A year to reimagine

Raport Zrównoważonego Rozwoju PwC Polska 2025

Raport esg zrównoważonego rozwoju pwc
  • Report
  • 10 minute read

Kreujemy lepszą przyszłość, dbając o to, by była ona zgodna z założeniami zrównoważonego rozwoju. Rozwijamy nasze kompetencje, wdrażamy innowacyjne technologie i przede wszystkim – wspieramy naszych klientów w osiąganiu korzyści oraz realizacji ambitnych celów.

 

Jak wyglądał nasz rok finansowy 2024–2025? Kontynuowaliśmy działania zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju, który pozostaje jednym z naszych kluczowych priorytetów. Zapraszamy do lektury najnowszego raportu, w którym przedstawiamy nasze inicjatywy, osiągnięcia oraz plany na przyszłość.

Raport Zrównoważonego Rozwoju PwC Polska 2025

Michal Mastalerz Raport ESG wstep

Miniony rok był okresem niezwykłych zmian, zarówno dla biznesu, jak i dla społeczeństwa. To czas, w którym Polska i kraje naszego regionu aktywnie uczestniczyły w licznych wydarzeniach geopolitycznych, w koniecznych transformacjach technologicznych oraz w działaniach środowiskowych, które wpływają na naszą i globalną gospodarkę. Dla liderów biznesu w Polsce to kolejny rok wyzwań, przemian i konieczności przekształcenia swoich strategii, tak by skutecznie tworzyć wartość, ale i budować odporność w silnie zmieniającym się świecie.

Michał Mastalerz, prezes zarządu i partner zarządzający PwC Polska

Kluczowe wskaźniki PwC Polska*

emPOWERed to GROW Strategia biznesowa

Nasza strategia koncentruje się na innowacjach, zrównoważonym rozwoju i tworzeniu wartości dla klientów. Wspieramy transformację biznesową poprzez nowe technologie, strategiczne partnerstwa i efektywne modele dostarczania usług.

Realizujemy własne cele Net Zero oraz rozwijamy kapitał ludzki, jednocześnie pomagając klientom wdrażać strategie ESG. Inwestujemy w cyfryzację i automatyzację procesów, aby zwiększać jakość i efektywność usług. 

Nasze aspiracje do FY27 to między innymi:

  • Przychód: 3 mld zł 

  • Partnerzy: 150 (min. 30% kobiet wśród nowych)

  • Zaangażowanie pracowników: >80% 

  • Redukcja emisji: 50% w zakresie 1 i 2 oraz w podróżach służbowych do 2030 r.

  • Inwestycje: 100 mln USD w technologie, usługi i długoterminowy rozwój talentów 

Championing sustainability Budujemy zrównoważoną gospodarkę

Pomagamy klientom w rozwiązywaniu złożonych wyzwań i w budowaniu wartości i odporności firmy. Rozwijamy kompetencje technologiczne, w tym oparte o rozwiązania AI, a także nieustannie wzmacniamy fundamenty naszej działalności: audyt, doradztwo podatkowe i transakcyjne. 

Istotne obszary naszego rozwoju to także:  

  • Managed Services – dynamicznie rozwijający się model biznesowy, w którym realizacja i zarządzanie całością usługi są zapewnione przez wyspecjalizowanych ekspertów i wzbogacone o rozwiązania technologiczne. 

  • Globalne alianse z międzynarodowymi liderami rozwiązań technologicznych, dzięki którym jesteśmy w stanie dostarczać naszym klientom najwyższej jakości kompleksowe rozwiązania. 

Największy pozytywny wpływ osiągamy, wspierając transformację zrównoważoną rynków i firm. Promujemy ESG jako szansę na rozwój i przejrzystość raportowania, współpracując m.in. w obszarach transformacji energetycznej, redukcji emisji CO₂, ochrony bioróżnorodności czy walki z zanieczyszczeniem plastikiem. W FY25 zrealizowaliśmy ponad 500 projektów ESG, wspierając klientów m.in. w priorytetowych obszarach takich jak dekarbonizacja, wdrażanie technologii w zrównoważonym rozwoju, gospodarka obiegu zamkniętego oraz przygotowanie do regulacji (m.in. CSRD, CBAM czy EUDR.)

