Centra Usług Wspólnych

Tworzenie, transformacja i rozwój

Nasz interdyscyplinarny zespół jest doskonale przygotowany, aby wspierać centra usług wspólnych w ich drodze do większej efektywności, wnosząc wiedzę operacyjną, funkcjonalną i techniczną zarówno w zakresie tworzenia, jak i transformacji centrum usług wspólnych, od strategii po wdrożenie.

Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej organizacji

Rola Global Business Services (GBS)


Global Business Services obejmują różne modele organizacyjne, w tym centra usług wspólnych (CUW), outsourcing, centra doskonałości czy modele hybrydowe, wszystkie mające na celu dostarczanie wartości biznesowej. Katalog usług GBS może obejmować funkcje operacyjne, takie jak finanse, zasoby ludzkie, technologia, zaopatrzenie, prawo i podatki, a także funkcje związane z bezpośrednią obsługą klienta, takie jak doświadczenia klienta, sprzedaż lub marketing.

Region Europy Środkowej i Wschodniej jest najbardziej preferowaną lokalizacją dla inwestycji związanych z centrami usług wspólnych. Preferencje te wynikają z dostępności najwyższej klasy talentów i kompleksowego systemu wsparcia inwestycji w krajach takich jak Polska, Węgry, Rumunia, Czechy czy Słowacja.

Możliwości CUW


Wykorzystanie potencjału oferowanego przez CUW pozostaje znaczącym trendem na globalnym rynku. Centra usług wspólnych zapewniają liczne korzyści, w tym redukcję kosztów, ciągłą poprawę jakości usług i lepszą organizację kontroli wewnętrznych. Początkowo skoncentrowane na pracy transakcyjnej, centra usług wspólnych zarządzają obecnie bardziej zaawansowanymi i opartymi na wiedzy procesami, przekształcając model biznesowy tak, by skupić się na budowaniu wartości, zwiększając możliwości i poprawiając efektywność.

Wiodące centra aktywnie wykorzystują najnowsze technologie napędzając transformację cyfrową w przedsiębiorstwach. Obejmuje to m.in. integrację sztucznej inteligencji (AI - Artificial Intelligence) i automatyzację procesów (RPA - Robotics Process Automation) w celu poprawy efektywności i podejmowania decyzji. Centra usług wspólnych z funkcji wspierających przekształcają się w strategicznych partnerów biznesowych, umożliwiając znaczący rozwój organizacji.

Zrozumienie wyzwań związanych z GBS

Wraz z szybkim rozwojem, centra usług wspólnych stoją przed szeregiem wyzwań w obecnym środowisku biznesowym, w tym takimi jak:

Presja kosztowa

Równoważenie potrzeby redukcji kosztów przy jednoczesnym inwestowaniu w nowe technologie i w usprawnienia procesów.

Wdrażanie nowych technologii

Nadążanie za szybkim postępem technologicznym, takim jak automatyzacja, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, wymaga znacznych inwestycji i wiedzy specjalistycznej.

Luki kompetencyjne i rotacja pracowników

Znalezienie i utrzymanie talentów z niezbędnymi umiejętnościami cyfrowymi i doświadczeniem w zakresie nowych technologii.

Zgodność z przepisami (Compliance)

Poruszanie się w coraz bardziej złożonym krajobrazie regulacyjnym w różnych regionach.

Cyberbezpieczeństwo

Ochrona wrażliwych danych na wielu platformach i w systemach przed coraz bardziej zaawansowanymi zagrożeniami cybernetycznymi.

Personalizacja

Spełnianie rosnących oczekiwań klientów w zakresie spersonalizowanych i elastycznych usług.

Nasze podejście

Nasze podejście zapewnia solidne podstawy i ciągłe doskonalenie na każdym etapie rozwoju GBS.

