{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
PwC Retail Platform zawiera tworzone przez ekspertów PwC Polska unikalne treści dotyczące szeroko rozumianej transformacji biznesu w kontekście najnowszych trendów rynkowych oraz zmieniającego się otoczenia.
Dostrzegając potrzebę podejścia kompleksowego do zagadnień biznesowych materiały ukazują dane zagadnienie z trzech różnych perspektyw: konsumenta, organizacji i operacji oraz regulacji. Celem naszej platformy jest dostarczenie osobom z rynku FMCG i handlu detalicznego porcji wartościowych informacji pomocnych w codziennej pracy.
Głównym tematem trzynastego odcinka jest branża napojów bezalkoholowych. Eksperci PwC przedstawiają w nim m.in. temat pierwszych skutków wprowadzenia podatku cukrowego po roku jego funkcjonowania czy nadchodząca implementacja dyrektywy plastikowej. Dowiemy się także więcej na temat procesów produkcyjnych, problemach z zanieczyszczeniami tworzywami sztucznymi w sektorze napojów, a także o tym jak korporacje mogą służyć celom publicznym.
Krzysztof Badowski, Partner, PwC Polska:
Rok 2021 był z pewnością dla branży napojów bezalkoholowych rokiem trudnym. W zeszłym roku mieliśmy do czynienia z kumulacją czynników, które sprawiły, że branża zmuszona była „gasić pożary” w bardzo wielu miejscach równocześnie. Nałożyły się na siebie zarówno długoterminowe trendy konsumenckie, nowe regulacje prawne, wysoka inflacja na rynku surowców i usług, jak i sytuacja pandemiczna. W efekcie wiele kategorii napojowych bardzo ucierpiało notując spadki wolumenowe sięgające nawet 20%.
Od wielu lat obserwujemy postępującą zmianę zachowań konsumenckich. Konsumenci są coraz bardziej świadomi zdrowotnie i ekologicznie. Coraz częściej dokonują wyborów kierując się zasadą „jesteś tym, co pijesz”. Uderza to mocno w segmenty, które są postrzegane jako mniej prozdrowotne, na przykład w rynek napojów gazowanych, który – pamiętajmy o tym – jest największym segmentem rynku napojów bezalkoholowych. Czytaj więcej...
Piotr Chęcielewski
Chief Marketing Officer
Hortex / Jurajska
Rynek napojów bezalkoholowych utrzymuje wartość ok. 17 mld PLN w cenach detalicznych, pomimo gwałtownych zawirowań związanych z pandemią i zmianami legislacyjnymi w roku 2021. Trzy największe kategorie to niezmiennie woda butelkowana, napoje gazowane oraz soki i napoje owocowe (w tym tzw. smoothie). Czytaj dalej.
Barbara Bożek - Paczesny
Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. marketingu
Ustronianka
Branża napojowa w ostatnich kilkunastu miesiącach przeszła prawdziwą rewolucję. Sklepowe półki wyglądają zgoła inaczej niż miało to miejsce jeszcze pod koniec 2020 roku, zarówno pod względem produktowym jak i cenowym. Oczywiście głównym powodem tych zmian jest opłata cukrowa, która w znaczącym stopniu wpłynęła na ceny słodzonych napojów – przede wszystkim gazowanych - a co za tym idzie wymusiła modyfikacje trendów konsumenckich. Czytaj dalej.
Magdalena Rohde-Krempa
Dyrektor Generalna Bussines Unit Beverages i Członek Zarządu
Maspex
W branży, oprócz tradycyjnych receptur, jest też miejsce na zupełnie nowe koncepty i innowacje produktowe. Kluczowe trendy w biznesie napojowym to przede wszystkim produkty o obniżonej zawartości cukru i mniejszej kaloryczności. Już teraz w swojej ofercie posiadamy takie produkty. Warto wspomnieć choćby o marce Kubuś, dla której od lat wszystkie nowości wprowadzamy bez dodatku cukru. Coraz częściej zauważalnym trendem jest produkcja na bazie składników naturalnych i pochodzenia roślinnego, które są postrzegane jako zdrowsze i bardziej innowacyjne. Trzecim są produkty łączące różne kategorie, na przykład sok plus woda czy też napój plus herbata. Na horyzoncie pojawiają się też napoje z ekstraktami roślinnymi. Czytaj dalej.