Katarzyna Podgórna

Tomasz Barańczyk
partner, lider inicjatyw Sustainability w PwC Polska

Acting as OneTeam Zespół pracowników PwC

Nasza strategia Reinventing the Future opiera się na świadomym i odpowiedzialnym podejściu do budowania organizacji gotowej na zmiany. W centrum są ludzie – ich rozwój, różnorodność i relacje. Pracujemy jako One Team, wzmacniając współpracę i kulturę zaufania, co pozwala nam skutecznie działać w zmiennym otoczeniu.

Dbamy o transparentność wynagrodzeń i regularnie analizujemy wskaźniki płacowe kobiet i mężczyzn na wszystkich poziomach stanowisk. Potwierdzeniem naszego zaangażowania w równość jest certyfikat Equal-Salary, przyznany nam w 2025 roku.  

Relacje są fundamentem naszej organizacji – umożliwiają współpracę, rozwój i tworzenie wartości dla klientów. Nasi liderzy budują kulturę zaufania, otwartości i bezpieczeństwa, wspierając różnorodność i inkluzywność. W 2025 roku nasi pracownicy poświęcili ponad 2700 godzin na doskonalenie kompetencji liderskich. Inwestujemy w rozwój i mobilność wewnętrzną, oferując elastyczne ścieżki kariery i programy szkoleniowe. W FY25 zatrudniliśmy 916 nowych osób (50% kobiet, 50% mężczyzn) i rozwijamy sieć Alumnów PwC, która liczy już ponad 4000 osób.

Katarzyna Podgórna

Katarzyna Podgórna 
partnerka PwC Polska odpowiedzialna za sprawy pracownicze

 

Wdrażamy też technologię, która wspiera naszą pracę. W FY25 z narzędzi AI korzystało już 70% pracowników. Zapewniamy edukację i narzędzia, które zwiększają naszą efektywność i wspierają dobrostan.

Dbamy o nasz wellbeing i kulturę feedbacku. Wdrażamy rozwiązania zapobiegające wypaleniu, promujące regenerację i poszanowanie czasu prywatnego. Z badania GPS (Global People Survey – badania te przeprowadzane są u nas regularnie) wynika, że 72% pracowników czuje się zachęcanych do eksperymentowania i uczenia się na błędach, a 73% potwierdza, że ma możliwości rozwoju i próbowania nowych rzeczy. 

Nasze działania Employer Branding zostały docenione w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2025, gdzie zdobyliśmy nagrodę główną za strategię i wyróżnienie za kreację graficzną. Nagrodzony projekt „Możliwości do kwadratu” zwiększył liczbę wartościowych aplikacji o 35%, a nasza Sieć Talentów liczy obecnie ponad 6000 osób.

Nasze inicjatywy skierowane do pracowników:

Strategia Inclusion w PwC koncentruje się przede wszystkim na budowaniu środowiska pracy, w którym każda osoba – niezależnie od swojej tożsamości, doświadczeń czy przekonań – czuje się akceptowana, szanowana i w pełni włączona w życie organizacji. Naszym celem jest tworzenie kultury, w której każdy może być sobą i czuć się częścią wspólnoty, mając realny wpływ na otoczenie. Prowadzone przez PwC działania i programy mające na celu tworzenie inkluzywnej kultury organizacyjnej zostały w poprzednim roku finansowym ocenione w zewnętrznym badaniu, które zakończyło się uzyskaniem certyfikatu Diversity IN Check.

Inicjatywa, której celem jest wspieranie kobiet w świadomym rozwoju zawodowym, budowaniu marki osobistej oraz łączeniu różnych ról życiowych i zawodowych. Program powstał z potrzeby tworzenia środowiska pracy, w którym kobiety mogą w pełni realizować swój potencjał, niezależnie od etapu kariery. 