Iteracyjne podejście krok po kroku obejmuje strategię, projektowanie i wdrażanie, a także transformację centrum usług wspólnych i ponowną ocenę, niezależnie od aktualnego etapu dojrzałości. Począwszy od definicji zakresu procesów i projektu docelowego modelu operacyjnego, możemy poprowadzić Cię do transformacji biznesowej na dużą skalę, uwzględniając możliwe ryzyka, pomagając w zarządzaniu zmianą i zapewniając zarządzanie projektem na najwyższym poziomie.

Na wszystkich etapach rozwoju centrum usług wspólnych niezbędne jest wdrożenie ustrukturyzowanego, dobrze zdefiniowanego biura zarządzania projektami (PMO - Project Management Office). Rolą PMO jest ustanowienie i utrzymanie metodologii i standardów, przy jednoczesnym monitorowaniu, raportowaniu i koordynowaniu terminowych postępów na każdym etapie projektu. PMO pomoże w identyfikacji, ocenie i łagodzeniu kluczowych ryzyk projektowych poprzez wdrożenie ram i procesów zarządzania ryzykiem.

Aby pomyślnie przeprowadzić organizację i jej członków przez transformację, niezbędne są solidne i dobrze ugruntowane działania z zakresu zarządzania zmianą, które są kluczowe dla skutecznego wykonania planu wdrożenia GBS.

Projektowanie i budowa Strategia i wykonalność Ponowna ocena Transformacja Wdrożenie PMO Zarządzanie ryzykiem i zmianą

Strategia i wykonalność

Obejmuje ocenę optymalnego podejścia strategicznego dla Twojej organizacji poprzez gromadzenie i weryfikację aktualnych danych dotyczących czasu i kosztów. W tym procesie ocenia się różne decyzje strategiczne, takich jak analiza lokalizacji, wsparcie w przygotowaniu uzasadnienia biznesowego, definicja docelowego modelu operacyjnego, projekt struktury organizacyjnej i walidacja podejścia do zmiany. Studium wykonalności określa rentowność centrum usług wspólnych poprzez analizę ryzyk, korzyści oraz przygotowanie ogólnego planu, w celu zapewnienia udanej transformacji, dostosowanej do unikalnej struktury i kultury firmy.

Gdzie jesteś w swojej drodze ku nowoczesnym rozwiązaniom GBS?

Niezależnie od tego, czy dopiero badasz potencjał wdrożenia modelu GBS, czy też chcesz już rozszerzyć działania czy przeprowadzić optymalizację istniejącego centrum usług wspólnych, mamy dla Ciebie rozwiązanie.

Wykorzystując nasze bogate doświadczenie i wiedzę specjalistyczną, dostarczamy wymierne wyniki, które spełniają potrzeby klientów i przyspieszają rozwój firmy. Jesteśmy gotowi wesprzeć Cię i pomóc osiągnąć sukces dzięki naszemu doświadczeniu i indywidualnemu podejściu.

W zależności od poziomu dojrzałości organizacji, możemy Ci pomóc w utworzeniu GBS lub przekształceniu istniejącej organizacji.

Zapytaj o GBS dla swojej organizacji.

Inicjowanie działalności GBS

Opracowanie strategii centrum usług wspólnych i uzasadnienia biznesowego (business case)

Podczas opracowywania strategii zostaną zdefiniowane modele zarządzania i linie raportowania. Strategia będzie musiała przygotować centrum usług wspólnych do szybkiego dostosowania się do zmiennego i niepewnego środowiska biznesowego, zorientowanego na wyniki. Docelowy model operacyjny powinien być wystarczająco kompleksowy, aby zapewnić odejście od konfiguracji regionalnej i stać się bardziej opartym na procesach. Oznacza to, że organizacja powinna przekształcić się z podejścia  krajowego na procesowy, z pełną odpowiedzialnością za procesy i raportowaniem przeniesionym do GBS.

