Sprawdź odpowiedzi ekspertów PwC do Waszych pytań

Jeżeli system OSS nie będzie gotowy z dniem 1 lipca 2021 - jak wpłynie to na branżę retail / e-commerce?

Niezależnie od uruchomienia systemu OSS, z dniem 1 lipca 2021 ujednoliceniu ulegnie próg kwotowy dla obowiązku rejestracji dla celów VAT. Jeżeli brak będzie możliwości skorzystania z OSS, będzie to prawdopodobnie oznaczać po stronie sprzedawców obowiązek rejestracji w każdym kraju członkowskim, w którym dokonują sprzedaży i przekroczyli próg kwotowy. Z pewnością prowadziłoby to do wzrostu kosztów obsługi prawno podatkowej oraz kosztów compliance podmiotów z branży.

Z informacji prasowych wynika, że przykładowo Niemcy i Niderlandy zapowiedziały brak gotowości do uruchomienia systemu do dnia 1 lipca 2021 r.

Jak w szczegółach będzie wyglądać kwestia odpowiedzialności platformy za rozliczenie VAT z tytułu sprzedaży towarów, w której pośredniczy?

Platforma sprzedażowa będzie odpowiedzialna za pobór VAT w odniesieniu do;

  • sprzedaży na odległość towarów importowanych spoza UE w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro, oraz
  • dostawy towarów w relacjach B2C na terenie UE, przez dostawcę spoza UE.

Regulacja wprowadza domniemanie, że w wymienionych powyżej rodzajach transakcji, to platforma sprzedażowa sama otrzymała i dostarczyła te towary, jeśli ułatwiła taką dostawę.

W konsekwencji, po zaakceptowaniu płatności od konsumenta, platforma zobowiązana jest do odprowadzenia VAT od tej transakcji. Co warto zaznaczyć, w związku z fikcją nabycia i sprzedaży towarów konsumentowi, co do zasady platforma odpowiednio deklaruje VAT od takiej sprzedaży, a tym samym nie jest to odpowiedzialność solidarna (np. w sytuacji braku możliwości wyegzekwowania podatku od sprzedawcy). Państwa członkowskie mogą uregulować solidarną odpowiedzialność za rozliczenie VAT platformy oraz faktycznego dostawcy towarów - należy w tym względzie analizować przepisy implementujące pakiet e-commerce w poszczególnych krajach.

Co istotne, odpowiedzialność platformy pośredniczącej nie będzie nieograniczona. Jeżeli platforma udowodni, że niedoszacowanie VAT lub inne błędy w rozliczeniu wynikają z nieprawdziwych informacji przekazanych przez sprzedawcę, a platforma nie wiedziała i nie mogła wiedzieć, że dane są nieprawidłowe nie odpowiada za zaległości podatkową i odsetki. Ciężar dowodu ma w takiej sytuacji ciążyć na platformie.

Co zrobić, aby wywiązać się z obowiązków VAT compliance (w tym klasyfikacja statystyczna towarów, ustalenie stawek VAT)?

W pierwszej kolejność, sprzedawcy powinni dokonać pełnej analizy wpływu pakietu e-commerce na ich działalność: analiza progu kwotowego, krajów do których sprzedawane są towary i usługi B2C, obowiązki dotyczące rejestracji w systemie OSS bądź w poszczególnych krajach członkowskich, wpływ nowych uregulowań na kwestię fakturowania i przechowywania ewidencji VAT. Jednocześnie, zarówno rozliczenie poprzez VAT-OSS, bądź alternatywnie rejestracja w poszczególnych państwach członkowskich wiązać się będzie z koniecznością stosowania stawek VAT właściwych dla kraju konsumenta. Celem wywiązania się z obowiązków w obszarze VAT compliance niezbędnym będzie analiza uregulowań krajów członkowskich w odniesieniu do stawek VAT oraz związanej z tym klasyfikacji statystycznej poszczególnych towarów. Przepisy te częstokroć są różne i referując do klasyfikacji statystycznych oraz celnych przysparzają przedsiębiorcom dodatkowych obciążeń.

 

Co w sytuacji, gdy unijny sprzedawca dokonuje sprzedaży wysyłkowej z więcej niż jednego państwa członkowskiego (np. posiada w kilku krajach magazyny)?

W takiej sytuacji Unijny sprzedawca może korzystać z One Stop Shop, natomiast nie będzie miał do niego zastosowania próg sprzedaży w wysokości 10 000 EUR. Oznacza to, że ten sprzedawca musi podjąć decyzję o korzystaniu z One Stop Shop lub rejestracji w poszczególnych krajach dla celów VAT już od pierwszej złotówki.