Od lat aktywnie realizujemy strategię równości w awansach, rozwoju zawodowym i udziale kobiet w kluczowych projektach. W ramach programu PwC for Women działają społeczności, które wspierają rozwój w konkretnych obszarach zawodowych, takie jak Women in Technology, Women in Deals czy Agora Kobiet. 

Inicjatywa skierowana do pracowników będących rodzicami, której celem jest wspieranie ich w godzeniu życia zawodowego z obowiązkami rodzicielskimi. Program tworzy przestrzeń do dzielenia się doświadczeniami, wzajemnego wsparcia i budowania poczucia przynależności wśród osób mierzących się z podobnymi wyzwaniami.

Inicjatywa, działająca w PwC od 2021 roku, która skupia osoby LGBT+ oraz ich sojuszników i sojuszniczki. Jej celem jest budowanie otwartego, bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy, w którym każdy może być sobą – niezależnie od tożsamości czy orientacji. Działania grupy Shine koncentrują się przede wszystkim na zwiększaniu świadomości wśród pracowników, edukacji, przeciwdziałaniu dyskryminacji oraz promowaniu kultury opartej na szacunku i wolnej od uprzedzeń.

Inicjatywa, w ramach której koncentrujemy się na budowaniu świadomości wokół tematyki niepełnosprawności – zarówno w kontekście środowiska pracy, jak i szerszego społecznego zrozumienia. Tworzymy materiały edukacyjne dostępne dla wszystkich pracowników, niezależnie od tego, czy sami doświadczają niepełnosprawności, czy chcą lepiej wspierać innych.

Inicjatywa, która ma na celu wspieranie naszych pracowników pochodzących z różnych krajów w procesie zmiany i adaptacji do życia zawodowego i osobistego w nowym kraju oraz integrację międzykulturową w organizacji. W FY25 w PwC pracowało 273 cudzoziemców, co stanowiło 5% wszystkich pracowników. Jest to wzrost o 1.3 p.p. względem poprzedniego roku finansowego. 

W PwC oferujemy szeroki wachlarz benefitów, które wyróżniają nas na rynku pracy. Dbamy o to, aby nasze świadczenia były nie tylko atrakcyjne i różnorodne, ale przede wszystkim dopasowane do faktycznych potrzeb pracowników. Aby to zagwarantować, oferujemy możliwość indywidualnego komponowania pakietu świadczeń, tak aby odpowiadał różnorodnym stylom życia i oczekiwaniom naszych pracowników.

Istotna dla nas jest inwestycja w rozwój pracowników. Jest to odzwierciedlone w liczbie godzin szkoleniowych, których w FY25 było aż 218 897. Średnia liczba godzin szkoleniowych zrealizowanych przez pracowników rośnie z roku na rok. Dla kobiet jest to średnio 41.8h (wzrost o blisko 3h w porównaniu do ubiegłego roku), a dla mężczyzn – 38.7h (wzrost o 2,8 h). W FY25 1476 pracowników PwC posiadało łącznie 5073 certyfikatów kwalifikacji zawodowych. 100% naszych pracowników w Polsce zostało przeszkolonych z obowiązujących zasad antykorupcyjnych oraz etyki. Szkolimy naszych pracowników również z zakresu zrównoważonego rozwoju: w FY25 udostępniliśmy naszym pracownikom ponad 30 szkoleń. Dodatkowo,w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku i nowe wymogi regulacyjnie związane z raportowaniem zrównoważonego rozwoju zgodnym z CSRD, aż 106 pracowników działu Assurance zostało przeszkolonych w tym zakresie.

Social Impact Zaangażowanie społeczne

413

tyle organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych i SME otrzymało od nas wsparcie merytoryczne lub finansowe

1604

to liczba godzin wolontariatu zaangażowanych pracowników

1,2 mln zł

to wartość finansowa audytów pro bono dla organizacji pozarządowych

4729

to liczba beneficjentów naszych działań społecznych

Skupiamy się na pięciu strategicznych obszarach: edukacji i wyrównywaniu szans młodzieży zagrożonej wykluczeniem, maksymalizacji potencjału organizacji pozarządowych, wspieraniu przedsiębiorczości i innowacji społecznych, edukacji ekologicznej oraz działaniach charytatywnych.

