{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Zapraszamy do lektury raportu PwC, który jest pierwszą w Polsce próbą zgłębienia tego tematu, wyciągnięcia wniosków oraz przedstawienia rekomendacji do dalszych działań.
Konsumenci są gotowi na AI, słyszeli o tej technologii i z niej korzystają - w każdej z badanych przez nas grup wiekowych co najmniej 50% uczestników słyszało o generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI).
Ponad 75% firm rozpoczęło inwestycje w AI, ale nikt jeszcze nie ma wielu produkcyjnych zastosowań, większość to wstępny etap.
Klienci oczekują od firm, że zaczną one oferować rozwiązanie AI, które ułatwią im życie. Ponad 55% ankietowanych przyznało, że skorzystałoby ze wsparcia AI przy żmudnych zadaniach i procedurach.
Firmy zaczęły inwestować w zespoły i technologię AI, spodziewając się znaczących usprawnień i zwrotów z inwestycji. 55% organizacji ma zdefiniowaną strategię AI lub pracuje nad jej przygotowaniem.
Konsumenci boją się o prywatność swoich danych oraz o to, że mogą one dostać się w niepowołane ręce. Mimo tych obaw, chcą korzystać z GenAI, nie tylko w życiu prywatnym, ale też w pracy, i to nawet jeśli firmowe regulaminy na to nie pozwalają (ponad 80% używa GenAI mimo braku oficjalnej akceptacji).
Firmy również boją się o prywatność danych, a wdrożenie odpowiednich procesów zapewniających ich bezpieczeństwo, stanowi dla wielu z nich wyzwanie. Organizacje mają także obawy związane z niedoborami specjalistów od AI - 69% ma problem z rekrutacją ekspertów.
Wyniki naszego badania są jednoznaczne. Polscy konsumenci są gotowi na AI. Ponad 60% z nich słyszało o sztucznej inteligencji i większość z nich korzysta już z tej technologii w codziennym życiu. I choć konsumenci zwracają uwagę na kwestie prywatności i dostępu do danych, to zamierzają aktywnie korzystać z dobrodziejstw jakie niesie ze sobą wykorzystanie AI. Co ciekawe ponad 80% respondentów oczekuje, że te nowe narzędzia technologiczne usprawnią procedury w sektorze publicznym. Na zmieniające się trendy reagują polskie firmy. Ponad 75% z nich zaczęło wykorzystywać AI w praktyce: od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami
Jakub Borowiec,
Partner PwC Polska, lider zespołu Analytics & AI
Z naszego badania wynika, że firmy, które czerpią największe korzyści z wdrożenia AI, skupiają się na sześciu kluczowych obszarach: Strategia, Biznes, Kultura i Talenty, Ład korporacyjny, ryzyko i zgodność, Technologia, Dane. Każdy z nich jest równie istotny w odniesieniu sukcesu we wdrażaniu tej technologii.
Strategia – miejsce rozwiązań AI w docelowym modelu operacyjnym
Biznes – identyfikacja i ocena przypadków użycia w dziedzinie AI
Kultura i talenty – pozyskiwanie talentów, podnoszenie kwalifikacji
Ład korporacyjny – zarządzanie AI w sposób odpowiedzialny i zgodny z prawem
Technologia – dostosowanie architektury IT do AI. Implementacja modeli ML i AI
Dane – zarządzanie danymi, Ocena jakości danych. Monetyzacja danych
Strategia AI to kompleksowy plan działania, umożliwiający organizacjom zintegrowanie obszarów wymaganych do tworzenia rozwiązań sztucznej inteligencji. Z naszego badania wynika, że ponad 55% organizacji stara się ustrukturyzować swoje podejście do AI i już ma albo pracuje nad strategią wykorzystywania sztucznej inteligencji. Firmy z sektorów handel detaliczny i dobra konsumpcyjne oraz finanse są w tym aspekcie najbardziej zaawansowane.
Pytanie: Czy organizacja ma zdefiniowaną strategię (na następne 3-5 lat) wykorzystywania AI i zaawansowanej analityki danych?
Ponadto z badania PwC wynika, że opracowanie i wdrożenie strategii AI jest kluczem do sukcesu. Organizacje, które nie osiągnęły założonych korzyści z inicjatyw AI, w większości nie mają jeszcze wprowadzonej strategii AI. Z kolei projekty, które nie osiągnęły założonych korzyści z inwestycji w sztuczną inteligencję są inicjatywami o niskich nakładach finansowych (<100 tys.PLN).
