Nie bójmy się SAP Fiori

Wraz z systemem SAP S/4HANA pojawiły się nowe możliwości, które do tej pory nie były aż tak rewolucyjne i innowacyjne. Można odnieść wrażenie, że SAP zrobił olbrzymi postęp w ułatwieniu użytkownikom wykonywania swoich obowiązków. 

SAP Fiori, o którym mowa, jest w pewnym sensie rewolucją w świecie SAP. Jak najlepiej przekonać użytkowników, przede wszystkim tych, którzy wiele lat pracują w technologii GUI, do tej rewolucji? Znalezienie odpowiedzi na to pytanie jest niezwykle ważnie nie tylko pod kątem zwiększenia zadowolenia naszych pracowników, ale również zwiększenia efektywności procesów biznesowych.

Dlaczego SAP Fiori?

Dla każdego przechodzącego na system SAP S/4HANA ważne jest, aby zrozumieć w jaki sposób SAP Fiori może wpłynąć na nasz biznes:

SAP Fiori pomaga użytkownikowi wykorzystać pełną zdolność S/4HANA

W najnowszej wersji systemu oferowanego przez SAP, użytkownicy biznesowi mają do dyspozycji:

  • Nowoczesny i intuicyjny layout,

  • Wbudowane narzędzia analityczne,

  • Nowe procesy biznesowe realizowane przez SAP Fiori,

  • Automatyzację. 

Przejście na S/4HANA bez przejścia na SAP Fiori nie wykorzysta w pełni potencjału, który niesie za sobą taka zmiana. Z technicznego punktu widzenia zyskamy na wydajności, natomiast nie będziemy mogli zoptymalizować procesów biznesowych i zwiększyć ich efektywności.

SAP Fiori jest potrzebne do odpowiedniego skonfigurowania i dostosowania S/4HANA

Wraz z pojawieniem się S/4HANA możliwości konfiguracji i dostosowania systemu do realizowanych procesów biznesowych znacząco się zwiększyły. SAP kładzie coraz większy nacisk na “no/low-code approach”, wprowadzając nowe rozwiązania pozwalające kluczowym użytkownikom szybciej i łatwiej dostosować system do potrzeb organizacyjnych. Wbudowane narzędzia deweloperskie wspierają najczęściej pojawiające się wymagania użytkowników biznesowych. Kluczowi użytkownicy SAP Fiori potrafią w kilka minut wprowadzić zmiany w aplikacjach, m.in. w zakresie:

  • Wariantów wyświetlania, dodawania filtrów, dostosowania wykresów do najbardziej odpowiadających użytkownikom,

  • Tworzenia dodatkowych aplikacji analitycznych,

  • Dodawania, ukrywania, reorganizacji pól na stronie,

  • Ukrywania, reorganizacji pól oraz przycisków na stronie,

  • Dodawania linków i modyfikacji stron “Overview Page”,

  • Modyfikacji i tworzenia własnych pól oraz raportów.

Wszystkie wyżej wymienione działania może wykonać użytkownik biznesowy po krótkim szkoleniu i zapoznaniu się z możliwościami SAP Fiori.

W przypadku bardziej złożonych modyfikacji czy tworzenia własnych aplikacji, wymagana będzie pomoc programistów SAP.

Zarządzanie zmianą przy przejściu na SAP Fiori

Ważnym tematem wartym poruszenia jest to, iż nie wszyscy użytkownicy muszą od razu zmienić swój sposób pracy i przenieść się na SAP Fiori. SAP umożliwia równoległą pracę zarówno na GUI, jak i na Fiori. Każda zmiana, również ta związana z Fiori, będzie niosła ze sobą sprzeciw części organizacji. W związku z tym kluczowe jest opracowanie planu przejścia na SAP Fiori i konsekwentne jego wdrażanie. Normalną sytuacją jest to, iż użytkownicy najbardziej przyzwyczajeni do GUI będą stawiali największy opór. W pierwszej kolejności warto skupić się na grupie użytkowników najbardziej nastawionych na innowacje. Na podstawie ich doświadczeń należy udoskonalić metody przejścia na SAP Fiori oraz wprowadzić szkolenia dla tych, którzy borykają się z wyzwaniami nowego systemu. Najważniejszym punktem na agendzie przejścia na SAP Fiori powinno być jak najwcześniejsze zaangażowanie deweloperów i udostępnienie im odpowiednich aplikacji.

GUI lub SAP Fiori?

Przejście na system S/4HANA niesie za sobą wiele dodatkowych możliwości i funkcjonalności. SAP Fiori jest jedną z tych, które warto wdrożyć, aby zwiększyć efektywność procesów biznesowych, natomiast nie jest to decyzja ostateczna: GUI czy Fiori. Użytkownicy mogą nadal pracować w GUI, będzie to mniej efektywne, lecz nie niemożliwe. 

SAP Fiori wyciąga pomocną dłoń do użytkowników najbardziej opornych na zmiany. Wbudowana funkcjonalność Fiori pozwala na wyszukiwanie oraz dodawanie do ekranu głównego transakcji GUI, z których użytkownik cały czas korzysta. Możliwe jest również stworzenie nowych aplikacji bazujących na transakcji GUI i udostępnienie ich większej liczbie użytkowników. Takie działania warto rozważyć w planie przejścia na SAP Fiori, ponieważ umożliwiają zapoznanie się z nową technologią bez konieczności drastycznej zmiany sposobu pracy.

Wraz z rozwijaniem FIori, SAP wprowadza nowe funkcjonalności i rozwija te już sprawdzone. Jedną z takich jest opcja “Open Help”, której przykład działania możemy zobaczyć na poniższej grafice. 

SAP Fiori

W najnowszym rozwiązaniu SAP poszedł krok dalej i wprowadził rozbudowaną funkcjonalność pomocy dla Fiori. Użytkownik ma możliwość zapoznania się z działaniem konkretnego pola w aplikacji, które jest graficznie zaznaczone na ekranie. Dodatkowo istnieje możliwość otwarcia dedykowanych szkoleń oraz materiałów instruktażowych dotyczących konkretnych możliwości rozszerzenia funkcjonalności aplikacji oraz metod jej wykorzystania. Wszystko w jednym miejscu.

Każda zmiana spotyka się z oporem i przejście na SAP Fiori nie jest tutaj wyjątkiem. Odpowiednie zarządzanie zmianą jest kluczem do sukcesu. Korzyści płynące z pełnego wdrożenia i wykorzystania SAP Fiori są nieporównywalnie większe od zostania przy starych metodach pracy. Kluczowym elementem przejścia jest wiedza konsultantów, którzy mogą pokazać nam pełny zakres korzyści nowej technologii. Niezbędne jest również stworzenie strategii przejścia na SAP Fiori. Wszystkie elementy pozwolą nam na pełne wykorzystanie możliwości najnowszego systemu SAP S/4Hana, zwiększenie efektywności naszej pracy oraz zadowolenie użytkowników SAP.

Skontaktuj się z nami

Adam Bieńko

Adam Bieńko

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 661 351 005

Paweł Kuriata

Paweł Kuriata

Starszy Konsultant SAP, PwC Polska

Tel.: +48 727 902 508

Obserwuj nas