prezesów firm w Polsce wprowadza lub rozważa wprowadzenie zmian w swoich celach organizacyjnych, by lepiej pokazać rolę, jaką odgrywa w społeczeństwie (analogicznie 43% na świecie, 63% w Europie Środkowo - Wschodniej)* | |
szefów przedsiębiorstw w Polsce planuje wzrost inwestycji w zrównoważony rozwój i inicjatywy ESG w ciągu najbliższych trzech lat (analogicznie 60% na świecie, 43% w Europie Środkowo - Wschodniej)*
|
|
liderów biznesu w Polsce przyznaje, że zmiany klimatu i szkody środowiskowe znalazły się w ich strategii zarządzania ryzykiem (40% globalnie)*
|
|
Polaków przyznaje, że ekologia i dbanie o środowisko jest dla nich ważne, nawet w trakcie pandemii**
|
|
respondentów mimo trudności związanych z obecną sytuacją deklaruje, że nadal zachowuje się w sposób odpowiedzialny, który wspiera dbałość o środowisko**
|
ESG staje się coraz ważniejsze dla polskich konsumentów. Z raportu PwC “Nowy obraz polskiego konsumenta 2020” wynika, że ¾ Polaków mimo trudności związanych z pandemią deklaruje, że nadal zachowuje się w sposób odpowiedzialny, dbając o środowisko naturalne. Świadomość środowiskowa i chęć aktywnego przeciwdziałania zmianom klimatu staje się coraz ważniejsza dla przyszłych i obecnych uczestników rynku pracy oraz konsumentów w Polsce.
Działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju i ograniczania negatywnego wpływu na środowisko i klimat staje się elementem strategii przedsiębiorstw. Jak można przeczytać w badaniu PwC “CEO Survey 2021” 71% prezesów firm w Polsce (65% z regionu CEE) jest zaniepokojonych zmianami klimatycznymi i szkodami wyrządzonymi środowisku naturalnemu. To poczucie zagrożenia i ogólna troska o środowisko nie wszędzie przekłada się jeszcze na konkretne działania i inwestycje - tylko 35% liderów biznesu w Polsce planuje wzrost inwestycji w inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem w związku z COVID-19 (44% w CEE), a zaledwie 22% przyznaje, że zmiany klimatu i szkody środowiskowe znalazły się w ich strategii zarządzania ryzykiem. Widać więc zwiększenie świadomości, ale nie zawsze przekłada się to na konkretne działania i inwestycje.
Firmy z sektora handlowego i dóbr konsumpcyjnych nie pozostają obojętne na tematy związane z ESG. Wręcz przeciwnie posiadanie marek opartych na zasadach zrównoważonego rozwoju jest odpowiedzią na potrzeby klientów, dla których kwestie środowiskowe i społeczne stają się coraz bardziej istotne. Podjęcie przez firmy takich działań, jak ograniczenie śladu węglowego, zmniejszenie zużycia wody czy weryfikacja łańcucha dostaw pod kątem pochodzenia surowców, może mieć pozytywny wpływ na sprzedaż i rentowność działalności.
Znaczenie długoterminowych, zrównoważonych modeli biznesowych firm jest coraz częściej podkreślane również przez inwestorów. Podstawowym miernikiem tego typu działań są sprawozdania niefinansowe obejmujące kwestie środowiskowe, społecznej odpowiedzialności oraz ładu korporacyjnego. Przygotowanie tego raportowania będzie się wiązać z wyceną spółki, uzyskaniem finansowania na atrakcyjnych warunkach czy dotarciem do inwestorów i klientów. Wraz ze zmieniającymi się regulacjami, normami społecznymi i postawami konsumentów, potrzeba rozważenia i włączenia zrównoważonego rozwoju do swojej podstawowej strategii nigdy nie była tak ważna.
Zaangażowanie w inicjatywy wspierające zieloną transformację stało się w sposób oczywisty celem PwC. Osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2030 roku to nasze zobowiązanie na poziomie globalnym, które jesteśmy zdeterminowani wypełnić, jak i wspierać naszych klientów w przejściu przez wymagającą ścieżkę zielonej transformacji.
Liderzy zmian traktują działania redukujące ślad węglowy całościowo i długofalowo biorąc pod uwagę każdy aspekt swojego biznesu, a te firmy z rozbudowaną siecią relacji niejednokrotnie starają się również wpływać na działania partnerów i dostawców, aby były zgodne z założeniami ESG. Swoją aktywnością w tym obszarze i wprowadzanymi zmianami z zakresu ESG odznaczają się głównie firmy zagraniczne, ale polskie też już zaczęły ten temat mocniej zgłębiać.