Nadchodzą zmiany w ustawach konsumenckich – implementacja dyrektywy ws. greenwashingu

  • 07 Sie 2025

Założenia projektowanych zmian do ustaw konsumenckich 

Na rządowej stronie centrum legislacji w dniu 4 sierpnia 2025 roku opublikowana została informacja odnośnie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825 z dnia 28 lutego 2024 r. w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami oraz lepsze informowanie (“dyrektywa ws. Greenwashingu”). 

Zmiany będą wdrożone do prawa krajowego na mocy nowelizacji dwóch obowiązujących ustaw: 

  • o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 845); oraz 
  • o prawach konsumenta (Dz. U. z 2024 r. poz. 1796) (“ustawy konsumenckie”) 

i będą odzwierciedlały przewidziane dyrektywą ws. Greenwashingu zmiany w aktach unijnych zaimplementowanych w wyżej wymienionych ustawach krajowych, czyli w: 

  • dyrektywie dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym (2005/29/WE); oraz 
  • dyrektywie w sprawie praw konsumentów (2011/83/UE). 

Tekst projektu ustawy wdrażającej nie został jeszcze opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Z uwagi jednak, że dyrektywa ws. Greenwashingu wymaga maksymalnego stopnia harmonizacji ustawodawstw krajowych, krajowa implementacja nie będzie przewidywać rozwiązań innych niż zawarte w dyrektywie. 

W praktyce projekt ustawy ma wprowadzić m.in. nowe czarne praktyki (działania, których nie można stosować wobec konsumentów). Przykładowo przedsiębiorcy będą musieli uważać na: 

  • formułowanie twierdzeń dotyczących ekologiczności w odniesieniu do całego produktu lub całej działalności przedsiębiorcy, jeżeli dotyczą one tylko określonego aspektu produktu lub konkretnego aspektu działalności, 
  • formułowanie twierdzeń, które dotyczą ekologiczności, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie wykazać efektywności ekologicznej dla danego twierdzenia. 

Przedsiębiorcy nie będą mogli także wprowadzić konsumenta w błąd m.in. poprzez: 

  • reklamowanie nieistotnych korzyści, które nie wynikają z żadnej cechy produktu, 
  • formułowanie twierdzeń w zakresie osiągnięcia celu ekologicznego, np. w postaci neutralności klimatycznej, czy redukcji dwutlenku węgla, jeśli przedsiębiorca nie będzie w stanie przedstawić planu realizacji tego celu, 

Powyższe przykłady stanowią jedynie niewielką część działań wskazanych w projekcie ustawy, których przedsiębiorcy powinni unikać. Ponadto projekt ustawy przewiduje m.in. wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych oraz sposobów weryfikacji celów ekologicznych przedsiębiorców. Projektowane zmiany zostały szczegółowo opisane w jednym z naszych poprzednich alertów sprzed wejścia dyrektywy w życie (dostępny tutaj.) 

Numer projektu w wykazie prac rządowych i legislacyjnych wyznaczono na UC111. Przyjęcie tekstu ustawy wdrażającej planowane jest na I kwartał 2026 roku. Państwa członkowskie mają czas na wdrożenie przepisów dyrektywy do 31 lipca 2026 roku. 

Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Prezes UOKiK, przy współpacy z Ministrem Klimatu i Środowiska oraz Ministrem Rozwoju i Technologii. 

Jak możemy wesprzeć Twoją firmę? 

Mimo tego, że krajowe wdrożenie dyrektywy ws. Greenwashingu jest dopiero w fazie projektu, Prezes UOKiK już od 2023 roku prowadzi postępowania wyjaśniające przypadki greenwashingu w oparciu o krajowe regulacje dotyczące ochrony konkurencji i konsumentów, w tym zwłaszcza ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Część postępowań wyjaśniających skutkowała w ostatnim czasie postawieniem zarzutów wobec czterech firm, które omawiamy tutaj

Czas pozostały do wejścia w życie krajowych przepisów implementujących dyrektywę to idealny moment, aby zapoznać się z praktycznym przewodnikiem “Green - tak, “washing” - nie” opracowanym przez ekspertów PwC przy współpracy z UNEP/GRID-Warszawa oraz Partnerstwem Razem dla Środowiska, który ułatwia poruszanie się po zagadnieniach prawnych i pokazuje, jak uniknąć (często nieświadomego) stosowania nieuczciwych „zielonych” praktyk. Przewodnik jest dostępny do pobrania tutaj

Kroki jakie warto podjąć celem mitygacji ryzyka greenwashingu, to

analiza komunikatów, kampanii marketingowych i wszelkich składanych publicznie przez przedsiębiorcę zapewnień;

opracowanie zabezpieczeń proceduralnych, np. w drodze opracowania i wdrożenia wytycznych Do’s and Dont’s, zestawu kryteriów weryfikacji publicznych twierdzeń czy przeprowadzenie szkoleń dla pracowników.

Wspieramy na co dzień we włączeniu mitygacji ryzyk w obszar zarządczy, jak i w reprezentowaniu przedsiębiorców w trakcie postępowania lub kontroli prowadzonych przez Prezesa UOKIK.

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter: Prawo

Skontaktuj się z nami

Łukasz Łyczko

Dyrektor, Radca Prawny, Warszawa, PwC Polska

+48 519 507 952

Email

Paulina Komorowska-Mrozik

Counsel, Radca Prawny, PwC Polska

Email

Weronika Wojturska

Counsel (Manager), PwC Legal, PwC Polska

+48 519 504 473

Email

Konrad Biskup

Senior Associate, aplikant adwokacki, PwC Polska

+48 519 505 753

Email

Obserwuj nas