W FY25 zrealizowaliśmy m.in. czwartą edycję programu Tech Minds, wspierającego innowacyjność i kreatywność młodych talentów. W roku 2025 Prezes PwC Polska, Michał Mastalerz, wraz z laureatami konkursu przeprowadził lekcję online dla ponad 2200 uczniów i nauczycieli z blisko 100 szkół, poruszając temat AI i nowych technologii. 

W ramach kolejnego projektu - Porwani przez ekonomię - nasi wolontariusze przeprowadzili 15 warsztatów dla 348 uczniów, wspierając edukację ekonomiczną i przedsiębiorczość. 

Współpracowaliśmy także z Fundacją Teach for Poland, przygotowując raport „Nauczyciel_ka 2040 – Odważ się myśleć inaczej”, który dotarł do 18 mln osób w debacie publicznej. 

Ważnym elementem naszych działań jest zwiększanie potencjału organizacji pozarządowych, wspierając liderów NGO w budowie silnego i przejrzystego sektora. W FY25 13 coachów PwC Polska przeprowadziło indywidualne sesje dla 15 liderów społecznych. Fundacja PwC jako jeden z pierwszych inwestorów społecznych wsparła projekt Pakiet na start poprzez platformę Synergia Rikx, pomagając młodym osobom w kryzysie bezdomności. Co roku świadczymy także usługi pro bono. W FY25 przeprowadziliśmy audyty finansowe dla 7 organizacji, m.in. Fundacji Na Rzecz Nauki Polskiej, o łącznej wartości 1,2 mln zł.

Katarzyna Podgórna

Ewelina Niewińska
dyrektorka zarządzająca Marketingu, Komunikacji i Rozwoju Biznesu
PwC Polska

Nie zapominamy też o działaniach charytatywnych. W inicjatywie Charity na Święta wzięło udział ponad 1505 naszych pracowników, a wartość wsparcia wyniosła 187 650 zł. Pomoc trafiła do dzieci z domów dziecka, rodzin w potrzebie, seniorów, osób w kryzysie bezdomności oraz schronisk dla zwierząt.

Nasze kluczowe projekty:

Wolontariusze PwC udzielali korepetycji z języka angielskiego, matematyki oraz pomagali młodzieży z pieczy zastępczej przygotować się do matury. Program realizujemy z Fundacją Szczęśliwej Drogi, Fundacją Sempre a Frente oraz Gdańskim Domem Rodzinnym.

Nasi zagraniczni pracownicy PwC prowadzili warsztaty dla dzieci, opowiadając im o swoich krajach, kulturze i tradycji. Celem projektu jest przybliżenie dzieciom wielokulturowego świata, wzbogacanie ich wiedzy o świecie, przekazanie informacji dotyczących kultury, historii, geografii, tradycji i zwyczajów innych krajów oraz promowanie i doskonalenie umiejętności językowych. W tym roku finansowym, w warsztatach wzięło udział łącznie 337 dzieci z całej Polski oraz podopieczni Fundacji My Future.

Inspirujące spotkanie z pracownikami PwC i warsztaty dla młodzieży nt. automatyzacji, robotyzacji, AI, chmura i tworzenie stron, praca audytora i przeciwdziałanie przestępstwom finansowym.

Projekt ma na celu wyrównywanie szans młodzieży usamodzielniającej się z pieczy zastępczej w wejściu na rynek pracy poprzez mentoring i warsztaty wspierające. Wolontariusze PwC z działu rekrutacji podczas spotkań z młodzieżą przeprowadzili indywidualne konsultacje i symulacje rozmów rekrutacyjnych, aby jak najlepiej przygotować ich do pierwszych rozmów o pracę. Program realizuje Fundacja Program Pomocy Pierwsza Praca, Fundacja Pankracy oraz Bank Ubrań. PwC jest Partnerem projektu.

