{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Opatentowany przez Amazona w 1999 roku 1-click shopping był prawdziwą rewolucją. Zamiast przy każdym zakupie, samodzielnie, od nowa wypełniać informacje o docelowym adresie wysyłki, sposobie płatności przez użytkownika, wystarczyło że e-sklep wykorzystał wcześniej wprowadzone przez klienta dane tj. adres i numer karty kredytowej do sfinalizowania zakupu. Szybko i skutecznie skrócono ścieżkę i zredukowano wysiłek klienta oraz zwiększono poziom konwersji. 20 lat później sposobów na “redukcję tarcia” pomiędzy wzbudzeniem zainteresowaniem użytkownika, a finalizacją transakcji jest już cała masa.
Przykład 1-click shopping by Amazon
W różnych etapach całej podróży klienta mamy szereg możliwości skrócenia ścieżki zakupowej do minimum - wykorzystując wszystkie nadarzające się okazje oraz zwiększając szanse sprzedażowe. Nowe rozwiązania pozwalają na sprzedaż produktów zarówno na etapie wzbudzania zainteresowania np. przy wykorzystaniu możliwości sprzedaży produktów w samych kreacjach reklamowych czy na platformach Social Media, na etapie wyboru i poszukiwania produktów w wyszukiwarkach czy porównywarkach cen, po ułatwienie zamknięcia transakcji wygodną i szybką płatnością.
“Złapanie klienta” na jak najwcześniejszym etapie podróży zakupowej, przykucie jego uwagi, zainteresowanie produktem pozwala wyprzedzić konkurencję oraz jak najszybciej zamknąć transakcję. Na rynku dostępnych jest szereg różnych rozwiązań technologicznych służących do sprzedaży towarów bezpośrednio w kreacjach reklamowych lub treściach, często bez potrzeby przechodzenia w ogóle do sklepu online czy aplikacji mobilnej.
Przykłady:
Shoppable ads
Shoppable media/content (np. www, email)
Native advertising
Konsumenci coraz więcej czasu spędzają w mediach społecznościowych m.in. inspirując się do zakupu produktów, stąd platformy Social Media wprowadziły możliwość nie tylko prezentacji ale i sprzedaży towarów bezpośrednio we własnych serwisach bez potrzeby przechodzenia na zewnętrzne strony WWW czy aplikacje mobilne (m.in. dzięki przeglądarkom WWW zintegrowanym we własnych aplikacjach mobilnych, bezpośredniej integracji SM z dostawcami systemów ecommerce i płatności tj. Shopify).
Przykład sklepu na łamach Instagrama (Meta)
Przykłady:
Instagram Shopping/Checkout (grafika, wideo, live shopping)
Pinterest shoppable pins (grafika)
Snap shopping (Snapy oraz wypróbuj zanim kupisz za pośrednictwem Augmented Reality)
Stories (Snap, Instagram)
Twitter shops (na razie bez bezpośredniej integracji z płatnościami)
Media interaktywne to nie tylko statyczny tekst i grafika, coraz częściej to także treści wideo, streaming czy live streaming. Zarówno platformy Social Media dystrybuujące treści wideo wytworzone przez użytkowników, jak i profesjonalni nadawcy streamingu wideo, stacje TV obecne w kanałach cyfrowych, producenci telewizorów, konsol lub TV sticków pozwalają na sprzedaż produktów bezpośrednio w filmach wideo dostępnych on demand jak i na żywo (live streaming, TV shopping).
Przykłady:
YouTube
TikTok
Twitch
Nadawcy telewizyjni dostępni w kanałach cyfrowych
Connected TV/Addressable TV
Przykład sklepu na łamach YouTube (Alphabet)
Coraz częściej konsumenci poszukują produktów nie tylko w horyzontalnych wyszukiwarkach ale od razu na platformach zakupowych gwarantujących m.in szybkie dostawy w ramach abonamentów tj. marketplace’y. Stąd istotna staje się promocja produktów wszędzie tam gdzie klienci ich szukają - w wyszukiwarkach, marketplace’ach, w porównywarkach cen czy rozwiązaniach zapewniających błyskawiczne dostawy (aplikacje q-commerce).
Przykłady:
Google Shopping ads (w tym informacje o dostępności produktów, odległości od sklepu etc.)
Allego Ads
Amazon Ads
Ceneo
Skapiec
Domodi.pl/Allani.pl
Instacart Ads
Przykład Google Shopping Ads bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google (Alphabet)
Bezproblemowa sprzedaż to także wygodny proces wypełniania formularzy i zamykania koszyka minimalizujący liczbę niezbędnych kroków, wypełniający oraz weryfikujący za konsumenta pola formularza oraz oczywiście szybkie płatności. Różnorodne rozwiązania płatnicze pozwalają na zwiększenia konwersji już po włożeniu przez klienta produktów do koszyka.
Przykłady:
Pay by link
Płatności zbliżeniowe
Masterpass
Apple, Google pay
BLIK
Inne przykłady skracania ścieżek:
Voice assistants/voice shopping - zapełnianie koszyka zakupowego produktami oraz zakup za pośrednictwem głosu (asystenci głosowi dostarczani przez platformy klasy marketplace tj. Amazon, Alibaba), rezerwacja usług tj. fryzjer, restauracja za pośrednictwem automatycznych asystentów głosowych (Google Duplex).
Wykorzystanie QR kodów, rozpoznawania obrazu/Visual Search do błyskawicznej identyfikacji produktów i dodawania ich do koszyka, czy też realizacji płatności.
Virtual try on - “przymierzanie” produktów za pośrednictwem rozwiązań cyfrowych tj aplikacja mobilna, smart lustro.
Conversational commerce/Messaging shopping - sprzedaż bezpośrednio w komunikatorach tj WhatsApp, WeChat, FB Messenger, Slack itd, w których od razu znana jest tożsamość klienta, nie ma potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji, niektóre z platform posiadają też wbudowany system płatności (sprzedaż może być realizowana także za pośrednictwem chatbotów).
Shoppable Recipes - zakup i dostawa wszystkich składników do dań znalezionych w TikTok za pośrednictwem platformy szybkich dostaw Instacart.
Zakup produktów z Frisco.pl z poziomu podłączonej do internetu lodówki Samsunga posiadającej ekran dotykowy (IoT)
Niestety nie wszystkie z ww. opcji dostępne są obecnie w Polsce, część jest na razie w fazie testów na innych rynkach lub dotyczy platform, których obszar działania znajduje się poza Polską. Wykorzystanie rozwiązań skracających ścieżki zakupowe powinna poprzedzać analiza potrzeb i sposobów działania konsumentów w ramach różnych, specyficznych rozwiązań online działających na danym rynku, analiza możliwości oraz poziomu integracji z obecnymi rozwiązaniami cyfrowymi oraz weryfikacja poziomu wygody korzystania ww. rozwiązań przez klientów. Korzystanie z różnego typu platform pośredniczących, w ramach skracania ścieżek klienta, wymaga decyzji dotyczących własności czy dostępności do danych naszych użytkowników pozostawianych u pośredników. Przed wykorzystaniem zewnętrznych rozwiązań warto też zapewnić maksymalne skrócenie i optymalizację ścieżek zakupowych, oraz prewencję w zakresie porzucanych koszyków na wszystkich własnych posiadłościach online.