Sztuczna inteligencja – prognozy na 2018 rok

8 kierunków rozwoju sztucznej inteligencji, które zmienią biznes

67%

kadry zarządczej uważa, że sztuczna inteligencja wpłynie na poprawę współpracy ludzi i maszyn

53%

polskich prezesów wskazuje sztuczną inteligencję jako priorytet inwestycyjny w perspektywie 3 lat

W ostatnim czasie obserwujemy dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji. Biorąc pod uwagę tempo zmian, długoterminowe prognozy wpływu tego trendu na biznes są trudne do przewidzenia.

Dlatego w naszej analizie, w oparciu o doświadczenie ekspertów PwC, pokazujemy realną perspektywę i kierunki, w jakich będzie zmierzał rynek w tym roku.

1. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pierwszej kolejności dotknie pracodawców.

Sztuczna inteligencja z całą pewnością nie przyczyni się do zniszczenia rynku pracy, zarówno w długim, jak i krótkim okresie czasu – spowoduje za to jego ewolucję. Dzięki jej wsparciu, będziemy w stanie pracować dużo wydajniej i efektywniej. Powstaną nowe miejsca pracy, ale trudniej będzie znaleźć odpowiednich pracowników.

Wyzwaniem dla organizacji jest konieczność zmiany sposobu działania. Do wdrożenia sztucznej inteligencji w organizacjach nie wystarczy zatrudnienie ekspertów technologicznych, potrafiących zastosować właściwy algorytm. Niezbędna jest umiejętność interpretacji wyników, a do tego potrzebna jest współpraca różnych zespołów. Większość organizacji nie działa jednak w ten sposób.

Konieczność przełamania silosów pociągnie za sobą falę doszkalania pracowników, nie tylko w zakresie nowych kompetencji, ale też nowego podejścia do współpracy zarówno z ludźmi, jak i ze sztuczną inteligencją

View more

2. Wykorzystanie sztucznej inteligencji stanie się powszechne

Kadra zarządzająca w firmach na świecie jest zdania, że sztuczna inteligencja będzie kluczowa dla ich sukcesu: 72% uważa, że ​​będzie ich przewagą biznesową w przyszłości.

Floty autonomicznych pojazdów, które nigdy nie ulegną awarii ani nie będą stały w korkach, lekarze-roboty, które diagnozują chorobę w milisekundach czy inteligentna infrastruktura, optymalizująca przepływ ludzi i towarów oraz będąca w stanie samodzielnie utrzymać swój bezawaryjny stan. Wszystkie te przewidywania to zapewne kwestia przyszłości.

W 2018 roku, sztuczna inteligencja będzie w stanie zautomatyzować coraz bardziej złożone procesy, identyfikować trendy pod kątem wartości biznesowej dla firm oraz wesprzeć pracowników w realizacji zadań.

View more

3. Dzięki sztucznej inteligencji organizacje zaczną rzeczywiście wykorzystywać dane

Wiele organizacji nie potrafiło dotychczas realnie oszacować zwrotu z inwestycji w Big Data. Liderzy obszarów biznesowych i technologicznych często zdają sobie sprawę, że dzięki danym byliby w stanie podejmować lepsze decyzje, ale ich krzywa uczenia się jest zbyt stroma, a narzędzia niedojrzałe, przez co muszą stawić czoła poważnym wyzwaniom organizacyjnym.

Obecnie, gdy wykorzystanie sztucznej inteligencji jest coraz bardziej powszechne, wiele firm ponownie zastanawia się nad zredefiniowaniem swojej strategii wykorzystania danych. Zaczynają formułować właściwe pytania, na przykład: jak możemy usprawnić nasze procesy? co zrobić, aby zautomatyzować pozyskiwanie danych?

Dzięki temu, że wiele rodzajów AI (np. uczenie maszynowe czy głębokie) wymaga olbrzymiej ilości danych, które są opisane i "wyczyszczone" z uprzedzeń i nieprawidłowości, firmy zaczną reformować swoją architekturę danych i podejście do zarządzania nimi. Stanie się to poprzez szukanie rozwiązań konkretnych problemów.

View more

4. Biznes, nie informatycy zacznie decydować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji

Ze względu na fakt, iż sztuczna inteligencja obejmuje coraz to nowe obszary, organizacje będą potrzebowały wiedzy i umiejętności, których zwykle brakuje specjalistom od analizy danych i AI. Dlatego też, pracownicy, którzy rozumieją, jak przygotować dane w taki sposób, żeby sztuczna inteligencja mogła je optymalnie wykorzystać, będą kluczowi dla firm. Biorąc po uwagę fakt, iż AI będzie nierozerwalną częścią codziennych procesów, eksperci sektorowi będą nawet istotniejsi niż specjaliści od analizy danych. Wielu z nich będzie zobowiązanych podnosić swoje kompetencje technologiczne.