Podczas wizyty młodzieży w gdańskim biurze PwC, jego pracownicy opowiedzieli o swojej pracy, ścieżce kariery oraz podzielili się własnymi doświadczeniami. Spotkanie umożliwiło młodym ludziom podjęcie dyskusji na temat dalszych planów kształcenia, rozwoju kompetencji oraz wyzwań na rynku pracy.

Program edukacyjny, którego celem jest edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży.  W jego ramach pracownicy-wolontariusze prowadzą warsztaty w szkołach i przedszkolach w trzech ścieżkach tematycznych: zmiana klimatu, ochrona zasobów wodnych i jakość powietrza. Partnerem merytorycznym jest Krakowski Alarm Smogowy oraz UNEP/GRID-Warszawa. Program został zainicjowany przez nas w 2018 roku. W ciągu 7 lat jego trwania w warsztatach wzięło udział 70 154 dzieci.

Net Zero Ślad węglowy i redukcja emisji CO2

PwC globalnie zobowiązało się do osiągnięcia zerowej emisji netto gazów cieplarnianych do 2030 roku, a cele redukcyjne zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi). W 2024 roku wyznaczyliśmy także długoterminowe cele na 2050 rok, które zakładają redukcję emisji w zakresach 1, 2 i 3 o 90% względem roku bazowego 2019. 

Energia odnawialna – w biurach w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu korzystamy w 100% z OZE, a w pozostałych lokalizacjach sukcesywnie zwiększamy udział zielonej energii.

Efektywność energetyczna biur – wybieramy nowoczesne, energooszczędne powierzchnie z certyfikatami LEED/BREEAM (94,9% powierzchni PwC Polska). Wdrażamy rozwiązania optymalizujące zużycie energii i wody, m.in. systemy BMS, czujniki obecności, regulację temperatury. 

Flota i podróże – dążymy do redukcji emisji GHG wynikających z podróży służbowych w ramach zakresu 3 o 50% do roku 2030 w porównaniu z rokiem FY19. Od lipca 2024 leasingujemy wyłącznie auta elektryczne i hybrydowe, instalujemy stacje ładowania w biurach. Preferujemy podróże pociągiem, ograniczamy loty w klasie biznes i zastępujemy krótkie spotkania telekonferencjami.

Kompensacja emisji – pozostałe emisje w zakresie 1, 2 i 3 równoważymy poprzez zakup wysokiej jakości kredytów węglowych.

Dostawcy – do 2050 roku 50% dostawców PwC ma wyznaczyć własne cele redukcji emisji oparte na naukowych podstawach. 

W FY25 skupiliśmy się na praktycznych działaniach: modernizacji biur, inwestycjach w OZE, ograniczaniu odpadów i współpracy z odpowiedzialnymi dostawcami. Dzięki zaangażowaniu naszych zespołów realizujemy strategię Net Zero i wdrażamy zasady zrównoważonego rozwoju w życie. 

O raporcie

Niniejszy raport za rok finansowy 2025 jest czwartym z kolei dokumentem opisującym działalność PwC Polska z perspektywy czynników zrównoważonego rozwoju i obejmuje okres od 1.07.2024 do 30.06.2025. Aby zapewnić porównywalność osiąganych wyników, przedstawione informacje uwzględniają zaraportowane rok wcześniej wskaźniki GRI oraz wybrane wskaźniki własne. 

*PwC Polska opisane w raporcie obejmuje następujące podmioty wchodzące w skład polskiej sieci, czyli: PricewaterhouseCoopers Polska Sp. z o.o., PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k., PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k., PwC Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k., PwC IT Services sp. z o.o., PwC Legal Żelaźnicki spółka komandytowa, PwC Tax Services Poland Sp. z o.o., PwC Professional Services sp. z o.o., Fundacja PwC.

Raport Zrównoważonego Rozwoju PwC Polska 2025

Skontaktuj się z nami

Ewelina Niewińska

Ewelina Niewińska

Managing Director, Marketing, Communication and Business Development, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 521

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Head of Communications, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Dorota Franczukowska

Dorota Franczukowska

Senior Manager, PwC Polska

Tel.: +48 519 507 685