 

Jak powinien zachować się sprzedawca spoza UE, który dokonuje zarówno sprzedaży wysyłkowej, jak i świadczenia usług B2C na rzecz konsumentów w Unii?

W takim przypadku, aby skorzystać z uproszczeń wynikających z pakietu e-commerce sprzedawca spoza Unii powinien się zarejestrować jednocześnie w dwóch procedurach specjalnych:

  • schemat pozaunijny dla świadczonych usług B2C - gdyż w tym schemacie nie można deklarować sprzedaży towarów;
  • schemat unijny dla sprzedaży towarów - gdyż w tym schemacie deklarowanie świadczenia usług B2C jest zarezerwowane wyłącznie dla sprzedawców posiadających siedzibę w UE.Czy wszystkie kraje UE zdążą z implementacją nowych reguł i przygotowaniem systemu OSS? Jak na tym tle wypadnie Polska?

Jeżeli prowadzę działalność w branży retail i przechodzę transformację poprzez przeniesienie działalność do Internetu (online shopping) to czy mogę zostać objęty potencjalnym podatkiem cyfrowym?

Na ten moment podatek cyfrowy nie obejmuje podmiotów z branży retail.

Czy podatek cyfrowy obowiązuje w Polsce i jeśli tak, to w jakim zakresie?

Na ten moment nie wprowadzono podatku cyfrowego w Polsce. Obecnie Rząd czeka na wspólnie wypracowane stanowisko UE oraz OECD. Natomiast wprowadzono opłatę audiowizualną, w wysokości 1,5% od przychodów uzyskanych z tytułu udostępniania usług streamingowych.

 

Jaki rodzaj oprogramowania jest potrzebny, aby móc wykorzystać możliwości technologii przestrzennych?

Dostępnych jest wiele rozwiązań w zależności od zakresu i charakteru potrzebnej analizy. Od wyspecjalizowanego oprogramowania GIS, takiego jak ArcGIS, po rozwiązania Business Intelligence (Power BI lub Tableau), a niektóre typy analiz można przeprowadzić bezpośrednio przy użyciu języków programowania, takich jak Python i R.  Jeśli zakres użycia jest bardzo szeroki, należy użyć narzędzi do przetwarzania dużych zbiorów danych, takich jak Geospark.

Jak mogę uzyskać dostęp do danych geoprzestrzennych dotyczących mojego rynku?

Istnieje wielu dostawców oferujących dane o różnym zakresie i jakości. Najbezpieczniejszą możliwością jest rozmowa z niezależnym doradcą, który ma wiedzę o dostępności danych na poszczególnych rynkach.

Czy można oszacować przychody w hipotetycznej lokalizacji dla nowego sklepu?

Jest to możliwe, ale wymaga modelu statystycznego uwzględniającego dane historyczne (przychody) sklepu w innych lokalizacjach. Im większa próbka danych, tym dokładniejsze będzie oszacowanie.

Jakie techniki statystyczne są używane do modelowania danych geoprzestrzennych?

Dostępne są różne opcje, w tym „klasyczne” modele ekonometryczne i najnowocześniejsze algorytmy uczenia maszynowego. W zależności od przypadku użycia mogą być zastosowane różne techniki.

Prowadzę firmę detaliczną działającą w więcej niż jednym kraju. Czy mogę wykorzystać możliwości analizy geoprzestrzennej w takim samym stopniu na wszystkich moich terytoriach?

Tak, w większości przypadków istnieje możliwość uzyskania tego samego poziomu szczegółowości i jakości danych dla różnych krajów.

Zainwestowałem już w Power BI / Tableau / GfK / ESRI dla mojego zespołu analitycznego. Czy muszę zmieniać narzędzia, aby skorzystać z pełnego zakresu analiz geoprzestrzennych?

Nie! Prawidłowo zaprojektowany silnik geostatystyczny może działać w synergii ze wszystkimi istniejącymi platformami geoprzestrzennymi (z małymi wyjątkami).

Skąd mam wiedzieć, czy metoda geostatystyczna działa w moim procesie ekspansji? Jaki jest typowy błąd modeli geostatystycznych?

W zależności od jakości danych dokładność modeli geostatystycznych służących do wyboru lokalizacji może oszacować przychody z dokładnością 5–20%.

Mam najlepszy zespół ekspansji na rynku, dlaczego narzędzia geoprzestrzenne mogą być lepsze niż wiedza gromadzona przez lata przez członków mojego zespołu?

