Chcąc znaleźć odpowiedź na pytanie jak powinien zachowywać się lider, aby móc skutecznie zarządzać teraz i w przyszłości, PwC przeprowadziło badanie na grupie prawie 200 właścicieli firmy, prezesów i przedstawicieli wysokiego szczebla zarządczego w przedsiębiorstwach - „Przywództwo przyszłości. Polski lider gotowy na zmiany?”.
Skuteczny lider, czyli jaki?
Na podstawnie analizy zebranych wyników możemy stwierdzić, że nie istnieje jeden, wzorcowy sposób zarządzania firmą. Mądrością kierującego organizacją, jest umiejętne dostosowywanie się do okoliczności, specyfiki branży, uwarunkowań technologicznych oraz oczekiwań pracowników. Dobry lider musi umieć łączyć różne modele zarządzania – w jednej sytuacji być charyzmatycznym mówcą, a w innej skrupulatnym egzekutorem procedur i harmonogramów.
Skuteczny lider to taki, który zdaje sobie sprawę, że nie jest w stanie znać się na wszystkim. Dlatego potrzebuje zaufanych współpracowników, o różnych kompetencjach, umiejętnościach i doświadczeniach. Jest wiele sytuacji, gdy decyzji nie można podjąć autorytarnie i niezbędne jest zaufanie specjalistom w danym obszarze.
Lider a transformacja cyfrowa
Jednym z najbardziej aktualnych wyzwań stojących przed dzisiejszymi liderami jest dokonująca się obecnie transformacja cyfrowa. Już w tej chwili skutecznie odmienia ona metody wytwarzania dóbr, poszukiwania informacji oraz komunikacji. Rozumiejąc to, 54% polskich firm przeznacza ponad 15% przychodów na inwestycje w nowe technologie i narzędzia analityczne. Wydaje się to konieczne, gdyż przedsiębiorstwa w naszym kraju wykorzystują jedynie 12% zgromadzonych danych. Tymczasem rewolucja cyfrowa może przynieść niebagatelne korzyści. Przykładowo przemysł europejski może zyskać dodatkowe 110 miliardów euro rocznie za sprawą czwartej rewolucji przemysłowej, opartej o internet rzeczy.
Siłą napędową zachodzących zmian są także przedstawiciele generacji Y (millenialisi). Biegle posługują się nowymi technologiami, mają też bardzo konkretne wymagania wobec pracodawców. Wysoko cenią swoją niezależność, oczekują, że praca będzie ciągłym wyzwaniem i pozwoli im zdobywać nowe kompetencje. Wiedząc o tym, przywódca organizacji powinien wykorzystywać ich entuzjazm, delegować zadania, silnie angażować i sprawiać, by czuli się oni współodpowiedzialni za firmę.
Mechanizmem mogącym skutecznie wesprzeć jego działania są systemy informacji zwrotnej. Przez liderów przyszłości nie powinny być już traktowane jako element wspomagający realizację celów biznesowych. Inaczej wykorzystywane, mogą stać się narzędziem budowy zaufania, doceniania pracowników i wspierania rozumienia wzajemnych oczekiwań.
Przywódca otwarty
W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości jednym z najważniejszych zadań przywódcy jest stworzenie klimatu organizacji „uczącej się” – otwartej na nowe idee i trendy. Czynnikiem sprzyjającym temu jest różnorodność, rozumiana jako budowanie zespołów z ludzi o odmiennych kompetencjach, poglądach i doświadczeniach. Innowacyjność może pobudzać pozyskiwanie wiedzy z innych firm i instytucji – na przykład z ośrodków akademickich, od wyspecjalizowanych doradców czy start-upów.
Kolejnym ciekawym wnioskiem płynącym z badania jest to, że większość poruszanych w pytaniach zagadnień, jest bardzo podobnie postrzegana przez kobiety i mężczyzn. To dobra informacja, pozwalająca stwierdzić, że przedstawiciele obojga płci mają równe szanse stania się skutecznymi przywódcami przyszłości.
Podsumowując dobry lider musi zawsze być na bieżąco z trendami, zachować szacunek dla innych, promować różnorodność. Swoją postawą uwiarygadniać wartości, na jakich opiera się jego firma, a przede wszystkim prowadzić otwartą, wielostronną komunikację. Przejrzystość i poczucie wpływu na podejmowane decyzje oraz świadomość motywacji stojących za działaniami lidera powodują, że ludzie wierzą w to co robią. Tylko taki model przywództwa prowadzi do osiągnięcia sukcesu we współczesnym świecie.