Inwestycje technologiczne poza poprawą kluczowych wskaźników biznesowych mają także pozytywny wpływ na realizację wymagań zrównoważonego rozwoju. Wśród kluczowych obszarów należy wymienić:
Wszystkie tego typu inwestycje mogą zwiększać skuteczność realizacji celów zrównoważonego rozwoju i stanowią ważny element sprawozdawczości w tym zakresie, na przykład zgodnie z dyrektywą CSRD (z ang. Corporate Sustainability Reporting Directive), jako potencjalne źródło dobrze ustrukturyzowanych danych.
Sama dyrektywa CSRD wprowadza wiele istotnych zmian. Jedną z nich jest obowiązek weryfikacji danych dotyczących zrównoważonego rozwoju przez podmioty zewnętrzne. Co więcej, przyszłe sprawozdania będą musiały sprostać tym samym standardom, co dane finansowe. To z kolei oznacza, że konieczne będzie dostosowanie systemów i mechanizmów kontroli danych do wysokich standardów obowiązujących w finansach.
W tym celu przedsiębiorstwa mogą wykorzystywać technologię i dostępne na rynku narzędzia. Jak jednak wynika z przeprowadzonego przez nas w październiku 2023 r. badania, do powszechnego korzystania z nowoczesnych rozwiązań daleka droga.
Dane ESG stanowią kluczowy element transformacji w kierunku zrównoważonego podejścia. Zgodnie z dyrektywą CSRD od 2024 roku obowiązkiem raportowania danych pozafinansowych objętych jest 3500 polskich spółek. W kolejnych latach liczba ta będzie rosnąć.
Proces integracji danych wymaga spersonalizowanego podejścia, jednak pewne fundamenty architektoniczne pozostają stałe. Detaliści powinni skupić się na trzech warstwach:
Większość narzędzi dostępnych na rynku wspiera gromadzenie i raportowanie danych środowiskowych takich jak emisję CO2, zużycie energii czy wody, zarządzanie odpadami - naturalnie są to także kluczowe wskaźniki dla branży detalicznej.
Jednak specyfika sektora sprawia, że przedsiębiorstwa równie mocno powinny zwrócić uwagę na rozwiązania wspierające kwestie społeczne ze szczególnym uwzględnieniem polityki zatrudnienia oraz analizy konsumentów i partnerów biznesowych.
Pracodawcy w branży handlu detalicznego stoją obecnie przed wyzwaniem ograniczenia wysokiej rotacji pracowników (szczególnie pierwszej linii). Dobór rozwiązania wspierającego monitorowanie kluczowych wskaźników pracowniczych (analiza i monitorowanie struktury zatrudnienia, wynagrodzeń, rotacji czy satysfakcji pracowników) może znacząco zminimalizować powyższe ryzyka.
Wśród możliwych rozwiązań jest np. Sphera, 1, Enablon czy Microsoft Sustainability Manager.
Nowoczesne platformy danych są istotnym narzędziem wspierającym procesy raportowe. W wielu przypadkach wykorzystywane są technologie chmurowe, takie jak Azure, Google Cloud czy AWS, które stają się już standardem. Firmy detaliczne coraz częściej wykorzystują usługi chmurowe do wspierania strategii zrównoważonego rozwoju. Badania pokazują, że 60% dyrektorów wykonawczych z listy Fortune1000 planuje lub już wykorzystuje chmurę do raportowania ESG, a 59% do poprawy strategii ESG (dane pochodzą z: PwC US Cloud Business Survey, czerwiec 2021).
Ze względu na charakter branży detalicznej (zróżnicowany łańcuch dostaw i różnorodność dostawców) kluczowym elementem jest możliwość scentralizowanego gromadzenia i integracja danych z wielu źródeł. Wśród pozostałych cech zaawansowanych platform danych należy wymienić:
Przedsiębiorstwa powinny skupić się na dwóch kluczowych obszarach: rozwiązaniach klasy Business Intelligence oraz dedykowanych rozwiązaniach do raportowania niefinansowego.
Narzędzia Business Intelligence umożliwiają firmom wewnętrzne monitorowanie i wizualizację danych oraz śledzenie postępów w realizacji celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Interaktywne kokpity mogą być wykorzystywane zarówno przez kadrę menedżerską, jak i udostępniane zewnętrznym interesariuszom.
Rynek oferuje wiele rozwiązań w tym zakresie, a ich wybór powinien być uzależniony od indywidualnych potrzeb oraz istniejącego krajobrazu architektonicznego. Wśród kluczowych narzędzi można wymienić Tableau, Power BI (Microsoft), Qlik, QuickSight (AWS), SAP BusinessObjects.
Dedykowane rozwiązania do raportowania niefinansowego będą niezbędnym elementem wspierającym firmy przy przygotowaniu spójnego i zgodnego z regulacjami wkładu do sprawozdań niefinansowych. Podobnie jak przy narzędziach Business Intelligence wybór konkretnego rozwiązania zależny jest od potrzeb i specyfikacji danej firmy - warto więc przeprowadzić analizę przed podjęciem decyzji. Z pewnością warto zwrócić uwagę na Workiva czy specjalistyczne moduły oferowane przez Spherę.
W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD branżę detaliczną czeka wiele wyzwań.
Firmy zobligowane do ujawnienia rozszerzonych danych dotyczących zagadnień związanych ze środowiskiem, społeczeństwem, pracownikami oraz różnymi aspektami zarządczymi będą wymagały od swoich partnerów dodatkowych informacji.
Bez nowych inwestycji oraz odpowiedniego zaplecza technologicznego integracja danych będzie niezwykle trudna. Nie ma jednak wątpliwości, że branża detaliczna potrafi dostosowywać się do nowych warunków.