{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.text}}
Partner Zarządzający, Radca Prawny, Warszawa, PwC Polska
Podstawowe zmiany dotkną obszaru kontraktowego. Większość podpisywanych obecnie umów zawiera szczegółowe uwarunkowania co do sposobu zapłaty, uzależnione od daty doręczenia lub wystawienia faktury, czy też wprowadzenia odpowiednich adnotacji w fakturze. Zasady wystawiania i otrzymywania e-Faktur będą zmuszały przedsiębiorców do stworzenia nowych ram prawnych rozliczeń we wzorcach umów oraz przyjrzenia się i zmodyfikowania tych już istniejących. W szczególności dotychczasowe porozumienia o fakturowaniu elektronicznym nie będą już adekwatne wobec scentralizowania systemu przesyłania e-Faktur (przynajmniej w okresie przejściowym).
Wprowadzenie e-Faktur wiąże się także ze zmianami organizacyjnymi w przedsiębiorstwie. Przede wszystkim, ulegną zmianie procedury wewnętrzne obiegu dokumentów oraz zatwierdzania wypłat. Być może przekona to część przedsiębiorców do korzystania z elektronicznego obiegu dokumentacji jeszcze zanim obowiązkowe e-Faktury wymuszą na przedsiębiorcach taki sposób zarządzania dokumentacją. Warto jednak zwrócić również uwagę na zagadnienie odpowiedniego uregulowania stosunków z pracownikami - część pracowników będzie musiała uzyskać dostęp do KSeF przydzielonego przedsiębiorcy co ma bardzo duże znaczenie w kontekście doręczania faktur oraz kontrolowania ich terminów zapłaty.
E-faktura i Krajowy System e-Faktur (KSeF)
Poznaj założenia i dostosuj się na czas do rewolucyjnej zmiany w przepisach
Zobacz
Od niedawna z terminami zapłaty oraz wystawieniem faktur nierozerwalnie są związane zagadnienia dotyczące opóźnień w zapłacie w transakcjach handlowych. Przypomnieć należy, że od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące przeciwdziałania zatorom płatniczym, a największe przedsiębiorstwa w Polsce są zobowiązane do składania co roku sprawozdania ze stosowanych terminów zapłaty. Dane przekazywane do Ministerstwa Rozwoju i Technologii wymuszają monitorowanie nie tylko płatności zgodnie z umową, ale także sprawdzania terminów zapłaty. Ponieważ zasady wystawiania i doręczania e-Faktur odbiegają od uwarunkowań rynkowych, przedsiębiorcy powinni się przyjrzeć wypracowanym dotychczas modelom zbierania danych do raportów.
Nie należy także zapominać, że oprócz corocznych sprawozdań, Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania się w transakcjach handlowych, co wiąże się z przygotowaniem tysięcy informacji na potrzeby postępowania. Konieczne jest zatem ponowne przeanalizowanie systemów księgowych i dopracowania ich pod kątem zbierania informacji na potrzeby ewentualnych postępowań UOKiK.
{{item.text}}
{{item.text}}
Partner Zarządzający, Radca Prawny, Warszawa, PwC Polska