Możemy pomóc w następujących kwestiach:

  • Definicja docelowego modelu operacyjnego
  • Projekt struktury organizacyjnej
  • Weryfikacja podejścia przeniesienia procesów do centrum usług wspólnych
  • Strategia lokalizacji
  • Przygotowanie uzasadnienia biznesowego (business case)

Wybór lokalizacji CUW

Wybierając lokalizację, będziesz musiał ocenić i porównać różne regiony, terytoria lub miasta najbardziej odpowiadające Twoim potrzebom. Zrozumienie ryzyka i korzyści związanych z każdą lokalizacją jest kluczowe przy tworzeniu nowego centrum GBS. Aby uzyskać takie zrozumienie, wesprzemy Cię dokładnie przeprowadzonym badaniem, które jest zgodne z celami strategicznymi firmy. Nasza ocena lokalizacji zapewnia rzeczywisty i aktualny przegląd analizowanych lokalizacji pod względem sytuacji geopolitycznej, nasycenia rynku, dostępu do talentów, kosztów operacyjnych i innych.

Możemy Ci pomóc w następujących kwestiach:

  • Określenie kryteriów oceny lokalizacji: Szczegółowe badania i analizy
  • Ocena lokalizacji na podstawie opisów stanowisk i wizyt w wybranych lokalizacjach
  • Raport końcowy podsumowujący ustalenia, a także rozważania dotyczące podjęcia ostatecznej decyzji
  • Wsparcie w ostatecznym wyborze lokalizacji

Tworzenie i projektowanie CUW

Przeprowadzenie analizy zakresu oraz stworzenie planu rekrutacji oraz planu wdrożenia.

Analiza zakresu stanowi ważną podstawę udanego wdrożenia GBS. Poprzez dokładną analizą zatrudnienia i zdefiniowanie ról, wspieramy Twoją  drogę do solidnego  i skutecznego wdrożenia modelu centrum usług wspólnych. Zaprojektowanie i wdrożenie kluczowych wskaźników KPI i SLA na wczesnym etapie procesu pomaga monitorować poziom świadczenie usług.

Aby zapewnić skuteczną rekrutację  kandydatów z szerokim doświadczeniem, należy zaplanować działania z dużym wyprzedzeniem i rozpocząć pozyskiwanie specjalistów tak szybko, jak to możliwe. Odpowiednia strategia retencji pracowników jest kluczem do zapobiegania przedwczesnym odejściom.

Równolegle do powyższych działań należy zaprojektować i przygotować nowy obiekt GBS, zdefiniować model zarządzania, zebrać wymagania pod kątem wymagań IT, aby uniknąć opóźnień oraz stworzyć plan wdrożenia dostosowany do celów strategicznych.


Możemy pomóc w następujących kwestiach:

  • Szczegółowa analiza zakresu procesów
  • Szczegółowy projekt struktury organizacyjnej
  • Projekt zarządzania
  • Określenie wskaźników KPI i umów SLA
  • Planowanie rekrutacji i koordynacja zatrudniania
  • Projektowanie i techniczne przygotowanie nowego obiektu GBS
  • Przygotowanie szczegółowego planu wdrożenia

Wdrażanie strategii CUW


Wdrożenie strategii polega na przeniesieniu wybranych obszarów działalności z dotychczasowej lokalizacji do nowo utworzonego centrum usług wspólnych, co pozwoli na rozwój wysokowartościowych kompetencji, zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów operacyjnych.

Jednym z kluczowych czynników sukcesu nowego centrum centrum usług wspólnych jest ustrukturyzowane, sprawdzone podejście, które umożliwi płynne przejście przy jednoczesnym zapewnieniu jak najmniejszej liczby zakłóceń w działalności. Odpowiednie narzędzia dostosowane do potrzeb organizacji i dobrze zdefiniowane zarządzanie przejściem są kluczem do poruszania się po kolejnych etapach projektu. Czas trwania transformacji zależy od funkcji, procesów i ról objętych zakresem i może wynosić od 16 do 24 tygodni.


