Zmieniające się preferencje konsumentów

Alkohol bez procentów

Już od kilku sezonów obserwujemy wzrost zainteresowania konsumentów ofertą alkoholi 0%, dotyczy to przede wszystkim segmentu piwa, ale tego typu koncepty rozwija się również w kategorii win, whisky, ginu, rumu oraz gotowych koktajli. Zainteresowanie produktami bezalkoholowymi wykazują przede wszystkim młodzi konsumenci, dla których duże znaczenie posiada zachowanie niezależności (min. możliwość prowadzenia samochodu po spotkaniu towarzyskim) oraz dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, nad którą często pracują poprzez regularne treningi sportowe. Popularność produktów bezalkoholowych, wiąże się z rozwojem ich oferty smakowej – mamy tu do czynienia
z różnorodnością owoców, ziół, przypraw i coraz ciekawszymi połączeniami składników

  • moc alkoholu coraz rzadziej staje się czynnikiem decydującym o jego wyborze

  • potrzeba bezpieczeństwa i poczucia kontroli - spokojny sen zamiast nieprzespanej nocy
    i złego samopoczucia następnego dnia

  • otwartość na próbowanie tego co nowe, poszukiwanie nowych doświadczeń smakowych

  • zacieranie się estetycznej granicy pomiędzy tym co męskie i kobiece w kategorii

Lokalnie i naturalnie

W wielu kategoriach spożywczych konsumenci doceniają naturalność i niskie przetworzenie produktów, wzrost znaczenia tych wartości dostrzegamy również w kategoriach alkoholowych. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się marki autentyczne, które szczerze i ciekawie opowiadają o swoim miejscu pochodzenia, składnikach, procesach, a także twórcach i ich intencjach.

  • zmęczenie tym, co szybkie i masowe – poszukiwanie prawdy i wyjątkowości w prostocie, małe lokalne marki jako ciekawa alternatywa wobec silnie wspieranych marketingowo globalnych konceptów

  • świadomość wartości wynikających z naturalnych, rzemieślniczych procesów przygotowania produktu (produkt tworzą ludzie – a nie produkują maszyny)

  • patriotyzm gospodarczy – „odkrywanie swojego” i wynikająca z tego dum

Multisensoryczność

Zanurzenie ludzi w świecie online skutkuje pragnieniem celebracji i intensywniejszego doświadczania rzeczywistości wszystkim zmysłami. To obszar potrzeb, na który z powodzeniem odpowiadają marki alkoholi  – zaskakując konsumentów niezwykłymi opakowaniami, kolorami, aromatami i oczywiście smakami (takimi jak np. destylaty botaniczne, nieoczywiste kolory – np. czerń czy róż i połączenia składników). Manifestacją tego trendu, jest również rozwój sekretnych drink barów, nieoznaczonych szyldami – miejsc dla wtajemniczonych, świadomych i wymagających klientów, poszukujących nowych, często baśniowych wrażeń (w tym przypadku doświadczenie kreuje nie tylko wyjątkowy koktajl, ale już sama lokalizacja miejsca,  często teatralny wystrój lokalu, karta drinków, sposób obsługi i podania zamówienia).

  • poszukiwanie nowych wrażeń, kolekcjonowanie przeżyć (krótkie serie produktów – przemijalność okazji, która czyni ją atrakcyjniejszą)

  • konsumencka potrzeba „ucieczki” od codzienności, „baśnie dla dorosłych” jako sposób poznania innego porządku i przeżycia przygody; fantazyjne opowieści, które często idą w parze z unikalną recepturą produktu

 

Przepis na „koktajl przyszłości” (z przymrużeniem oka)

  • zaskakujący w smaku – z dodatkiem ziół, kwiatów, owoców lub warzyw (lokalnych i sezonowych

  • delikatny (niska zawartość alkoholu, możliwość kontroli zawartości alkoholu, samodzielne dozowanie – krople), mało słodki, niskokaloryczny

  • aromatyczny o niezwykłym smaku i kolorze (multisensoryczny)

  • „instagramowy” (atrakcyjny wizualnie)

  • o właściwościach pro-zdrowotnych lub wspierających urodę (np. z zawartością kolagenu)

  • o czystej recepturze  – ekologiczne składniki, etyczny proces przygotowania 

  • podany w pobudzającej wyobraźnię „scenografii” (tajemniczej)

  • niepowtarzalny (niemożliwy do skopiowania)

  • podawany bez słomki

  • niepowodujący bólu głowy

 

PwC Retail Platform

 
 

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy&, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Obserwuj nas