View more

5. Przez sztuczną inteligencję cyberataki będą coraz groźniejsze, ale też skuteczniejsza będzie obrona przed nimi

Im większe postępy w obszarze sztucznej inteligencji, tym większa skala cyberataków. Techniki takie jak zaawansowane uczenie maszynowe, uczenie głębokie czy sieci neuronowe umożliwiają komputerom znajdowanie i interpretowanie wzorców. Mogą także lokalizować i wykorzystywać luki w zabezpieczeniach.

Skalowalne techniki uczenia maszynowego w połączeniu z technologiami chmurowymi analizują ogromną ilość danych i zapewniają wykrywanie oraz analizę zagrożeń w czasie rzeczywistym. Sztuczna inteligencja może także sprawnie identyfikować miejsca, w których zagrożenie cyberatakami gwałtownie rośnie oraz dostarczać raporty o poziomie cyberbezpieczeństwa. Jednak nawet w obszarze zapewnienia cyberbezpieczeństwa pewne czynności mogą być wykonywane tylko przez człowieka, łatwiej przyswajającego kontekst sytuacyjny i potrafiącego kreatywnie myśleć.

View more

6. Ujawnienie „black box’a” sztucznej inteligencji stanie się priorytetem dla organizacji

Póki co nie musimy się obawiać czarnego scenariusza, w którym sztuczna inteligencja wymyka się spod kontroli i zagraża ludzkości. Problemem jest za to brak zrozumienia mechanizmów jej działania. Otrzymujemy rezultaty, ale bez wiedzy o tym, jakie procesy zachodzą po wykorzystaniu danego algorytmu. Może to prowadzić do braku zaufania, wpływającego na brak chęci inwestowania w AI. Sztuczna inteligencja oparta na „black box’ach” może napotkać na falę nieufności, która ograniczy jej zastosowanie.

Rosnąca presja ze strony społeczeństwa spowoduje, że wiele „black box’ów” zostanie „otwartych”, żeby użytkownicy mogli zrozumieć zasady działania AI. Taka sytuacja doprowadzi do konieczności poczynienia kompromisów – ujawnienie „black box’ów” zmniejszy ryzyko, ale procesy staną się wolniejsze i droższe.

View more

7. Poszczególne kraje będą prześcigać się w wykorzystaniu sztucznej inteligencji

Bycie pionierem w dziedzinie sztucznej inteligencji stwarza ogromne szanse dla państw. Wiele rządów na świecie chce być w czołówce rankingów krajów z najbardziej zaawansowaną sztuczną inteligencją.

Kanada, Japonia, Wielka Brytania, Niemcy i Zjednoczone Emiraty Arabskie posiadają strategie rozwoju technologii AI. Również Stany Zjednoczone snują plany o przekształceniu kraju w potęgę w tym obszarze, co ma przyczynić się do poprawy sytuacji gospodarczej oraz wzrostu bezpieczeństwa. Chiny traktują AI jako strategiczny narodowy priorytet w rozwoju i stają się coraz poważniejszym zagrożeniem dla USA w kontekście utraty przewagi technologicznej. W Polsce widzimy rosnące zainteresowanie biznesu sztuczną inteligencją, przynajmniej w sferze deklaratywnej. Póki co brak jednak określenia wizji rozwoju AI na poziomie państwowym.

View more

8. Odpowiedzialność za sztuczną inteligencję nie będzie wyłącznie sprawą firm technologicznych

77% prezesów firm na świecie, którzy wzięli udział w badaniu PwC CEO Pulse z 2017 r. twierdzi, że sztuczna inteligencja i automatyzacja zwiększą podatność na zakłócenia w sposobie prowadzenia firmy.

Zainteresowane zagadnieniem strony chcą mieć pewność, że organizacje korzystają w odpowiedzialny sposób ze sztucznej inteligencji. Wynikiem tych działań będzie presja na przyjęcie zasad odpowiedzialnego stosowania AI.

Z każdą nową technologią (i wieloma starszymi także) złotą zasadą, której powinno się przestrzegać, jest robienie czegoś więcej niż wymagają tego podstawowe regulacje. Prawo często pozostaje w tyle w stosunku do innowacji. Organizacje, które odważnie podejmują decyzje i jako pierwsze wprowadzają nową technologię w odpowiedzialny sposób, zmniejszają ryzyko, poprawiają wyniki i wzmacniają przewagę konkurencyjną.