Możemy pomóc w następujących kwestiach:

  • Uruchomienie projektu: planowanie i przygotowanie do zmiany

  • Prowadzenie szkoleń przygotowujących do zmiany

  • Zarządzanie przejściem i koordynacja następujących działań:

    • Zgromadzenie i udokumentowanie procesów  

    • Przekazanie procesów

    • Stabilizacja przeniesienia procesów

Przekształcanie Centrum Usług Wspólnych

Definiowanie punktu wyjścia: Ocena dojrzałości

Najlepszym sposobem na określenie, od czego należy rozpocząć transformację centrum usług wspólnych, jest ocena jego obecnej dojrzałości. Należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak, operacje, zarządzanie, procesy, poziom automatyzacji, postęp technologiczny, struktura zespołu, style zarządzania i zgodność z regulacjami.

Nasza ocena dojrzałości centrum usług wspólnych dostarcza kluczowych informacji o tym jak twoje centrum jest pozycjonowane w porównaniu z innymi organizacjami GBS w 5 kluczowych wymiarach: Strategii, Operacji, Procesów i Wydajności, Ludzi i Technologii. Pomaga to odpowiedzieć na pytanie, jakie obszary należy poprawić lub rozszerzyć, aby umożliwić dalszy rozwój i optymalizację centrum.

Transformacja może obejmować następujące elementy:

  • Przejście od konfiguracji regionalnej do organizacji opartej na procesach z pełną odpowiedzialnością za procesy i raportowaniem przeniesionym do centrum usług wspólnych.
  • Przejście od tradycyjnych centrów jednofunkcyjnych do wielofunkcyjnych hubów.
  • Przejście od usług transakcyjnych do centrów świadczących usługi na bardziej zaawansowanych i wymagających wiedzy procesach.
  • Nadanie priorytetu Digital Upskilling, aby wyposażyć pracowników w niezbędne kompetencje i umiejętności, które zwiększą ich efektywność i produktywność.
  • Przyjęcie wspólnych systemów ERP i ujednoliconego modelu danych w różnych funkcjach i jednostkach biznesowych.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (machine learning) w usprawnianiu procesów poprzez automatyzację zadań, usprawnianie procesu decyzyjnego i dostarczanie nowych usług.
  • Skupienie się na budowaniu marki pracodawcy podejmującym działania z zakresu inicjatyw CSR.

Możemy pomóc w:

  • Ocenie dojrzałości w 5 kluczowych obszarach: Strategii, Operacji, Procesów, Zespołów i IT, które umożliwiają identyfikację ścieżek i inicjatyw napędzających GBS, aby uczynić go bardziej skutecznym, wydajnym i zorientowanym na jakość.
  • Ocena określi, w jaki sposób GBS jest pozycjonowany w stosunku do dojrzałych organizacji tego samego typu i gdzie należy poprawić jego działanie. Dostarcza również informacji na temat postrzegania obecnego centrum usług wspólnych przez pracowników i klientów.

Rozszerzanie działalności

Pozyskanie nowego zakresu operacji do Twojego centrum usług wspólnych może być spowodowane wieloma czynnikami. Trzy najważniejsze z nich to:

  • Dojrzałość GBS: Dojrzały GBS umożliwia pozyskiwanie bardziej zaawansowanych i wymagających wiedzy procesów.

  • Zmiany regulacyjne: Zmiany w przepisach, takie jak wymogi związane z ESG, stwarzają możliwości dla GBS do dostosowywania się i rozwijania nowych ról.

  • Postęp technologiczny: Wdrażanie najnowocześniejszych technologii może zwiększyć możliwości centrum usług wspólnych, umożliwiając efektywną obsługę złożonych zadań opartych na danych.

Za każdym razem, gdy rozważasz rozszerzenie działalności centrum usług wspólnych, stwarza to okazję do ponownego zdefiniowania strategii CUW i docelowego modelu operacyjnego. Opracowanie kompleksowego planu ekspansji zapewni ustrukturyzowane podejście i pomoże złagodzić ryzyko związane z rekrutacją i transformacją. W ten sposób można osiągnąć płynną i udaną ekspansję centrum usług wspólnych. Aby sprawdzić, jak możemy pomóc, przejdź do sekcji „Tworzenie GBS”.

