Okres świąteczny to czas spotkań, w tym dla rodzin prowadzących firmy rodzinne. Z doświadczenia wiemy, że często jest to okres podsumowań, ale również planów na przyszłość. Po okresie świąteczno-noworocznym często kontaktują się z nami firmy rodzinne i chcą rozpocząć proces planowania sukcesji. W codziennej pogoni za bieżącymi wyzwaniami w firmie brakuje często czasu na refleksję nad tym, jak przygotować biznes na zmianę pokoleniową. Czas świąteczny może być dobrą okazją żeby zadać sobie kilka pytań:
Życie pisze różne scenariusze dla rodzin i firm rodzinnych. Dzieci studiują lub pracują, w kraju lub za granicą, niektóre zdobywają doświadczenia poza firmą, inne od zawsze działają w firmie. Wśród nich bywają urodzeni przywódcy (naturalni sukcesorzy?) jak i ci co prawda mniej przebojowi, ale wnoszący dodatkową wartość poprzez swoje pomysły i inne spojrzenie na świat. Niektóre firmy rodzinne są prowadzone przez małżonków i angażują wielu członków rodziny, inne są “wychowankami” jedynie swoich założycieli i zewnętrznej kadry zarządzającej. Zdarzają się też firmy rodzinne, w których zaangażowani są byli małżonkowie i dzieci z różnych związków oraz takie, w których wspólnikami są osoby niespokrewnione. Niektórzy aktywnie angażują się w prowadzenie biznesu, inni jedynie korzystają z zysków.
Kto z grona rodziny i bliskich współpracowników chce odegrać rolę w rozwoju firmy rodzinnej? Kto powinien? Czego oczekują pozostali?
Odpowiedzi na te pytania nie są proste, a to dopiero początek.
Lista pytań jest dużo dłuższa, jej zaadresowanie z pewnością wymaga więcej wysiłku, przygotowania i czasu niż nadchodzące świąteczne dni.
Pierwszy odruch jest taki, żeby w zaciszu gabinetu wraz z zaufanymi doradcami opracować strukturę grupy i ułożyć wszystko prawnie i podatkowo tak, „żeby było dobrze”. Doświadczenie pokazuje, że takie rozwiązanie – mimo, że może być świetne – rzadko kiedy będzie zaakceptowane przez rodzinę. Idąc za wzorem zamożnych rodzin z Europy Zachodniej warto rozpocząć sukcesję od rozmów wewnątrz rodziny, najlepiej moderowanych przez osobę z zewnątrz, która zadba o bezstronność, upewni się, że głos wszystkich członków rodziny (plus kluczowych menedżerów) wybrzmi odpowiednio wyraźnie, będzie miała odwagę położyć na stole trudne pytania, na które trzeba sobie odpowiedzieć. Moderowana dyskusja poprzedzona indywidualnymi wywiadami da szansę na wypracowanie kompromisu oraz na skorzystanie z pomysłów szerszego grona i doświadczenia innych europejskich rodzin biznesowych. Taki opracowany plan można potem spisać, np. w formie tzw. konstytucji rodzinnej. I dopiero wtedy podjąć decyzję czy i jaka struktura prawno-podatkowa będzie dla danej rodziny i jej celów optymalna.
Wiele osób wyczekuje z niecierpliwością polskiej fundacji rodzinnej. Wg planów Ministerstwa Rozwoju fundacja ma być dostępna w Polsce od 1 czerwca 2022 r. Dla niektórych rodzin może to być dobre rozwiązanie, dla innych wręcz wyraźnie złe. Znane są przypadki z Europy Zachodniej, gdzie nestor rodu powołał do życia fundację rodzinną, wniósł do niej całą firmę a po jego śmierci członkowie rodziny robili wszystko, żeby taką fundację rozwiązać i podzielić między siebie jej aktywa. Dlaczego? Bo nikt z nimi nie konsultował tych planów – zostali postawieni przed faktami dokonanymi, a ich wizja rozwoju firmy i swojej przyszłości była odmienna.
Rozmowy w gronie rodzin biznesowych są trudne. Następuje nieuchronne zmieszanie spraw rodzinnych i wątków firmowych. Każdy stara się pilnować własnych interesów, a te bywają rozbieżne. Niemniej rozmawiać o przyszłości firmy trzeba. Póki wszyscy są przy stole i póki wszyscy chcą rozmawiać. Jeśli zabraknie założyciela, takie rozmowy będą dużo trudniejsze.
Jeżeli rozpoczęcie takiej rozmowy jest trudne, proponujemy na dobry początek wspólne, rodzinne oglądanie serialu „Sukcesja” na HBO gdzie wszystkie problemy firmy rodzinnej są przerysowane i tym samym łatwiejsze do omówienia, a jednocześnie możliwe do odniesienia do polskich realiów.
Partner, Radca Prawny, Praktyka Polskich Firm Prywatnych, PwC Legal, PwC Polska
Tel.: +48 519 507 077
Partner, Praktyka Polskich Firm Prywatnych, PwC Polska
Tel.: +48 502 184 734