View more

Anna Sieńko, Partner, Lider ds. technologii:

„Właściwe podejście do AI wymaga zdefiniowania kto w organizacji jest odpowiedzialny za inicjatywy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i określenie wyzwań, na których chcemy się skoncentrować. W bliskiej perspektywie, popularyzacja sztucznej inteligencji w biznesie doprowadzi do zweryfikowania oczekiwań wielu firm. Skupią się one na praktycznych obszarach zastosowania AI.  Jednym z nich może być obsługa klienta. 
Konsumenci oczekują coraz lepszej jakości usług we wszystkich kanałach, bez względu na porę dnia czy lokalizację, z łatwością porównując oferty. Wszystko to sprawia, że firmom trudno jest konkurować na rynku. W tym obszarze wykorzystanie sztucznej inteligencji może przynieść pozytywną synergię na styku współpracy maszyn i ludzi."

#

Piotr Łuba, Partner zarządzający działem doradztwa biznesowego:

„Sztuczna inteligencja jest dzisiaj odmieniana przez wszystkie przypadki. Ma szansę stać się smarem dla nowej ekonomii. Wraz z jej rozwojem będziemy mogli przekazywać maszynom bardziej skomplikowane zadania, często mniej powtarzalne i niestandardowe. Daje to ogromne możliwości przyspieszenia pracy i automatycznego reagowania na nietypowe sytuacje. Równocześnie, coraz trudniej będzie nam zrozumieć czy kontaktujemy się w danej chwili z maszyną, czy rzeczywistym człowiekiem.
Z całą pewnością AI nie jest tematem z odległej przyszłości, ograniczonym do zagadnień dla firm technologicznych. Nadszedł czas sztucznej inteligencji w biznesie. Określenie obszarów i procesów, które mogą być usprawnione przez AI, to dobry punkt startowy na ten rok."

#

Michał Kreczmar, Dyrektor, Transformacja Cyfrowa PwC:

„Jak znaleźć złoty środek pomiędzy hurraoptymizmem a hurrasceptycyzmem? Proponuję proste ćwiczenie - postarajmy wyobrazić sobie naszą organizację w niedalekiej przyszłości, powiedzmy już za kilka lat. Jaka część zadań, procesów, decyzji będzie realizowana bez naszego udziału - w pełni autonomicznie? Posłużmy się analogią do znanej skali autonomii wykorzystywanej w motoryzacji (Level 1-5). Czy będziemy gotowi nie tylko technologicznie, ale „po ludzku” - mentalnie na poziom nr 5 – czyli pełną autonomię, całkowity brak kierownicy w aucie? Jak będą działać nasze, sterowane przez autonomiczne Silne Sztuczne Inteligencje (AGI - Artificial General Intelligence), firmy? Czy nasi partnerzy/konsumenci będą w stanie w ogóle zrozumieć dlaczego, w jaki sposób, w oparciu o jakie reguły podejmujemy decyzję? Czy będziemy potrafili wytłumaczyć oraz udowodnić regulatorom rynku, że nasze samouczące algorytmy są zgodne z prawem? Na obecnym etapie rozwoju mamy więcej wątpliwości i pytań niż odpowiedzi.”

#

Aleksander Fafuła, Menedżer, Data Analytics:

„Nauczenie sztucznej inteligencji rozpoznawania mowy, wykrywania twarzy czy rekomendacji produktów jest skomplikowanym i długotrwałym procesem. Czy to ograniczenie dla firm? Okazuje się, że już nie. Firmy, które będą chciały wkomponować skomplikowaną sztuczną inteligencję w swoje procesy biznesowe, częściej skłonią się do wykorzystania gotowych rozwiązań. Popularność serwisów oferujących usługi sztucznej inteligencji "do wynajęcia" będzie rosła w jeszcze większym, niż dotychczas, tempie. Już dzisiaj można łatwo skorzystać z gotowych modeli sztucznej inteligencji, oferowanych przez takie firmy, jak: Amazon, Microsoft, Google czy IBM. Problemem będzie kwestia używania zewnętrznej sztucznej inteligencji przez podmioty podlegające regulacjom RODO.”

#

Skontaktuj się z nami

Anna Sieńko
Partner
Tel.: +48 601 455 845
Email

Piotr Łuba
Partner
Tel.: +48 502 184 679
Email

Obserwuj nas