Obowiązkowy split payment wejdzie w życie z dniem 1 listopada 2019 r. Dotyczyć ma transakcji dokonywanych pomiędzy podatnikami (B2B), podlegających opodatkowaniu VAT w Polsce, których wartość przekracza 15 000 zł oraz których przedmiotem są określone towary i usługi. Konieczne będzie umieszczanie na fakturach informacji o stosowaniu obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności. Niestosowanie split payment prowadzić może do nałożenia kar finansowych, zarówno na nabywcę, jak i dostawcę.
Jak przygotować się do wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności?
Zidentyfikuj towary i usługi, dla których płatność powinna być realizowana w ramach split payment oraz dostosuj proces regulowania płatności, tak aby uwzględniał rachunki VAT kontrahentów
Dostosuj system billingowy, tak aby w odniesieniu do towarów i usług objętych mechanizmem split payment faktura VAT zawierała informację „mechanizm podzielonej płatności”
Opracuj zasady obliczania wartości transakcji z danym kontrahentem w celu prawidłowego zastosowania mechanizmu split payment
Sprawdź, jeśli klienci będą zobowiązani stosować split payment, w jaki sposób dysponować środkami zgromadzonymi na koncie dedykowanym dla rozliczeń VAT
1. Analiza klasyfikacyjna towarów i usług
Jej efektem jest określenie, które ze sprzedawanych towarów oraz świadczonych usług zostaną objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności. Analizę taką przeprowadzamy w oparciu o autorską aplikację do weryfikacji obciążeń podatkowych właściwych dla określonych towarów i usług.
2. Analiza płynnościowa
Jej efektem jest raport wskazujący na twarde wskaźniki finansowe związane z wdrożeniem mechanizmu podzielonej płatności oraz wnioski z analizy tych wskaźników. Przygotowujemy model pokazujący na wpływy i wypływy dotyczące VAT (rozliczenia z dostawcami, rozliczenia z klientami, rozliczenia z urzędem skarbowym) w ujęciu kolejnych 12 miesięcy.
3. Specyfikacja wymogów systemowych
Na podstawie analizy procesów regulowania płatności oraz wystawiania faktur przygotujemy specyfikację do zmian w systemach IT obsługujących te procesy pod kątem wdrożenia obsługi obligatoryjnego systemu split payment.
Partner zarzadzający, Tax, Legal and People (TLP), PwC Polska
Tel.: +48 502 184 846