Przyjrzyjmy się zatem kilku z najczęściej spotykanych wyzwań związanych z zarządzaniem projektami i zespołami projektowymi w środowisku międzynarodowym, a także strategiom radzenia sobie z nimi.
Skuteczna komunikacja jest kluczowa dla efektywnego zarządzania projektem. Gdy w skład zespołu projektowego wchodzą członkowie z różnych krajów i regionów, mało prawdopodobne jest, aby wszyscy mówili tym samym językiem. To sprawia, że bariera językowa jest jednym z pierwszych i najważniejszych wyzwań, z jakimi przyjdzie Ci się zmierzyć podczas zarządzania międzynarodowym projektem.
Bariery językowe mają znaczenie krytyczne, ponieważ wpływają na budowanie relacji między członkami zespołu. Nie każdy posługuje się językiem obcym wystarczająco biegle, aby omawiać złożone kwestie projektu w danym języku. Nieporozumienia wynikające z różnych poziomów znajomości języka mogą prowadzić do braku komunikacji, błędów, a niekiedy też do konfliktów, frustracji, a nawet urazy, co z kolei może przyczynić się do straty czasu, wysiłku i pieniędzy.
Przeczytaj więcej na ten temat w artykule Tajniki efektywnej komunikacji w zarządzaniu projektami.
Różnice kulturowe nie odnoszą się jedynie do odmiennych nawyków żywieniowych lub sposobów realizacji zadań. To, co jest uważane za normalne w jednej kulturze, może być sprzecznie interpretowane w innej. Takie nieporozumienia mogą znacząco wpłynąć na dynamikę zespołu, negatywnie oddziałując na atmosferę, komunikację i ogólny sukces projektu. Podczas zarządzania międzynarodowym projektem kluczowe jest zrozumienie i szanowanie tych różnic, aby móc budować silne i spójne zespoły.
Różne style i preferencje komunikacyjne mogą często prowadzić do nieporozumień. Podczas gdy niektóre kultury, takie jak Niemcy i Holandia, cenią bezpośrednią komunikację, inne, takie jak kraje Bliskiego Wschodu i Japonia, skłaniają się ku bardziej pośredniej i kontekstowej komunikacji. Różnice te mogą również obejmować poziom formalności - w polskim i niemieckim środowisku biznesowym dominuje bardziej oficjalny ton, w porównaniu do bardziej swobodnego stylu obowiązującego w Hiszpanii.
Współpraca zespołowa i realizacja projektów również zależą od podejścia do hierarchii, autorytetu i zarządzania czasem. W wielu krajach azjatyckich znaczenie mają struktury hierarchiczne, podczas gdy większość kultur europejskich promuje raczej płaskie struktury organizacyjne. Ponadto na postęp projektu może znacząco wpływać odmienne podejście do podejmowania decyzji – w Japonii dominuje model oparty na konsensusie w porównaniu do odgórnego podejścia preferowanego w krajach europejskich i USA.
Podczas zarządzania międzynarodowym projektem członkowie Twojego zespołu są często rozproszeni po całym świecie i pracują w różnych strefach czasowych. To bardzo niefortunne, że ten tak niezwykle istotny aspekt jest często pomijany przez kierowników projektów, ponieważ nawet niewielka różnica czasu może doprowadzić do zamieszania i nieporozumień.
Koordynowanie spotkań w różnych strefach czasowych może okazać się niezwykle trudne i wymagać od członków zespołu pracy w elastycznych godzinach. Jeśli będą zmuszeni wstawać wcześnie lub zostać w pracy po godzinach, aby dołączyć do spotkania, może to w dłuższej perspektywie prowadzić do frustracji i wyczerpania. Te ciągłe zmagania mogą też znacznie zmniejszyć produktywność i wpłynąć na morale całego zespołu.
Różnice stref czasowych mogą prowadzić do tego, że praca zespołu będzie fragmentaryczna i utraci ciągłość. Część zespołu może mieć trudności z ukończeniem swoich zadań, ponieważ inni członkowie są niedostępni z powodu różnicy czasu. Okoliczności te będą wydłużać harmonogramy projektów, tworzyć ograniczenia, spowalniać proces podejmowania decyzji i ostatecznie negatywnie wpływać na sukces projektu. Przerwane procesy często prowadzą do stresu, frustracji i spadku produktywności.