Nasz bank od dawna znajduje się w czołówce instytucji, które wykorzystują sztuczną inteligencję, jednak z pełną świadomością jej możliwości i ograniczeń. Stawiamy na dojrzałe zarządzanie projektami AI, starannie oceniając potencjalną wartość każdej inicjatywy, zanim podejmiemy działania. Zanim wdrożymy nowe rozwiązanie, porównujemy efektywność pracy wykonywanej przez człowieka oraz pracy człowieka wspomaganego przez GenAI. Dzięki temu możemy skoncentrować się na projektach, które faktycznie przynoszą korzyści. W ramach AI Lab testujemy i rozwijamy innowacyjne rozwiązania, które już teraz wspierają naszą działalność. Przykładem są nasze wewnętrzne chatboty ‘Geniusz’ oraz ‘PTG’, które znacznie przyspieszają dotarcie do właściwej informacji biznesowej oraz technologicznej, copilot IT wspierający deweloperów, czy rozwiązania umożliwiające biznesowi dotarcie do informacji ukrytej głęboko w bazach danych, bez zaawansowanej wiedzy technicznej. Zdajemy sobie jednak sprawę, że Generatywna AI jest wciąż technologią w fazie rozwoju i jej potencjał nie zawsze jest łatwy do określenia. Choć jest w stanie zautomatyzować wiele zadań, nie zastąpi człowieka. Oprócz niepewności samej technologii kluczowe wyzwania, z którymi się mierzymy, to obawy związane z adopcją AI, opór przed zmianą, jak również niepewność docelowej ceny usług dostawców technologii AI, co utrudnia szacowanie opłacalności inicjatyw w dłuższym okresie.
Dariusz Flisiak,
Managing Director, Central Banking Systems, BNP Paribas Bank Polska
Firmy działające w handlu detalicznym, chcą sięgać po sztuczną inteligencję głównie w kontaktach z klientami (wirtualni agenci czy analiza sentymentu). Natomiast firmy z sektora finansowego zamierzają inwestować w obszary związane z automatyzacją procesów usługowych, w tym rozpoznawanie mowy.
Automatyczne systemy służące do obsługi głosowej, które wykorzystują AI, to niezwykle wartościowa technologia, która już teraz z powodzeniem znajduje zastosowanie w różnych branżach i dziedzinach. Wykorzystanie chatbotów i voicebotów w obsłudze klienta może zredukować koszty o 50% i skrócić czas odpowiedzi na zapytania klientów do 60%.
Wykres: Główne cele wdrażania rozwiązań opartych o AI
Ponadto z badania PwC wynika, że 20% organizacji zakończy pracę nad wdrożeniem rozwiązań GenAI już w ciągu najbliższego roku. W tym przypadku, liderem jest również sektor finansowy. Z kolei aż 60% respondentów z sektora handel detaliczny i dobra konsumpcyjne uważa, że GenAI będzie stanowić kluczowy czynnik rozwoju ich branży w ciągu najbliższych 24 miesięcy. Co oznacza, że firmy z tego sektora również będą coraz więcej inwestować w generatywną sztuczną inteligencję.
W tej chwili na rynku jest duży rumor związany z AI, a szczególnie modelami LLM. Pojawiają się glosy, że będzie to olbrzymia rewolucja na rynku zmieniająca wszystko – zawód programisty odejdzie do lamusa, będziemy rozmawiać tylko z maszynami itp. Mam dużo bardziej stonowane podejście do tego, co AI faktycznie zmieni na rynku. Tak jak kilka poprzednich rewolucji, które wybuchły i przeminęły. Nie spodziewam się, że będzie to aż tak duża rewolucja na skalę całego rynku. Ale widzę kilka obszarów w którym zastosowanie Gen AI zupełnie zmieni sposób realizacji zadań i pracy – takimi obszarami są: 1) odpowiadanie na pytania/wyszukiwanie wiedzy w oparciu o dokumentacje/procedury; 2) transkrypcja nagrań (z podziałem na osoby, a także weryfikacja transkrypcji); 3) automatyczne podsumowywanie spotkań; 4) przeszukiwanie zasobów wideo z wykorzystaniem powiązań i języka naturalnego; 5) automatyczny asystenci głosowi i tekstowi. W tych kilku obszarach przewiduje (i widzę to po realizowanych przez nas projektach), że rozwiązania AI zmienią dotychczasowy sposób działania, zasadniczo obniżając koszty pracy ludzkiej. Mamy już konkretne bardzo pozytywne doświadczenia projektowe i wdrożenia, które faktycznie zmieniają w istotny sposób działanie firm z sektora mediów, obszaru prawnego, obszaru rozwoju oprogramowania (w kontekście wyszukiwania w dokumentacji i procedurach) i innych.
