
To moment, w którym prezesi firm będą potrzebowali coraz większego wsparcia swoich dyrektorów finansowych, jako osób, które najlepiej znają organizację od strony procesów, ryzyka, danych i możliwości transformacji.
Szefowie firm w Polsce patrzą na najbliższą przyszłość z nieco większym optymizmem, a według wielu z nich spowolnienie gospodarcze jest nieco dalej od polskiego horyzontu.
Ryzykiem, które od kilku edycji jest najczęściej wymieniane przez liderów biznesowych, jest dostęp do pracowników z kluczowymi umiejętnościami. Skoro patrzymy z dystansem na prognozowane spowolnienie gospodarcze, być może jest to właśnie idealny moment do przeprowadzenia wewnętrznej transformacji oraz do zwiększenia umiejętności cyfrowych pracowników. Dzięki temu łatwiej można będzie zamortyzować ewentualne negatywne nastroje gospodarcze z Europy Zachodniej.
Dodatkowymi ryzykami, które wymieniają szefowie firm w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, są przeregulowanie rynku i niepewność regulacyjna. Podobnie myśli wielu dyrektorów finansowych, z którymi rozmawiam na co dzień, a według których dostosowanie się do wszystkich przepisów wymaga automatyzacji i nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Co ciekawe, wśród prezesów firm w naszym regionie mniej obaw budzą wojny handlowe i cyberprzestępczość, które są w czołówce czynników ryzyka wymienianych przez CEOs na świecie. Z kolei według wielu CFO, z którymi miałem okazję rozmawiać, ryzyko cyber w Polsce i regionie CEE ciągle rośnie. Być może znajdzie to odzwierciedlenie w kolejnej edycji badania PwC.
Rolą współczesnego dyrektora finansowego jest wsparcie firmy w zmianie sposobu działania poprzez przygotowanie odpowiedniego modelu prognozy, który pomoże CEO redefiniować strategię. Stojąc przed takim wyzwaniem CFO powinien traktować technologię jako szansę, a nie wyzwanie, i wykorzystać nowoczesne rozwiązania do zmiany modelu działania, zarówno wewnątrz organizacji, jak i w jej otoczeniu konkurencyjnym.
Rośnie rola doradcza CFO, który w najbliższych latach będzie:
Partner zarządzający, Lider Clients & Markets, PwC Polska
Tel.: +48 502 184 117