Chcesz się dowiedzieć, jak skutecznie zarządzać innowacyjnymi projektami przyszłości przy użyciu technologii? Przeczytaj o naszym PMO Digital Toolkit
W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił gwałtowny wzrost liczby pracowników pracujących zdalnie. Jednym z czynników, który niewątpliwie przyspieszył przejście z pracy biurowej na pracę zdalną, była pandemia COVID-19, w wyniku której liczba osób wykonujących pracę zdalną wzrosła z prawie jednej czwartej w 2019 r. do około jednej trzeciej w 2023 r. Ten utrzymujący się trend stawia poważne wyzwania przed liderami zespołów i zarządzaniem projektami w ogóle.
Jednym z najpoważniejszych wyzwań w zarządzaniu wirtualnymi zespołami projektowymi jest utrzymanie spójności zespołu, gdy jego członkowie pracują osobno. Relacje między członkami zespołu pracującymi razem w biurze rozwijają się naturalnie poprzez codzienne osobiste interakcje. Jednak więzi te mogą osłabnąć, gdy zespoły pracują zdalnie, a co za tym idzie - utrudniać skuteczną komunikację i współpracę. Może to ostatecznie doprowadzić do spadku zaufania w zespole.
Wszystkie te problemy mogą skutkować zmniejszoną produktywnością zespołu, opóźnionymi i niedokończonymi projektami, a także problemami osobistymi, takimi jak wysoki poziom stresu i niskie morale. Z drugiej strony pracownicy zdalni często podkreślają większą satysfakcję z pracy ze względu na lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W rezultacie wirtualne zespoły projektowe mogą pracować wydajniej i wykazywać większe zaangażowanie niż zespoły pracujące w biurze.
Mimo że rola kierownika projektu jest wysoko ceniona w Twoim kraju, może być postrzegana zupełnie inaczej przez członków Twojego zespołu projektowego pracujących w innych krajach i żyjących w innych kulturach. Na przykład w kulturach o bardzo silnej strukturze hierarchicznej współpracownicy, którzy stoją od Ciebie wyżej w organizacji, mogą nie przyjmować od Ciebie wskazówek, ponieważ nie uważają Twojej roli za wystarczająco ważną.
Ponieważ projekty mają charakter tymczasowy, a role członków zespołu projektowego mogą nie odpowiadać ich codziennym rolom zawodowym, może się zdarzyć, że członkowie zespołu nie otrzymali żadnych praktycznych wskazówek dotyczących tego, w jaki sposób ich role i obowiązki projektowe wpisują się w ich codzienny kontekst organizacyjny. Dlatego kierownicy projektów powinni angażować bezpośrednich zwierzchników członków projektu, aby wspierali ich w ustalaniu oczekiwań dla członków swoich zespołów projektowych oraz ich ról w tych zespołach.
Czy wiesz, że osobowość kierownika projektu może mieć znaczący wpływ na jego sukces? Dowiedz się więcej.
Zarządzanie wielokulturowym zespołem projektowym wymaga znacznie więcej niż jedynie efektywnego koordynowania zadań i osiągania celów projektu w ramach budżetu i na czas. Kierownik międzynarodowego i często wirtualnego zespołu projektowego musi biegle żonglować strefami czasowymi i różnicami kulturowymi, aby utrzymać wysoki poziom zaangażowania zespołu i zapewnić, że różnorodność stanie się motorem napędowym wydajności, a nie przeszkodą.
Skuteczne zarządzanie projektami międzynarodowymi uzależnione jest nie tylko od stosowania odpowiednich metodologii zarządzania i wyrafinowanych narzędzi, ale przede wszystkim od aspektu ludzkiego. Skuteczne radzenie sobie z barierami językowymi, rozpoznawanie i respektowanie różnic kulturowych, budowanie spójnego zespołu projektowego, tworzenie dynamicznego środowiska pracy i motywowanie członków zespołu zapewni sukces Twojego projektu.