Narzędzia geoprzestrzenne nie mają na celu zastąpienia wiedzy zespołu, a jedynie jej poszerzenie. Takie narzędzia pozwalają również na przechowywanie wiedzy pracowników w postaci geoprzestrzennej bazy danych, która może być dostępna dla wielu użytkowników.

Jeśli wdrożę narzędzia geoprzestrzenne, aby wesprzeć moją decyzję dotyczącą ekspansji / asortymentu / wyceny, czy to oznacza, że osoby obecnie pracujące w tej domenie można zastąpić sztuczną inteligencją?

Sztuczna inteligencja nie może zastąpić specjalistów. Narzędzia geoprzestrzenne zostały zaprojektowane, aby zmniejszyć obciążenie pracą, zapewniając pracownikom więcej miejsca do pracy w terenie i poprawiając ich wydajność. Jest to narzędzie, które Twój zespół musi nauczyć się wykorzystywać dla korzyści swoich i firmy.


W 2018 i 2019 r. prowadziliśmy prace w zakresie opracowania aplikacji mobilnej umożliwiającej dokonywanie płatności za zakupy w naszych sklepach w modelu scan&go. Czy takie prace kwalifikują się pod jakąkolwiek ulgę?

TAK - zakładając, że przynajmniej część prac prowadzących do opracowania aplikacji mobilnej było wykonanych siłami własnych pracowników, to podatnik może skorzystać z Ulgi B+R. Dodatkowemu odliczeniu w CIT dającemu 19% oszczędności będą podlegać wówczas koszty poniesione m.in. na wynagrodzenia tych pracowników, a póki co cofnąć się można z korektą podatku do 2016 r. Ponadto w przypadku uzyskiwania przychodów np. z licencjonowania takiej aplikacji podatnik może skorzystać z IP Box, tj. opodatkować takie przychody 5% stawką CIT. 

Planujemy w najbliższych miesiącach zautomatyzować obsługę naszego magazynu wysokiego składowania poprzez nabycie i wdrożenie systemu bezobsługowej kompletacji zamówień. Czy taki projekt może skorzystać z jakiegokolwiek wsparcia?

TAK - z przedstawionych dotychczas informacji wynika, że projekty polegające na automatyzacji procesów magazynowych będą mogły skorzystać z ulgi na robotyzację. Ulga na robotyzację umożliwić ma bowiem dokonanie dodatkowe odliczenia kosztów inwestycji związanych z robotyzacją przedsiębiorstwa. Kluczowe będzie zweryfikowanie czy poszczególne nabyte środki trwałe będą mieścić się w definicjach robotów dopuszczonych do dodatkowego odliczenia.

 


Czy moja firma potrzebuje aplikacji mobilnej?

Decyzja o budowie aplikacji mobilnej powinna zostać podjęta w zależności od wielu czynników - poczynając od rodzaju działalności firmy (produkcja, dystrybucja, sprzedaż etc.) oraz produktu czy usługi (możliwe do sprzedaży, reklamy, użycia poprzez kanały cyfrowe?), przez specyfikę grupy docelowej (np. poziom digital literacy), po częstotliwości kontaktów z klientami, wartość koszyka, retencję klientów, poziom digitalizacji samej organizacji etc. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

Czy budować aplikację mobilną samodzielnie, czy outsourcować jej wytworzenie?

Warto przyjrzeć się kompetencjom zespołu IT w organizacji oraz jego dotychczasowym dokonaniom. Jeśli organizacja nigdy nie wytworzyła własnego oprogramowania, zespół IT nie budował np. strony internetowej firmy, nie wdrażał samodzielnie rozwiązań typu platforma eCommerce, CRM, Marketing Automation etc. to pozyskanie niezbędnych, wewnętrznych kompetencji w zakresie natywnych aplikacji mobilnych może być obarczone wyższym poziomem ryzyka oraz długotrwałe. Bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie ścisła współpraca z software house'm wyspecjalizowanym w tworzeniu, utrzymaniu i rozwijaniu aplikacji mobilnych.    

 

Jak wypromować aplikację mobilną?

Jeśli wytworzyliśmy aplikację mobilną do dyspozycji mamy szereg kanałów jej promocji - poczynając od bezkosztowych mediów własnych tj. strona internetowa, baza e-mail marketingowa/SMS, call center/CRM, pracownicy punktów sprzedaży czy obsługi klienta, po kanały płatne - tradycyjne analogowe tj. outdoor, prasa, TV, oraz cyfrowe - niezależne mobilne sieci reklamowe, platformy cyfrowe tj. Facebook, reklamy na łamach samych app store - Apple, Google. W zależności od medium dostępne będą różne formy rozliczeń od płatności za zasięg kampanii, po płatność za efekt np. kliknięcie w reklamę, pobranie aplikacji, pozyskanie/re-engagement klienta, sprzedaż produktu itd.


