{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Podstawowe zmiany dotkną obszaru kontraktowego. Większość podpisywanych obecnie umów zawiera szczegółowe uwarunkowania co do sposobu zapłaty, uzależnione od daty doręczenia lub wystawienia faktury, czy też wprowadzenia odpowiednich adnotacji w fakturze. Zasady wystawiania i otrzymywania e-Faktur będą zmuszały przedsiębiorców do stworzenia nowych ram prawnych rozliczeń we wzorcach umów oraz przyjrzenia się i zmodyfikowania tych już istniejących. W szczególności dotychczasowe porozumienia o fakturowaniu elektronicznym nie będą już adekwatne wobec scentralizowania systemu przesyłania e-Faktur (przynajmniej w okresie przejściowym).
Wprowadzenie e-Faktur wiąże się także ze zmianami organizacyjnymi w przedsiębiorstwie. Przede wszystkim, ulegną zmianie procedury wewnętrzne obiegu dokumentów oraz zatwierdzania wypłat. Być może przekona to część przedsiębiorców do korzystania z elektronicznego obiegu dokumentacji jeszcze zanim obowiązkowe e-Faktury wymuszą na przedsiębiorcach taki sposób zarządzania dokumentacją. Warto jednak zwrócić również uwagę na zagadnienie odpowiedniego uregulowania stosunków z pracownikami - część pracowników będzie musiała uzyskać dostęp do KSeF przydzielonego przedsiębiorcy co ma bardzo duże znaczenie w kontekście doręczania faktur oraz kontrolowania ich terminów zapłaty.
E-faktura i Krajowy System e-Faktur (KSeF)
Poznaj założenia i dostosuj się na czas do rewolucyjnej zmiany w przepisach
Zobacz
Od niedawna z terminami zapłaty oraz wystawieniem faktur nierozerwalnie są związane zagadnienia dotyczące opóźnień w zapłacie w transakcjach handlowych. Przypomnieć należy, że od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące przeciwdziałania zatorom płatniczym, a największe przedsiębiorstwa w Polsce są zobowiązane do składania co roku sprawozdania ze stosowanych terminów zapłaty. Dane przekazywane do Ministerstwa Rozwoju i Technologii wymuszają monitorowanie nie tylko płatności zgodnie z umową, ale także sprawdzania terminów zapłaty. Ponieważ zasady wystawiania i doręczania e-Faktur odbiegają od uwarunkowań rynkowych, przedsiębiorcy powinni się przyjrzeć wypracowanym dotychczas modelom zbierania danych do raportów.
Nie należy także zapominać, że oprócz corocznych sprawozdań, Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania się w transakcjach handlowych, co wiąże się z przygotowaniem tysięcy informacji na potrzeby postępowania. Konieczne jest zatem ponowne przeanalizowanie systemów księgowych i dopracowania ich pod kątem zbierania informacji na potrzeby ewentualnych postępowań UOKiK.
Partner Zarządzający, Radca Prawny, Warszawa, PwC Polska