PwC Retail Platform zawiera tworzone przez ekspertów PwC Polska unikalne treści dotyczące szeroko rozumianej transformacji biznesu w kontekście najnowszych trendów rynkowych oraz zmieniającego się otoczenia.

Dostrzegając potrzebę podejścia kompleksowego do zagadnień biznesowych materiały ukazują dane zagadnienie z trzech różnych perspektyw: konsumenta, organizacji i operacji oraz regulacji. Celem naszej platformy jest dostarczenie osobom z rynku FMCG i handlu detalicznego porcji wartościowych informacji pomocnych w codziennej pracy.

Odcinek 15: Rynek napojów alkoholowych

Tematem piętnastego odcinka jest rynek napojów alkoholowych. Eksperci PwC przedstawiają w nim m.in. wyzwania stojące przed branżą w bieżącej sytuacji społeczno-ekonomicznej, perspektywy rozwoju trendów konsumenckich oraz meandry przepisów akcyzowych, które regulują rynek. Dowiemy się na jakie ulgi badawczo-rozwojowe mogą liczyć producenci branży spirytusowej, a także jakie problemy w obszarze opakowań pojawiły się ostatnio na rynku. 

Krzysztof Badowski, Partner, PwC Polska:

Wyzwanie goni wyzwanie. Tak można byłoby w krótkich, żołnierskich słowach scharakteryzować to, co się dzieje na rynku napojów alkoholowych w Polsce. Wzrost rynku jest bowiem tylko pozorny. Napędzają go przede wszystkim podwyżki akcyzy oraz inflacja, wolumenowo zaś rynek się kurczy. W dół ciągną go dwie największe kategorie, czyli piwo i wódka, które łącznie stanowią przeszło 70% rynku. Czytaj więcej...

 

Artykuły:

Marek Sypek, Przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy jest gościem Krzysztofa Badowskiego, partnera zarządzającego Strategy &. Rozmawiają o wydarzeniach ostatnich miesięcy, które najmocniej wpłynęły na obecny kształt i kondycję branży napojów alkoholowych, a także o czynnikach, które będą kształtowały rynek alkoholi w najbliższej przyszłości. Wywiad powstał w ramach PwC Retail Platform, platformy skupiającej unikalne treści dotyczące szeroko rozumianej transformacji biznesu w kontekście najnowszych trendów rynkowych oraz zmieniającego się otoczenia w sektorze handlu detalicznego i FMCG.

Komentarze:

Magdalena Brzezińska
Dyrektor ds. korporacyjnych
Grupa Żywiec S.A

Rynek piwa przeszedł dużą transformację w ostatnich latach. Wiąże się to ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów, zmianą struktury handlu w Polsce w kierunku nowoczesnych formatów oraz otoczeniem makroekonomicznym i regulacyjnym. Po pierwsze konsumenci oczekują coraz szerszej oferty i coraz większej różnorodności smaków. Do najszybciej rosnących segmentów należą piwa smakowe oraz piwa bezalkoholowe co wynika z bardziej aktywnego i nastawionego na zdrowie trybu życia. Grupa Żywiec jako pierwsza dostrzegła potencjał piw 0.0.% i w 2018 wprowadziła szeroką ofertę produktów pod aż 3 markami i parasolem Strefa Zero. Dziś segment ten stanowi już ponad 6% wartości rynku i nadal dynamicznie rośnie. Czytaj dalej.

Jerzy Gibadło
Managing Director
Browar Brokreacja

Zacznijmy od brzydkiego słowa na „k”, by mieć je już za sobą. Koronawirus. Truizmem byłoby pisać, że globalna pandemia drastycznie wpłynęła na browary rzemieślnicze, gdyż zapewne nie ma takiej branży, na której nie odcisnęła swojego piętna. Producenci piwa kraftowego (w Polsce zwykło się pisać „kraft” przez „k”, a nie – jak nakazywałaby intuicja – przez „c”; ot, rodzimy folklor) przed 2020 rokiem żyli jak pączki w maśle. Czytaj dalej.

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy&, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Agnieszka Ostaszewska

Agnieszka Ostaszewska

Partner, Assurance Leader, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 348

Mieczysław Gonta

Mieczysław Gonta

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 907

Michał Gójski

Michał Gójski

Partner, Deals, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 884

Obserwuj nas