Jakie kroki należy podjąć w obliczu zmiany systemu ERP czy przebudowy obecnie funkcjonujących systemów w aspekcie podatków?

Generalnie w ramach planowania architektury rozwiązań podatkowych na pewno kluczowe jest przygotowanie odpowiedniej analizy w zakresie oceny obecnie funkcjonujących procesów podatkowych i zidentyfikowanie obecnych luk oraz obszarów do usprawnień. W ramach opracowywania mapy rozwiązań IT w obszarach podatkowych uwzględniając procesy i uwarunkowania poszczególnych lokalizacji (przy wdrożeniach globalnych) należy rozważyć za i przeciw dla funkcjonalności bezpośrednio dostępnych w ramach ERP jak i dodatkowych add-onów dedykowanych do raportowania podatkowego. Takie przygotowanie pozwoli na dobór właściwych rozwiązań.

 

Jakie widzicie potencjalnie kierunki związane z automatyzacją poza samymi systemami ERP?

Potencjalnym kierunkiem wartym rozważenia w ramach procesu transformacji cyfrowej poza samym rozwojem systemów ERP jest tzw. mała automatyzacja, która jest stosunkowo łatwa do wdrożenia, a dodatkowo jest znacznie mniejszą inwestycją niż rozbudowa systemów klasy ERP. W ramach małej automatyzacji wykorzystywane są np. narzędzia ETL, dzięki którym możliwe jest przejęcie procesów od pracowników, chociażby w zakresie przetwarzania informacji, obróbki danych pozyskiwanych z różnych źródeł w celu przygotowania danych do dalszej analizy. Zwykle dzięki takim mechanizmom automatyzuje się pojedyncze zadania, których jednak skala jest dość duża, stąd wymierne efekty obserwuje się również przy automatyzacji takich elementów pracy w obszarach finansowych.

Jak Waszym zdaniem będzie ewoluowała sprawozdawczość podatkowa w zakresie narzędziowym?

Z uwagi na wysoki stopień szczegółowości raportowanych danych oraz coraz krótszy czas obecnie np. na skorygowanie złożonych raportów (14 dni na korektę JPK V7) coraz istotniejszy staje się bieżący dostęp do informacji podlegających raportowaniu. Przełomowe będzie na pewno e-fakturowanie, które naszym zdaniem ukształtuje i przyspieszy wdrożenie najbardziej efektywnych procesów i wysoko zaawansowanej technologii oraz pełnej integracji danych w celu przetwarzania do celów podatkowych detalicznych danych na bieżąco, a nie dopiero przy zamknięciu miesiąca.

Co mogę zrobić jeśli w mojej umowie/umowach nie ma klauzuli podnajmu. Czy to oznacza, że nie mam takiej możliwości podczas trwania umowy?

  • Niestety tak, jeśli w umowie najmu nie była zawarta taka klauzula podnajmu to oznacza, że wprost z umowy nie wynika możliwość skorzystania z prawa podnajmu części wynajętej powierzchni. Niemniej jednak nie oznacza to, że jako Najemca nie moglibyśmy podjąć próby ustalenia z Wynajmującym takich warunków po zawarciu umowy. W tym celu możemy podpisać aneks, który dodaje taką klauzulę, tym samym możliwość podnajmu dla nas jako Najemcy. 

  • Warto dogłębnie przeanalizować umowę najmu w celu ustalenia rzeczywistego stanu w tym zakresie. Jeśli jako Najemca chcemy pozbyć się części powierzchni to być może mamy na to inną możliwość w postaci klauzuli pozwalającej zredukować powierzchnię tzw. Reduction. Jest to opcja pozwalająca Najemcy oddać część powierzchni Wynajmującemu w trakcie trwania umowy.

 

Jaki jest optymalny sposób monitorowania moich umów najmu oraz dat krytycznych związanych z moimi umowami?

W tym zakresie trzy rzeczy będą miały szczególnie ważne znaczenie:

  • Narzędzie – czyli dobór odpowiedniej bezpiecznej technologii, która będzie dostosowana do struktury i praktyk związanych z rynkiem nieruchomości i umowami najmu

  • Wiedza z zakresu zarządzania umowami najmu – czyli umiejętne wyciąganie odpowiednich informacji z umowy najmu do wyżej wymienionego narzędzia w celu dogłębnej analizy danych wynikających z tych umów najmu, ich bieżące utrzymywanie oraz monitorowanie krytycznych aspektów związanych z umowami najmu.

