W jaki sposób Centrum Usług Wspólnych może stać się prawdziwym partnerem dla organizacji?
Wspieramy klientów przy pokonywaniu następujących trudności:
- Centrum Usług Wspólnych jest postrzegane jako zaplecze usługodawcy, dostarczające wyłącznie procesy transakcyjne - techniczne, bez aktywnej roli w prowadzeniu transformacji
- Niewystarczająca motywacja lub struktura zarządcza, aby liderzy usług wspólnych byli w stanie zapewnić istotny poziom poprawy
- Brak zorganizowanego procesu zarządzania satysfakcją klienta
- Brak przetestowanej i sprawdzonej metodyki, w tym przekazywania procesów i kontroli; niejasno zdefiniowane procesy i/ lub punkty odcięcia danych pomiędzy Centrum Usług Wspólnych a pozostałą organizacją
Zachowanie zgodności - jak spełnić wymogi regulacyjne?
Zidentyfikowane obszary ryzyka:
- Potrzeba wdrożenia i przestrzegania ustawy o RODO
- Niewystarczająca znajomość konkretnych rodzajów ryzyka, m.in. strategicznego, operacyjnego, finansowego, rynkowego/klientów, kadrowego i organizacyjnego, technologicznego, regulacyjnego, podatkowego i związanego z zachowaniem zgodności
- Ograniczona świadomość, w jaki sposób procesy przeniesione do Centrum Usług Wspólnych oraz jego model wpływają na ryzyko jednostek regionalnych, w szczególności pod względem sprawozdawczości podatkowej i regulacyjnej
- Zmiany w innych częściach organizacji, które nie są zgłaszane ani uwzględniane w modelu procesowym Centrum Usług Wspólnych (ryzyko związane ze sprawozdawczością podatkową i regulacyjną jednostek regionalnych)
- Zmieniające się przepisy skarbowe, które wpływają zarówno na Centrum Usług Wspólnych, jak i procesy do niego przekazywane
- Przenoszenie procesów o mniej istotnym charakterze lub inwestowanie w utrzymanie zgodności Centrum Usług Wspólnych z przepisami skarbowymi (lokalne koszty doradztwa prawnego/podatkowego)
Doskonałość operacyjna – jak ją osiągnąć i utrzymać?
Doradzimy Ci jak zidentyfikować i uniknąć następujących zagrożeń:
- Brak standaryzacji w procesach i narzędziach używanych przez klienta
- Niewielki nacisk na zarządzanie wydajnością, trudności w identyfikacji zasobów i właściwego obciążenia pracą w zespołach
- Niezorganizowane i niewydajne procesy generujące zużywanie zasobów, a także niewystarczająco zrównoważone podejście do kwestii ciągłej poprawy jakości
- Rozbieżność pomiędzy założeniami procesów a ich rzeczywistym wykonaniem
- Niewystarczające środki kontroli wbudowane w procesy, ograniczające możliwość w identyfikacji czynników zmniejszających ryzyko (podatkowe i regulacyjne w przypadku podmiotów regionalnych obsługiwanych przez Centrum Usług Wspólnych)
- Brak dokumentacji procesów lub jej niewystarczający zakres pod względem ograniczania ryzyka rotacji personelu
Najlepszy personel – jak go przyciągnąć i utrzymać?
Ryzyko związane z zasobami ludzkimi, które należy uwzględnić:
- Wysokie oczekiwania pokolenia wchodzącego na rynek pracy (pensje, świadczenia, warunki pracy)
- Trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów w procesie rekrutacji
- Nieefektywne zarządzanie płacami i świadczeniami
- Brak odpowiednich możliwości rozwoju pracownika i jego uczestnictwa w różnych inicjatywach
- Presja rynku w obszarze płac
- Ograniczony czas poświęcany przez kierownictwo średniego szczebla na odpowiednią organizację i motywację pracowników
Rozwój technologiczny – jak być na bieżąco?
Niedociągnięcia technologiczne, których należy unikać:
- Mnogość stosowanych systemów informatycznych powoduje rozbieżności i wymaga dodatkowego nakładu pracy, np. wielokrotnego wprowadzania danych i/lub ich uzgadniania
- Brak zaawansowanych rozwiązań IT ograniczających błędy i zapewniających najwyższą wydajność (np. robotyzacja procesów – RPA)
- Ograniczone wykorzystywanie rozwiązań mobilnych, umożliwiających pracę zdalną lub z poziomu telefonu
- Podejmowanie decyzji kadrowych intuicyjnie, a nie w oparciu o fakty (sztuczna inteligencja)
- Brak wiedzy na temat dostępnych funduszy europejskich i ulg podatkowych
- Działalność badawczo-rozwojowa finansowana wyłącznie środkami własnymi