To oni decydują o tym jak, gdzie i kiedy chcą kontaktować się z firmą i w jaki sposób nabywać jej produkty lub usługi. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii możliwe jest efektywne zarządzanie doświadczeniami klientów oraz projektowanie ich w taki sposób, aby były jak najbardziej przyjazne dla odbiorcy - od etapu wyszukiwania produktu czy usługi poprzez ich dostawę, aż po obsługę gwarancyjną.
Wraz z upowszechnieniem dostępu do internetu konsumenci zaczęli decydować o tym gdzie i jak chcą dokonywać zakupów, swobodnie poruszając się pomiędzy witrynami sklepowymi i internetowymi. Niestety firmy zaczęły stosować rozwiązania, które „wtłaczały” klienta w z góry określone schematy, kończące się zaplanowaną przez marketing i sprzedaż konwersją. Cele zawarte w planach poszczególnych, często ze sobą rywalizujących działów, stały się wyznacznikiem, tego jak mają zachowywać się konsumenci. Dodatkowym ograniczeniem był brak odpowiednich technologii umożliwiających przetwarzanie dużej ilości danych oraz narzędzi analitycznych.
Zgodnie z wynikami badania „Total Retail 2017. Jak przetrwać w cyfrowym świecie handlu.” niewielu klientów postrzega swoją ulubioną sieć sklepów detalicznych jako lidera w kreowaniu indywidualnych doświadczeń klientów. Jedynie 4% deklaruje, że jest ona innowacyjna jeżeli chodzi o spersonalizowaną ofertę czy inspirującą zawartości serwisu. Szeroko rozumiana przestrzeń internetowa jest sferą gdzie firmy mogą przekazywać spersonalizowane komunikaty, publikować angażujące treści, także prowadzić bezpośredni dialog z konsumentem.
Dzięki aktualizacji danych w czasie rzeczywistym dotyczy to wszystkich punktów styku z klientem: witryny internetowej, e-sklepu, aplikacji mobilnej, telefonicznego centrum obsługi czy punktów sprzedaży. Wdrożenie odpowiedniej strategii i narzędzi stało się głównym wyzwaniem oraz czynnikiem warunkującym odniesienie sukcesu biznesowego. Jest ono niezbędne dla utrzymania udziałów w rynku i ewentualnego poszerzenia bazy klientów w warunkach wysokiej konkurencji oraz w świecie konsumenta, który jest w pełni poinformowany i dyktuje warunki.
Technologia wraz z całym spectrum narzędzi takich jak marketing automation, analityka danych, systemy CRM pozwalają na opanowanie i zaprojektowanie całej tej złożoności.
Wszystko wskazuje na to, że rozwój technologii sprawi, że coraz powszechniejsze będzie dokonywanie zakupów nie tylko bez wychodzenia z domu, czy wykonywania ruchów na monitorach, ale także przy użyciu botów czy asystentów głosowych (np. Siri czy Alexa). Będą one w stanie częściowo przewidzieć wybory użytkownika, dzięki bezbłędnemu wręcz dopasowywaniu i łączeniu danych z wielu kanałów. Płatności weryfikowane za pomocą głosu, chipy, czy natychmiastowe dostawy przy wykorzystaniu dronów wskazują na to, że technologia jutra nie jest już tylko wielokanałowa, ale wszechobecna.