PwC Retail Platform zawiera tworzone przez ekspertów PwC Polska unikalne treści dotyczące szeroko rozumianej transformacji biznesu w kontekście najnowszych trendów rynkowych oraz zmieniającego się otoczenia.

Dostrzegając potrzebę podejścia kompleksowego do zagadnień biznesowych materiały ukazują dane zagadnienie z trzech różnych perspektyw: konsumenta, organizacji i operacji oraz regulacji. Celem naszej platformy jest dostarczenie osobom z rynku FMCG i handlu detalicznego porcji wartościowych informacji pomocnych w codziennej pracy.

Odcinek 14: Trendy w e-commerce

Tematem czternastego odcinka są trendy pojawiające się na rynku e-commerce. Eksperci PwC przedstawiają w nim m.in. temat pozyskiwania danych konsumenckich przy poszanowaniu prywatności klientów i użytkowników, czy też rynków q-commerce, dark stores i re-commerce, które w ostatnim czasie stają się poważną częścią całego e-handlu. Zajrzymy za kulisy platform zakupowych, które w ostatnich dwóch latach wyraźnie rosną w siłę oraz sprawdzimy w jaki sposób sprzedawcy online starają się skracać ścieżki zakupowe swoich klientów. Przyjrzymy się także zmianom w opodatkowaniu VAT w branży e-commerce oraz regulacjom, które mają wpływ na rynek cyfrowy i usługi cyfrowe czy też wykorzystanie plików cookies. Dowiemy się także czy Blockchain ma szansę być prawdziwą rewolucją umożliwiając stworzenie paszportu produktu udowadniającego wytworzenie go zgodnie z pryncypiami ESG oraz czy “fintechizacja” branży e-commerce to trend na który powinniśmy uważać.

Michał Kreczmar, Dyrektor, PwC Polska:

W ostatnich 2 latach przed e-commerce piętrzą się kolejne wyzwania: Covid-19, zerwane łańcuchy dostaw - onshoring, nearshoring, zmiany w logistyce ostatniej mili oraz ograniczenia w handlu tradycyjnym, wojna na Ukrainie skutkująca sankcjami, wzrostem cen paliw, surowców i komponentów, inflacja, zmiany podatkowe wpływające na dochody i budujące poczucie niepewności wśród konsumentów. Z drugiej strony następuje ciągły wzrost - na niektórych rynkach wręcz skokowy - sprzedaży kanałami elektronicznymi, a e-sprzedawcy zaczynają wreszcie w pełni korzystać z benefitów podejścia: zdalnie, bezdotykowo, samoobsługowo. Czytaj więcej...

 

Artykuły:

Bartosz Piotrowski, dyrektor zarządzający e-commerce w Neonet SA w rozmowie z Jakubem Kuraszem z PwC Polska opowiada o kluczowych trendach w e-commerce, kwestiach budowania relacji z klientami w świecie online, zarządzaniu niszą klientów na bardzo konkurencyjnym rynku oraz o szansach i zagrożeniach stojących zarówno po stronie nowych technologii jak i ESG.

Komentarze:

Norbert Franke
Head of Consumer Platform
DBS Marketing Technology Delivery
British American Tobacco

British American Tobacco – firma ze 120-letnią tradycją – działa głównie w modelu sprzedaży B2B. Wzrost nowych kategorii produktowych i cyfrowa rewolucja, która ma miejsce w ostatnich latach, stwarzają okazję dla zespołu marketerów BAT do budowania bezpośrednich relacji z konsumentami dzięki zastosowaniu technologii cyfrowych. Zarówno w świecie fizycznym, jak cyfrowym angażują się w tworzenie doświadczeń użytkowników, interakcji społecznych, dostarczanie treści, prowadzenie działań e-commerce, zapewnianie klientom wsparcia i prowadzenie działań retailowych z wykorzystaniem technologii cyfrowych w świecie fizycznym. Czytaj dalej.

Ewa Tumanow
Industry Manager, Retail & eCommerce, Central Eastern Europe
Meta

Przyspieszenie, które rozpoczęło się w e-commerce w trakcie pandemii, to zjawisko długofalowe. Aż 81% konsumentów na świecie twierdzi, że ich nawyki zakupowe ewaluowały przez ten czas, a 92% z nich uważa, że zmiany te zostaną z nimi na długo. Zakupy przez Internet stały się standardem, upraszczając proces nabywania towarów i usług oraz zwiększając niezawodność dostawy. Czytaj dalej.

Wojciech Mikulski
Członek Zarządu
OTCF S.A.

Szybki rozwój e-commerce spowodował z jednej strony, wzrost skali sprzedaży w kanale internetowym, lecz z drugiej postawił przed branżą szereg wyzwań.

Jednym z kluczowych obszarów jest czas i jakość obsługi. Złagodzenie obostrzeń związanych z pandemią spowodowało, że klient ponownie widzi alternatywę w postaci zakupów w sklepach stacjonarnych, a od e-commerce oczekuje efektów „tu i teraz”. Należy mieć świadomość, że użytkownicy wymagają płynnego działania sklepu z czasami reakcji systemu dostosowanymi do wykonywanej czynności, błyskawicznego otrzymania zamówionej przesyłki, natychmiastowej odpowiedzi Obsługi Klienta, czy bezproblemowych zwrotów. Czytaj dalej.

Kamila Sotomska
Główna Ekspertka ds. gospodarki cyfrowej
ZPP

Akt o rynkach cyfrowych, znany również pod swoją angielską nazwą Digital Markets Act (DMA), to nowe unijne rozporządzenie, które ma poprawić warunki konkurowania na rynkach cyfrowych i umożliwić nowym graczom wejście na rynek. Co do zasady, DMA jest adresowane do największych firm z sektora technologicznego. Lecz, jak zobaczymy, w praktyce dotknie znaczną część przedsiębiorców aktywnych w sferze cyfrowej. Czytaj dalej.

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy&, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Agnieszka Ostaszewska

Agnieszka Ostaszewska

Partner, Assurance Leader, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 348

Mieczysław Gonta

Mieczysław Gonta

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 907

Michał Gójski

Michał Gójski

Partner, Deals, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 884

Obserwuj nas