Private equity – budowanie wartości w transakcjach

Globalna wartość transakcji w 2018 r. osiągnęła drugą najwyższą wartość od kryzysu finansowego w 2008 r. Było to efektem silnego globalnego popytu na aktywa zarówno po stronie funduszy PE, jak i inwestorów korporacyjnych. Zdolność inwestycyjna funduszy PE jest na jednym z najwyższych poziomów od lat - w połowie tego roku wielkość środków na inwestycje wynosiła prawie 2,5 biliona dolarów. Jednocześnie rynek był świadkiem spadku liczby transakcji, które odniosły sukces – czyli zbudowały znaczącą wartość w stosunku do ceny nabycia.


Wnioski i rekomendacje przedstawione w raporcie „Budowanie wartości w transakcjach M&A: Perspektywa funduszy private equity” oparliśmy na odpowiedziach 100 funduszy private equity z całego świata, które podzieliły się z nami swoimi doświadczeniami w obszarze budowania wartości w transakcjach M&A, a także na wiedzy naszych praktyków oraz przedstawicieli funduszy PE z Polski.

Naszą uwagę zwróciły cztery obszary, które szczególnie mocno wybijają się w odpowiedziach naszych respondentów, w kontekście budowania wartości w transakcjach M&A. Na ich podstawie opracowaliśmy cztery praktyczne rekomendacje, które mogą wesprzeć fundusze private equity w zwiększaniu wartości z transakcji.

 

Współpracując od lat z wiodącymi funduszami private equity, widzimy jak ważny dla powodzenia ich inwestycji jest jasny plan budowy przyszłej wartości przygotowany przed transakcją. Taki plan jest zwykle doprecyzowywany po przejęciu i następnie powinien być odpowiednio wdrażany i monitorowany. Cieszy nas, że coraz częściej pracujemy wspólnie z naszymi klientami nad opracowaniem takiego planu i narzędzi do jego monitorowania. Wierzymy, że taką współpracę coraz częściej będziemy nawiązywać na długo przed realizacją transakcji.


Piotr Nogajczyk
, Partner PwC, Private Equity

O domknięciu transakcji decydują spodziewane korzyści finansowe, a o możliwości ich późniejszej realizacji zadecydują zaangażowani ludzie. Sprawna identyfikacja i utrzymanie kluczowych osób, dobry plan oraz skuteczna komunikacja z zespołami przesądzają o realizacji założeń biznesowych oraz udanej transakcji. Słabo rozpoznana kultura organizacyjna targetu zdecydowanie zwiększa ryzyko dealu. Wyzwanie jest jeszcze większe w sytuacji przejęcia firm szybko rosnących czy firm rodzinnych. 


Ania Szczeblewska
, Partner PwC, Post-merger Integration

Fundusze private equity często wykazują dużą dozę ostrożności w budowaniu equity story dla swoich inwestycji. Koncentrują się nierzadko na stronie operacyjnej i kosztowej, aby mieć większą pewność, że inwestycja jest w stanie przynieść odpowiedni zwrot przy bezpiecznych, bo możliwych do kontrolowania założeniach optymalizacyjnych. Oznacza to jednocześnie raczej konserwatywne założenia wzrostowe. Oczywiście finalnie dźwignia przychodowa jest zazwyczaj głównym filarem budowy wartości inwestycji, choć na wstępie traktuje się ją często jako „upside”.


Krzysztof Badowski
, Partner PwC, Strategy & Operations

Wnioski dla funduszy private equity

Gdyby decydenci w funduszach PE mieli szansę na ponowne zrealizowanie transakcji, nadaliby większy priorytet budowaniu wartości już na wcześniejszym etapie. Jednocześnie rebranding i zmiana modelu operacyjnego zeszłyby na dalszy plan, nie będąc priorytetami od pierwszego dnia (ang. Day One).

Co w takim razie składa się na dobry plan budowy wartości (Value Creation Plan)? Tak naprawdę plan planowi nierówny. Istotne jest, żeby dźwignie realizacji strategii były kompleksowe, obejmując takie zagadnienia, jak docelowy model operacyjny, kulturę organizacji, a także brały pod uwagę zagadnienia podatkowe i wiele innych aspektów.

Jakie były Wasze priorytety od pierwszego dnia (ang. Day One), a jakie powinny były być?

Uzupełnij poniższe pola, aby pobrać publikację:

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi trendami ze świata biznesu? Zaznacz poniższe pola:

* Pola obowiązkowe

** Zgodę możesz wycofać w każdym czasie poprzez wysłanie wiadomości na adres privacypl@pl.pwc.com. Administratorem Twoich danych osobowych jest PwC Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. lub inna spółka z sieci PwC, będąca organizatorem wydarzenia (lista spółek znajduje się tutaj), z siedzibą w Warszawie (00-633)  przy ul. Polnej 11. Dane osobowe przetwarzane będą w celu organizacji i przeprowadzenia wydarzenia. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

***Masz prawo do wycofania zgody w każdej chwili. Każda komunikacja jaką do Ciebie skierujemy będzie zawierała opcję wycofania subskrypcji. Możesz także wycofać zgodę poprzez wysłanie wiadomości na adres privacypl@pl.pwc.com.

Administratorem Twoich danych osobowych jest PwC Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. lub inna spółka z sieci PwC, od której otrzymujesz informacje handlowe (lista spółek znajduje się tutaj), z siedzibą w Warszawie (00-633)  przy ul. Polnej 11. Dane osobowe przetwarzane będą w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego poprzez wysyłkę informacji handlowych drogą elektroniczną lub komunikację marketingową za pośrednictwem telefonu. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Skontaktuj się z nami

Rafał Dróbka

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 4994

Piotr Nogajczyk

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 4143

Obserwuj nas
Hide