Komentarz dla portalu dlahandlu.pl
Krzysztof Badowski, partner zarządzający ds rynku detalicznego i dóbr konsumpcyjnych w PwC Polska
Gdybyśmy więc mówili o sklepach małych, typu proximity, to szanse na taki rozwój można byłoby ocenić wysoko. Choć nawet w tym modelu możliwości realizacji planów upatrywałbym w modelu mieszanym – otwarcia greenfield plus przejęcia mniejszych, lokalnych sieci.
Rozwój w średnim formacie supermarketowym może być jednak większym wyzwaniem.
Wliczając obecną bazę sklepów przejętych od Piotra i Pawła, sieć planuje otworzyć średniorocznie około 60 nowych placówek. To jest mniej więcej poziom otwarć netto Biedronki, która posiada dobrze rozwiniętą infrastrukturę i organizację ekspansji i świetnie zna rynek polski.
Dla mniejszej organizacji może to stanowić nie lada wyzwanie. Tak więc tu zdecydowanie trzeba będzie patrzeć na istniejące sieci – bez tego plan może się okazać zbyt ambitny.
Mniejsze formaty Tesco zdecydowanie mogłyby być elementem przyspieszającym ekspansję SPARa. To czy takie pojedyncze placówki będą dostępne oraz, czy będą w lokalizacjach atrakcyjnych z punktu widzenia rynkowego i operacyjnego, logistycznego - to inna sprawa.
Polski rynek jest bardzo nasycony różnymi formatami sklepów i niezwykle konkurencyjny. Co parę tygodni słyszymy o „kosmetycznych” albo bardziej strukturalnych zamknięciach sklepów należących do różnych sieci. Niezależnie od indywidualnych przyczyn stojących za każdym takim zamknięciem, można wyciągnąć generalny wniosek, że polski rynek do najłatwiejszych nie należy, nawet dla operatorów z wieloletnią historią obecności w Polsce i świetną znajomością rynku. Dlatego sukces SPARa będzie w dużej mierze zależał od tego, jaką unikalną propozycję wartości dla konsumenta stworzy. A wyróżnić się nie jest łatwo. Formatów jest wiele a konsument jest wymagający, bo różni operatorzy mocno go rozpieszczali przez ostatnie lata innowacjami formatowymi, asortymentowymi, promocjami, akcjami tematycznymi. SPAR będzie musiał odnaleźć więc własną drogę do serc i portfeli polskiego konsumenta.