{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
PwC Retail Platform zawiera tworzone przez ekspertów PwC Polska unikalne treści dotyczące szeroko rozumianej transformacji biznesu w kontekście najnowszych trendów rynkowych oraz zmieniającego się otoczenia.
Dostrzegając potrzebę podejścia kompleksowego do zagadnień biznesowych materiały ukazują dane zagadnienie z trzech różnych perspektyw: konsumenta, organizacji i operacji oraz regulacji. Celem naszej platformy jest dostarczenie osobom z rynku FMCG i handlu detalicznego porcji wartościowych informacji pomocnych w codziennej pracy.
Tematem osiemnastego odcinka są transakcje M&A w sektorze Retail and Consumer. W odcinku eksperci PwC odpowiadają m.in na pytania: Na co należy zwrócić uwagę przy analizie due diligence firm z sektora detalicznego i dóbr konsumenckich? Jakie są trendy w transakcjach w branży nieruchomości? Czy pojawią się okazje przejęć, z których skorzystają inwestorzy, żeby wejść na rynek w Polsce? Jaka jest optymalna strategia M&A na te czasy pełne wyzwań?
Zapraszam Państwa do lektury na temat różnych aspektów obszaru fuzji i przejęć w sektorze handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych widzianych oczami uczestników tego rynku i ekspertów PwC.
Michał Gójski, Partner, PwC Polska:
Długa jest lista wyzwań, z którą musiał się mierzyć w 2022 roku sektor detaliczny i dóbr konsumpcyjnych, przy czym te same czynniki miały często odwrotny wpływ na detalistów i producentów. I tak gwałtowna inflacja napędzała wzrost cen, poprawiając wyniki sieci handlowych. Z drugiej strony rosły płace, ale wolniej, co zmniejszyło realne możliwości zakupowe i w efekcie, po skonsumowaniu oszczędności, klienci mogą istotnie zmniejszyć swoją konsumpcję. Czytaj więcej ...
Leszek Muzyczyszyn
Senior Partner
Innova Capital
Druga połowa roku 2022 była bardzo trudna dla wszystkich podmiotów na rynku fuzji i przejęć. Co miało na to wpływ? Wiele czynników. Oczywiście jednym z nich jest otoczenie makroekonomiczne, kwestie geopolityczne jak wojna i ogólnie związana z tym niepewność. Ciężko jest planować duże ruchy kapitałowe w sytuacji bardzo nerwowego otoczenia. Kolejnym ważnym elementem są stopy procentowe i związane z nimi koszty finansowania. Mają one niebagatelny wpływ nie tylko na to jak firmy funkcjonują, ale również na to jak sponsorzy finansują transakcje.
Osobną kwestią jest porównywalność danych finansowych i obserwacja trendów – czyli pytanie o to, kiedy był ostatni stabilny i „normalny” rok obrotowy i do jakiego powinno się referować. Naturalna odpowiedź to rok 2019 - 2020 i 2021 to lata zdominowane przez pandemię Covid-19, która w mniejszym lub większym zakresie wpłynęła na każdą firmę. Roku 2022 też nie sposób nazwać do końca “normalnym” i stabilnym, bo w lutym zaczęła się wojna i generalnie każda firma w jakiś sposób odczuła jej negatywne skutki m.in. po stronie kosztów wsadowych: energia, transport, logistyka, paliwa, surowce, waluty, ale również od strony rynkowej i łańcuchów dostaw. Czytaj dalej.
Joanna Simonowicz
Dyrektor ds. Fuzji i Przejęć
Żabka Future
Oprócz standardowych analiz takich, jak jakość powtarzalnej EBITDA, poziom długu netto i średni poziom kapitału obrotowego, dostosowujemy nasze potrzeby informacyjne i analityczne do profilu spółek, które analizujemy. Dla przykładu, przy ocenie sieci tradycyjnych sklepów od strony finansowanej przywiązujemy dużą wagę do zrozumienia obecnego modelu operacyjnego i finansowego takiej placówki oraz możliwości jego poprawy w przyszłości. Ważne dla nas jest także to, jak w najbliższym czasie będą się one zmieniały, np. pod wpływem inflacji. Istotne są również: zwrot z poniesionych nakładów inwestycyjnych, model generacji gotówki oraz analiza kohortowa. Czytaj dalej.
Artur Pielak
Prezes Zarządu
Velvet CARE
Jako Velvet CARE od 10 lat jesteśmy istotnie zaangażowani w rynek M&A jako potencjalna strona kupująca. W tym czasie analizowaliśmy kilkadziesiąt potencjalnych targetów i ciągu ostatnich 3 lat zrealizowaliśmy 2 akwizycje (w Czechach – 2020 rok i w Polsce – 2022/23 rok – obecnie czekamy na zgodę UOKiK). Na bazie naszych doświadczeń w branży papierniczej uważam, że sukcesja jest nieprzerwanie bardzo ważnym elementem tego rynku i ma na niego pozytywny wpływ, ponieważ tworzy okazje. Założyciele firm z lat 90. są dzisiaj w wieku 50+ i od lat planują sukcesję lub już wiedzą, że będzie to stanowiło dla nich wielkie wyzwanie. To trudny moment bo trzeba połączyć interesy właściciela, firmy, inwestora i rozplanować to odpowiednio w czasie. Dla jasności - to nie jest problem wyłącznie dotyczący rynku polskiego, podobne wyzwania obserwowaliśmy rozmawiając z właścicielami firm w Czechach, Węgrzech, krajach Bałtyckich i na Ukrainie. Czytaj dalej.