W gospodarce cyfrowej użytkownicy odgrywają dużą rolę w generowaniu wartości dla firm cyfrowych
Poprzez tworzenie sieci, przesyłanie i udostępnianie treści tworzą wartość. Obecne przepisy pozwalają na opodatkowanie zysków uzyskanych w danym kraju tylko, gdy przedsiębiorca jest w nim fizycznie obecny. Prowadzi to do paradoksu, w którym przedsiębiorstwa cyfrowe osiągają zyski w jednym państwie, ale płacą podatek w innym.
Unia Europejska od kilku lat stara się dopasować obowiązujące przepisy na potrzeby opodatkowania sprzedaży przez internet. Prace legislacyjne na poziomie unijnym nabierają tempa.
Podstawą handlu elektronicznego są liczne międzynarodowe transakcje, a także przetwarzanie płatności w różnych walutach. Brak ujednoliconych regulacji oraz definicje nieprzygotowane na wirtualny handel powodują, że na przedsiębiorcach ciąży obowiązek przestrzegania przepisów każdego z państw, do którego wysyłają towary/ usługi.