Na rządowej stronie centrum legislacji w dniu 4 sierpnia 2025 roku opublikowana została informacja odnośnie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825 z dnia 28 lutego 2024 r. w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami oraz lepsze informowanie (“dyrektywa ws. Greenwashingu”).
Zmiany będą wdrożone do prawa krajowego na mocy nowelizacji dwóch obowiązujących ustaw:
i będą odzwierciedlały przewidziane dyrektywą ws. Greenwashingu zmiany w aktach unijnych zaimplementowanych w wyżej wymienionych ustawach krajowych, czyli w:
Tekst projektu ustawy wdrażającej nie został jeszcze opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Z uwagi jednak, że dyrektywa ws. Greenwashingu wymaga maksymalnego stopnia harmonizacji ustawodawstw krajowych, krajowa implementacja nie będzie przewidywać rozwiązań innych niż zawarte w dyrektywie.
W praktyce projekt ustawy ma wprowadzić m.in. nowe czarne praktyki (działania, których nie można stosować wobec konsumentów). Przykładowo przedsiębiorcy będą musieli uważać na:
Przedsiębiorcy nie będą mogli także wprowadzić konsumenta w błąd m.in. poprzez:
Powyższe przykłady stanowią jedynie niewielką część działań wskazanych w projekcie ustawy, których przedsiębiorcy powinni unikać. Ponadto projekt ustawy przewiduje m.in. wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych oraz sposobów weryfikacji celów ekologicznych przedsiębiorców. Projektowane zmiany zostały szczegółowo opisane w jednym z naszych poprzednich alertów sprzed wejścia dyrektywy w życie (dostępny tutaj.)
Numer projektu w wykazie prac rządowych i legislacyjnych wyznaczono na UC111. Przyjęcie tekstu ustawy wdrażającej planowane jest na I kwartał 2026 roku. Państwa członkowskie mają czas na wdrożenie przepisów dyrektywy do 31 lipca 2026 roku.
Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Prezes UOKiK, przy współpacy z Ministrem Klimatu i Środowiska oraz Ministrem Rozwoju i Technologii.
Mimo tego, że krajowe wdrożenie dyrektywy ws. Greenwashingu jest dopiero w fazie projektu, Prezes UOKiK już od 2023 roku prowadzi postępowania wyjaśniające przypadki greenwashingu w oparciu o krajowe regulacje dotyczące ochrony konkurencji i konsumentów, w tym zwłaszcza ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Część postępowań wyjaśniających skutkowała w ostatnim czasie postawieniem zarzutów wobec czterech firm, które omawiamy tutaj.
Czas pozostały do wejścia w życie krajowych przepisów implementujących dyrektywę to idealny moment, aby zapoznać się z praktycznym przewodnikiem “Green - tak, “washing” - nie” opracowanym przez ekspertów PwC przy współpracy z UNEP/GRID-Warszawa oraz Partnerstwem Razem dla Środowiska, który ułatwia poruszanie się po zagadnieniach prawnych i pokazuje, jak uniknąć (często nieświadomego) stosowania nieuczciwych „zielonych” praktyk. Przewodnik jest dostępny do pobrania tutaj.
Kroki jakie warto podjąć celem mitygacji ryzyka greenwashingu, to:
analiza komunikatów, kampanii marketingowych i wszelkich składanych publicznie przez przedsiębiorcę zapewnień;
opracowanie zabezpieczeń proceduralnych, np. w drodze opracowania i wdrożenia wytycznych Do’s and Dont’s, zestawu kryteriów weryfikacji publicznych twierdzeń czy przeprowadzenie szkoleń dla pracowników.
Wspieramy na co dzień we włączeniu mitygacji ryzyk w obszar zarządczy, jak i w reprezentowaniu przedsiębiorców w trakcie postępowania lub kontroli prowadzonych przez Prezesa UOKIK.
Łukasz Łyczko
Counsel, Radca Prawny, PwC Polska