Jak wiele polskich firm jest okradanych?
Jak wiele polskich firm jest okradanych?
W połowie polskich przedsiębiorstw doszło w ciągu ostatnich dwóch lat do nadużyć. To znaczący wzrost w porównaniu do poprzedniego badania z 2016 r. – wtedy taką deklarację złożyło 36% respondentów. Rosnącą skalę nadużyć widać także w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie z nieprawidłowościami zmaga się 43% firm (12% więcej niż w 2016), a średnia na świecie wynosi 49% (wzrost o 13% w porównaniu z 2016).
#
W jaki sposób są okradane firmy w Polsce?
W jaki sposób są okradane firmy w Polsce?
Najczęściej w polskich przedsiębiorstwach dochodzi do kradzieży majątku (47%), nieetycznego prowadzenia biznesu i konfliktu interesów (43%) oraz nadużyć podatkowych i oszustw przy przetargach (40%). Wysoko na liście nadużyć znajduje się również cyberprzestępczość (33%). Dodatkowo, 17% respondentów zetknęło się z prośbą o łapówkę, a 18% jest zdania, że straciło kontrakt na rzecz konkurenta, który wręczył łapówkę.
#
Ile przedsiębiorstwa tracą w wyniku nadużyć?
Ile przedsiębiorstwa tracą w wyniku nadużyć?
W wyniku wykrytych oszustw i nieprawidłowości co drugie przedsiębiorstwo w Polsce w ostatnich 24 miesiącach straciło ponad 400 tys. zł. Co ważne, 20% badanych firm nie wie, jakiego rzędu straty finansowe je dotknęły.
#
Kto okrada polskie firmy?
Kto okrada polskie firmy?
Coraz więcej oszustw popełniają pracownicy – za 55% nadużyć odpowiadały osoby z wewnątrz firmy, z czego 54% było efektem działań przedstawicieli kadry kierowniczej.
#
W jaki sposób organizacje wykrywają oszustwa?
W jaki sposób organizacje wykrywają oszustwa?
Kontrole w firmie oraz sprawne systemy whistleblowingu przyczyniają się do wykrywania nadużyć. W tegorocznym badaniu aż 45% oszustw w polskich przedsiębiorstwach udało się wykryć dzięki sygnalistom (w 2016 r. wskaźnik ten był na poziomie zaledwie 9%). 52% polskich przedsiębiorców wykorzystuje technologię jako narzędzie do monitorowania nieprawidłowości związanych z cyberatakami, a 75% dostrzega możliwość wykorzystania technologii do monitorowania organizacji w czasie rzeczywistym pod kątem zwalczania oszustw i przestępczości gospodarczej.
#