Biorąc przykład z konsumentów, którzy korzystają z nowych technologii, firmy traktują transformację cyfrową priorytetowo, aby budować zaufanie, pielęgnować lojalność, pobudzać innowacje i stymulować wzrost.
W związku z tym, że nowe technologie zwiększają produktywność i wzbudzają zainteresowanie konsumentów, prawie 60% amerykańskich liderów branży handlu detalicznego i dóbr konsumenckich będzie inwestować w innowacyjne technologie traktując je jako priorytet w rozpoczynającym się roku. Z kolei znacząca większość (73%) planuje wykorzystać GenAI do wspierania nowych modeli biznesowych.
W 2024 roku bardzo ważne będzie tzw. data-driven approach, czyli podejmowanie decyzji w oparciu o dane. Według raportu z badania CFO Compass Survey 2023, aż 89% CFO planuje osiągnąć poziom automatyzacji głównych procesów finansowych w co najmniej znacznym stopniu, w tym zaledwie 33% dąży do pełnej automatyzacji. Co więcej, prawie 80% CFO zadeklarowało, że większość decyzji w organizacji jest podejmowana w oparciu o dane.
Aby sprostać coraz bardziej wymagającym oczekiwaniom konsumentów zaawansowanych technologicznie, firmy aktualizują starsze systemy za pomocą odpowiedniego połączenia inwestycji w nowe technologie i modernizacji zatrudnienia. Cyfryzację wprowadza się również w obszarze łańcucha dostaw.
Aby strategicznie zarządzać kompleksowymi kosztami, należy przyjąć dłuższą perspektywę. Transparentność prowadzi do uproszczenia wewnętrznych procesów, cyfrowego tworzenia wartości i zewnętrznych aliansów biznesowych dla funkcji innych niż podstawowe.
Zwiększenie elastyczności łańcucha dostaw może pomóc w zarządzaniu kosztami, podobnie jak pozbycie się nierentownych aktywów w celu uwolnienia kapitału na reinwestycje w szybko rozwijające się segmenty. Tymczasem transformacja cyfrowa może zapewnić zarówno krótkoterminową poprawę efektywności operacyjnej, jak i długoterminowy wzrost przychodów.
Podejmowanie trudnych decyzji dotyczących transformacji kosztowej jak najwcześniej ułatwia dotarcie do najcenniejszych klientów z produktami, których oni poszukują - w preferowanych przez nich kanałach. Rezultat? Wyższe marże wynikające zarówno z większych przychodów, jak i niższych kosztów.
Pojawiające się technologie otwierają nowe możliwości personalizacji i poprawy doświadczeń klientów. Ostatecznie, konsumenci definiują markę na podstawie całości oferowanych przez nią usług, zarówno tych tradycyjnych, jak i cyfrowych. I niejednokrotnie udowadniają, że lojalność wobec marki wpływa na decyzje zakupowe.
Co jeszcze bardziej istotne, konsumenci częściej korzystający z nowych technologii są bardziej lojalni niż inni. Możliwości oferowane przez AI i GenAI mogą pomóc nawiązać kontakt z klientami, jeszcze bardziej wzmacniając ich lojalność.
Pomimo wyższych stóp procentowych, które utrudniają działalność w segmencie fuzji i przejęć, spółki z branży handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych nie rezygnują z transakcji, które przynoszą wartość dodaną i wspierają rozwój. Stałe poszukiwanie możliwości i strategiczne przejęcia w zakresie innowacji i technologii mogą pomóc wypełnić luki w portfelu.
Dostęp do technologii nadal odgrywa ważną rolę w transakcjach, a wielu nabywców postrzega potencjał technologiczny przejmowanej firmy jako szansę na przyspieszenie własnej transformacji cyfrowej.
Oceniając produkty w ramach własnego portfolio i szukając takich, które nie są w naturalny sposób dopasowane do profilu firmy, warto rozważyć ich usunięcie, co pozwoli firmie skupić się na węższym i bardziej spójnym portfelu.
W 2024 r. jak nigdy wcześniej ważne będą zrównoważone praktyki wewnątrz organizacji. To co znacznie odmieni strategię tworzenia wartości firm, to unijna dyrektywa CSRD zgodnie z którą sprawozdanie zrównoważonego rozwoju stanie się częścią sprawozdania z działalności.
Zrównoważony rozwój jest w coraz większym stopniu przedmiotem zainteresowania sektorów handlu detalicznego i produkcji FMCG z powodu presji ze strony instytucji finansowych, regulatora oraz samych konsumentów. Według raportu PwC “Zielone finanse po polsku”, aż 83% ankietowanych banków planuje rozszerzyć ofertę produktową w zakresie zrównoważonego finansowania.
Budowanie “zrównoważonej” marki staje się odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów i partnerów biznesowych. Podjęcie przez firmy takich działań, jak ograniczenie śladu węglowego, zmniejszenie zużycia wody czy weryfikacja łańcucha dostaw pod kątem pochodzenia surowców, będzie mieć długofalowo pozytywny wpływ na otoczenie. Działania zgodne z założeniami ESG przekładają się także na przewagę konkurencyjną jako potencjalny pracodawca. Ponadto, coraz więcej klientów zwraca uwagę nie tylko na cenę produktów, ale także na ich producenta oraz metody produkcji, w tym także ich wpływ na środowisko lub społeczeństwo.
Wykwalifikowani, zmotywowani pracownicy są niezbędni, aby rewolucja modelu biznesowego zakończyła się sukcesem. Prawie 85% liderów branży handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych na rynku amerykańskim przyznało, że wewnętrzne wyzwania, takie jak podnoszenie kwalifikacji pracowników, mogą hamować ich wysiłki, jeśli nie zostaną odpowiednio rozwiązane.
Według tej samej ankiety, aby sprostać temu wyzwaniu, prawie 40% liderów tego sektora rozpoczęło już podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników, a 30% ma taki plan. Liderzy branży zdają sobie sprawę, że zróżnicowane potrzeby klientów wymagają właściwego przygotowania pracowników, którzy muszą być jednak odpowiednio zmotywowani.
Komponent AI jest niezbędny do podnoszenia kwalifikacji: Warto zadbać o zainteresowanie pracowników sztuczną inteligencją, umożliwiając im wnoszenie wartości dodanej do firmy poprzez uczestnictwo w planowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań. Należy wspierać rozwój ich kariery poprzez inicjatywy podnoszące kwalifikacje, aby sprostać zmieniającym się warunkom rynkowym.