów do zgłaszania naruszeń.
Jednym z elementów procedury powinny być zrozumiałe i łatwo dostępne informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
Jak wynika z informacji opublikowanych na stronie internetowej RPO od 25 grudnia 2024 roku sygnalista będzie mógł dokonać zgłoszenia zewnętrznego za pośrednictwem następujących kanałów:
poprzez dedykowany formularz, który będzie dostępny na stronie Zespołu do spraw Sygnalistów,
podczas konsultacji z pracownikiem z Zespołu do spraw Sygnalistów (po uprzedniej informacji od osoby chcącej dokonać zgłoszenia i umówieniu się na spotkanie),
pocztą tradycyjną,
dzwoniąc na infolinię obsługującą zgłoszenia zewnętrzne.
Przy projektowaniu systemu zgłaszania nadużyć i ochrony sygnalistów możliwe jest skorzystanie ze wsparcia ekspertów zewnętrznych, jednak należy pamiętać, że ostateczna odpowiedzialność za jego funkcjonowanie dalej będzie spoczywać na wdrażającym go podmiocie.
Dlaczego warto rozważyć outsourcing rozpatrywania zgłoszeń i podejmowania działań następczych? Posłuchaj odpowiedzi ekspertów PwC Polska
Playback of this video is not currently available
Wątpliwości firm, jak i prawników zaczęła budzić kwestia tego, od kiedy podmioty prawne muszą wdrożyć u siebie procedury zgłoszeń wewnętrznych, z których będą mogli korzystać sygnaliści. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wskazało, że podmioty zobowiązane do ustalenia u siebie systemu zgłoszeń sygnalistów powinny to zrobić najpóźniej 1 stycznia 2025 roku. Stanowisko takie budzi jednak liczne zastrzeżenia.
Na samym wprowadzeniu odpowiednich reguł w organizacji jednak się nie kończy. Firmy zobowiązane są bowiem do rygorystycznego przestrzegania wymogów nowej ustawy w procesie rozpatrywania zgłoszeń od sygnalistów oraz zapewnienia im odpowiedniej ochrony. Może to rodzić wiele wątpliwości i komplikacji natury praktycznej, w szczególności w dużych organizacjach, gdzie potencjalnie liczba zgłoszeń może być większa i dotyczyć różnych spółek z tej samej grupy kapitałowej lub podmiotów powiązanych właścicielsko.
W przypadku niewypełnienia obowiązków wynikających z ustawy, możliwe są sankcje karne nakładane na konkretne osoby, dlatego przy wdrażaniu systemu zgłaszania nieprawidłowości warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia doradców zewnętrznych.
Partner PwC Legal, Lider Zespołu White Collar Crime, Adwokat, Warszawa, PwC Polska
+48 519 506 859
Kamil Kozłowski
Counsel, Head of Compliance and Regulatory / Administrative Disputes, Advocate, PwC Polska
+48 519 507 755