Grzegorz Bartler,
CTO Netia, Wiceprezes Asseco Poland (obszar Telekomunikacji i Mediów)
Z raportu PwC Global AI Jobs Barometer 2024 wynika, że AI już teraz znacząco zwiększa produktywność pracowników. Sektory, w których sztuczna inteligencja znajduje szerokie zastosowanie, doświadczają prawie 5-krotnie wyższego wzrostu produktywności niż sektory, które w mniejszym stopniu wykorzystują AI, takie jak m. in. transport, produkcja czy budownictwo.
Specjalistów od AI brakuje na rynku. Aż 69% respondentów biorących udział w naszym badaniu, stwierdziło, że ich organizacja nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Prawie 70% organizacji nie przeprowadziło analizy kompetencji pracowników zaangażowanych w rozwój sztucznej inteligencji. Dobra wiadomość jest taka, że 64% organizacji posiada lub planuje przygotować ścieżki kariery i rozwoju pracowników zaangażowanych w budowę i wykorzystywanie sztucznej inteligencji.
Żeby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji należy na chłodno zacząć już teraz oddzielać powszechny entuzjazm i opowieści sprzedawców od faktycznych potrzeb i możliwości ludzi, biznesu i administracji. AI to wciąż nowa technologia i bezustannie trwają poszukiwania jej zastosowań i sposobów jej uporządkowania. Równocześnie firmy zwracają uwagę na trudności w rekrutacji topowych talentów. Walka o talenty nigdy nie była tak kluczowa dla budowania konkurencyjności na świecie.
Michał Targiel,
Partner, Intelligent Process Automation & AI, PwC Polska
Rewolucja AI dotarła do wszystkich grup konsumentów, niezależnie od ich wieku. Ponad 60% wszystkich respondentów, biorących udział w naszym badaniu, słyszało o generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), w tym 76% wśród osób w wieku 18-24 lat. Choć świadomość GenAI spada wraz z wiekiem, to jednak w każdej grupie wiekowej wynosi ona ponad 50%.
Potrzeby konsumentów z różnych grup wiekowych, jeśli chodzi o wykorzystanie generatywnej AI, są bardzo podobne i dotyczą przede wszystkim wyszukiwania informacji i pomocy w podejmowaniu decyzji.
Konsumenci oczekują, że AI ułatwi żmudne zadania i procedury, ale niechętnie podchodzą do rozwiązań, które mogą mieć drastyczny wpływ na ich życie
Mimo iż konsumenci mają obawy związane z prywatnością i ochroną danych, to jednak chcą korzystać z AI
Konsumenci mają świadomość ryzyk sięgając po AI - boją się przede wszystkim o prywatność swoich danych i ich ewentualny wyciek na zewnątrz. Mimo to chcą korzystać z rozwiązań AI i to nie tylko w życiu prywatnym. Ponad 80% respondentów korzysta z ChatGPT lub innych narzędzi GenAI w pracy, mimo iż nie jest to oficjalnie wspierane ani promowane.
Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom pracowników, firmy będą musiały coraz częściej sięgać po narzędzia AI, które pomogą pracownikom w ich codziennych zadaniach, np. wirtualnych asystentów. Dzięki nim pracownicy mogą skupić się na strategicznych zadaniach, a firma może skalować zasoby w zależności od potrzeb.
Ankieta dotycząca korzystania ze sztucznej inteligencji w życiu codziennym i zawodowym
Liczba respondentów: 1108
Czas badania: wiosna 2024 r.
Profil badanych:
5 grup wiekowych
Osoby, które korzystają z Gen AI, jak i osoby, które nie są zaznajomione z tą tematyka
Ankieta badająca poziom zaawansowania użycia sztucznej inteligencji w organizacjach:
Liczba respondentów: 115 firm w Polsce
Czas badania: przełom maja i czerwca 2024 r.
Profil badanych:
Szeroki przekrój – zarówno duże firmy (powyżej 2 mld przychodu rocznie), jak i mniejsze przedsiębiorstwa (do 200 mln przychodu rocznie)
9 branż
Udzielający odpowiedzi to osoby przede wszystkim na szczeblach dyrektorskich oraz eksperci z zakresu technologii i analityki danych