{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
W dobie pandemii zainteresowanie zakupami online jeszcze bardziej się nasiliło, co spowodowało konieczność zrewidowania dotychczasowych modeli sprzedaży. Nowe zasady opodatkowania VAT mają sprostać tym wymaganiom, dlatego warto zapoznać się z nimi już dziś.
Założenia nowego modelu opodatkowania VAT sektora e-commerce na szczeblu unijnym uregulowane są w tzw. Dyrektywach VAT w handlu elektronicznym, tj. Dyrektywie 2017/2455 i Dyrektywie 2019/1995. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 lipca 2021 r. 29 października 2020 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy mającej implementować zmiany w opodatkowaniu VAT sektora e-commerce.
Zgodnie ze stanowiskiem KE uzasadnieniem dla wprowadzanych zmian jest zwalczanie barier utrudniających transgraniczną sprzedaż internetową, przede wszystkim chodzi tu o:
Wynikającą z obecnego modelu sprzedaży wysyłkowej konieczność rejestracji na cele VAT podmiotów z UE, po przekroczeniu progu określonego w zależności od kraju
Istnienia w części krajów UE zwolnienia z VAT dla importowanych towarów o niskiej wartości (do 22 EUR), zwolnienie to prowadzi do nadużyć, poprzez sztuczne zaniżanie wartości przesyłek
Wyrównanie konkurencyjności podmiotów unijnych z podmiotami spoza UE, które dokonują dostaw bez VAT oraz nie ciąży na nich obowiązek rejestracji na cele VAT
Nowe przepisy mają zapewnić równe traktowanie przedsiębiorstw unijnych i spoza UE, uproszczenie obowiązków w zakresie VAT dla przedsiębiorstw zajmujących się transgranicznym handlem elektronicznym oraz pogłębienie jednolitego rynku europejskiego.
Przyjęcie zapowiadanych zmian oznacza istotne zmiany w dotychczasowym modelu sprzedaży wysyłkowej oraz szereg nowych pomysłów:
Nowe zasady opodatkowania VAT e-commerce to z jednej strony nowa rola platform elektronicznych jak również nowe wyzwania:
Platforma elektroniczna zostanie potraktowana jako podmiot/sprzedawca pośredniczący w dostawie oraz będzie na niej ciążyć odpowiedzialność za pobór VAT od konsumenta w sytuacji:
Sprzedaży na odległość towarów importowanych spoza UE w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro,
Dostawy towarów w relacjach B2C na terenie UE przez dostawcę spoza UE, bez względu na wartość przesyłki.
Celem rozliczenia VAT platforma będzie mogła w określonych sytuacjach skorzystać z VAT-OSS, rozliczając VAT za pośrednictwem portalu w wybranym państwie identyfikacji stosując stawki VAT właściwe dla kraju konsumenta, bez konieczności każdorazowej rejestracji dla celów VAT, w każdym kraju do którego sprzedawane są towary.
Platformy będą zobligowane do prowadzenia ewidencji dostaw i udostępniania ich, tak aby zapewnić administracji skarbowej państwa członkowskiego weryfikację prawidłowości rozliczenia VAT.
Koniecznością dla platform będzie opracowanie odpowiednich procedur umożliwiających identyfikację transakcji, od których należy pobrać i odprowadzić podatek oraz wyegzekwować kwotę należną od sprzedawcy.
W wyniku dokonanej reformy już od 1 lipca 2021 r. uszczelniony zostanie system VAT w przypadku dostaw i świadczeń B2C dokonywanych przez podmioty spoza UE.
Wyrównanie szans przedsiębiorstw unijnych oraz pozaunijnych będzie oznaczać wyeliminowanie części nieuczciwych dostawców oraz skoncentrowanie konkurencji na rynku. Handel B2C między państwami członkowskimi UE w wyniku proponowanych uproszczeń i obniżenia transgranicznych kosztów obsługi podatku VAT powinien więc wzrosnąć. Rozliczenie poprzez VAT-OSS oznaczać będzie stosowanie stawek VAT właściwych dla kraju konsumenta, konieczne więc może okazać się zapoznanie z regulacjami dot. ustalania właściwych stawek VAT, co często przysparza przedsiębiorcom wielu kłopotów (w szczególności identyfikacja towarów objętych obniżonymi stawkami VAT).
Przewidywane zmiany to również zaangażowanie w rozliczenie podatku VAT podmiotów pośredniczących w sprzedaży online towarów importowanych na terytorium UE. Platformy internetowe czekają spore wyzwania polegające m.in. na opracowaniu procedur wewnętrznych i zasad współpracy ze sprzedawcami.
Z perspektywy konsumentów należy spodziewać się pewnego wzrostu cen towarów pochodzących spoza UE, w tym aspekcie największy ich wolumen generują przede wszystkim dostawcy z Azji. Korekta cen będzie miała jednak swoje przełożenie na pewność obrotu oraz ograniczenie napływu towarów, których jakość jest wątpliwa, a przewaga konkurencyjna budowana wyłącznie na niskiej cenie - często poprzez brak rozliczenia VAT. Tym samym sprzedawcy poza unijni będą zmuszeni do poszukiwania rozwiązań umożliwiających skuteczną konkurencję z podmiotami z UE, a to może oznaczać m.in. wyższą jakość produktów przy relatywnie niższej cenie, z korzyścią dla konsumentów.