Usprawnianie operacji

Usprawnianie operacji dostarczanych przez GBS oznacza wdrożenie innowacyjnych rozwiązań oraz poprawę jakości i wydajności. W tym celu należy zidentyfikować potencjalne możliwości oraz zmierzyć obecny poziom wydajności w celu ponownej oceny ról i zakresu obowiązków. Można to osiągnąć dzięki wykorzystaniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych, standaryzacji i automatyzacji procesów biznesowych, a także poprzez dobrze zmotywowany i cyfrowo kompetentny zespół. Na tym etapie konieczne będzie również zapewnienie bezpieczeństwa poprzez przestrzeganie wymogów regulacyjnych oraz ochronę poufności danych.

Poprawa jakości procesów pozwoli nie tylko zwiększyć efektywność działań  ale także może pomóc w zatrzymaniu talentów  w organizacji oraz zaangażowaniu ich  w bardziej produktywne i interesujące zadania. W ten sposób podnoszona jest wartość GBS z perspektywy centrali.

Możemy Ci pomóc w zakresie:

  • Optymalizacji i usprawniania procesów

    • Transformacji finansowej i procesowej
    • PERFORM (doskonałość operacyjna - poprawa zdolności i wydajności)
    • Ulepszania zarządzania procesami
  • Oceny, rozwoju i wdrażania technologii

    • SAP/Cloud/Panel raportowy

    • RPA/AI/BOT
  • Zarządzania i rozwoju pracowników

    • Ludzie i organizacja (np. ścieżki kariery i polityka wynagrodzeń, ocena satysfakcji pracowników, strategia budowania marki pracodawcy, inicjatywy na rzecz dobrostanu pracowników , programy ciągłego uczenia się i rozwoju, kultura informacji zwrotnej)

  • Zgodność/ Regulacje/ Dane

    • Ulepszanie systemu kontroli wewnętrznej

    • Usprawniania  funkcji audytu wewnętrznego

Dowiedz się więcej o naszych rozwiązaniach dla centrów usług wspólnych

Proces

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

< Back

< Back
[+] Read More

Technologia

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

< Back

< Back
[+] Read More

Ludzie

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

Zobacz więcej >

< Back

< Back
[+] Read More

Sprawdź w czym możemy wesprzeć Twoją organizację

Rozumiemy wyzwania, przed którymi stoją Centra GBS i możemy pomóc w ich rozwiązaniu, wykorzystując naszą wiedzę operacyjną, funkcjonalną i techniczną, również w wyspecjalizowanych obszarach, takich jak sztuczna inteligencja (AI) i RPA, cyberbezpieczeństwo, wzmocnienie bezpieczeństwa systemowego oraz wdrażanie i bezpieczeństwo SAP. Możemy przeprowadzić Cię przez zmiany, oferując usługi PMO i zarządzanie zmianą.

Znamy rynek GBS w Europie Środkowo-Wschodniej, który jest najlepszym wyborem dla inwestycji GBS, dzięki dostępności wysoko wykwalifikowanej kadry oraz solidnym systemom wsparcia inwestycyjnego w krajach takich jak Polska, Węgry, Rumunia i Czechy.

Nasz zespół w Polsce ma bogate doświadczenie

Jesteśmy częścią globalnej sieci praktyków GBS

Pomożemy Ci zbudować Centrum Usług Wspólnych dla Twojej organizacji

Contact us

Adam Jamioł

Adam Jamioł

Partner, PwC Poland

Tel: +48 502 184 720

Piotr Kocot

Piotr Kocot

Partner, PwC Poland

Tel: +48 502 184 797

Aleksandra Stelmach-Gryszka

Aleksandra Stelmach-Gryszka

Partner, PwC Poland

Tel: + 48 519 507 589

Rafał Korczyński

Rafał Korczyński

Director, PwC Poland

Tel: +48 519 504 034

Obserwuj nas