  • Eksperci – czyli odpowiedni zespół osób z szeroką wiedzą o procesach zarządzania umowami najmu od strony biznesowej a także prawnej.

Co mogę zrobić jeśli całościowa kwota potencjalnych kar, jakie może nałożyć Wynajmujący na podstawie zapisów z umowy najmu, jest dziesięciokrotnie wyższa od miesięcznych zobowiązań wynikających z tej umowy (tak jak w powyższym przykładzie)?

Po pierwsze należy zrobić dokładną analizę tak zwanego „najgorszego scenariusza” jaki może nas spotkać jako Najemcę. 

  • W tym zakresie musimy zacząć od policzenia całościowego potencjalnego zobowiązania, które może wyniknąć w przypadku nałożenia wszystkich kar umownych, do których jest uprawniony Wynajmujący. 

  • W następnym kroku warto porównać tę sumę do bieżącego miesięcznego zobowiązania wynikającego z umowy najmu, uwzględniając również czynsz od obrotów (tzw. Turn-over rent) jeśli umowa na to wskazuje.

  • Porównując powyższe kwoty warto ustalić różnicę między poziomami tych dwóch rodzajów zobowiązań finansowych, w celu ewentualnej próby re-negocjacji z Wynajmującym. Ta różnica również pokaże obydwu stronom finansowy poziom dysproporcji/asymetrii warunków wynikających z tej umowy. Będąc w roli Najemcy warto zadać Wynajmującemu następujące pytanie „Czy jako Najemca sam by podpisał taką umowę, z taką dysproporcją i tym samym naraziłby swoja firmę na tak wysoki poziom ewentualnych zobowiązań finansowych?”


Jakie mogą być konsekwencje ujawnionych nieprawidłowości w toku kontroli?

Oprócz oczywistej konsekwencji jaką jest konieczność zapłaty zaległego podatku wraz z odsetkami należy również założyć ryzyko zainicjowania przez właściwy organ postępowania karnoskarbowego wobec osoby, która zostanie uznana za winną popełnienia czynu zabronionego tj. zaniżenia zapłaconego podatku i błędnego jego wykazania w deklaracji podatkowej.

Pomimo, że co do zasady za niezapłacony podatek odpowiada spółka, to odpowiedzialność karnoskarbowa za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe jest odpowiedzialnością osobistą osób, które zostały w Państwa firmie wskazane jako odpowiedzialne za rozstrzyganie w sprawach gospodarczych, w szczególności tych finansowych. Powoduje to, że stwierdzony błąd w rozliczeniach podatkowych spółki może przełożyć się na dochodzenie odpowiedzialności karnoskarbowej, a co za tym idzie ryzyko ukarania np. członków zarządu spółki, osoby odpowiedzialnej za prowadzenie ksiąg rachunkowych czy dyrektora finansowego.

Jak dobrze przygotować się do kontroli?

Rekomendujemy wcześniejszą weryfikację, czy w Państwa firmie istnieją i są stosowane ogólne zasady współpracy wewnętrznej, ukierunkowane na terminowe i przejrzyste przekazywanie danych na żądanie organu podatkowego oraz zasady współpracy jak również komunikacji z osobami kontrolującymi w trakcie kontroli prowadzonej przez organy KAS.

Posiadanie aktualnych procedur może znacznie ograniczyć ryzyko nieprawidłowego zachowania się w toku kontroli, ma na celu ochronę interesu spółki oraz jej pracowników poprzez zapewnienie prawidłowego przebiegu kontroli, a także wzrost świadomości personelu w zakresie obowiązujących regulacji prawnych. Nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że tego typu mechanizmy stanowią jeden z głównych elementów skutecznego systemu zapobiegania wystąpienia ryzyk karnych i karnoskarbowych, które mogą stanowić konsekwencję braku właściwego przygotowania się do niezapowiedzianych kontroli organów podatkowych.


W jaki sposób podejść do szacowania kosztów przetwarzania danych w metodach real time i batch?

Rozwiązania działające w czasie rzeczywistym są bardziej kosztowne, wymagają większych nakładów na infrastrukturę oraz dodatkowych kompetencji, stąd warto przeanalizować czy rodzaj prowadzonego przez nas biznesu w ogóle wymaga korzystania z tego typu systemów. Szacując koszty należy zwrócić szczególną uwagę na spodziewaną skalę komplikacji przetwarzania danych np. nakładania się wielu warunków segmentacji, które mogą wymagać wysokiej wydajności przetwarzania (np. Facebook ma ok. 100 tys segmentów), czy opierać kalkulacje na maksymalnych obciążeniach infrastruktury pojawiających się np. w tzw. szczytach ruchu. 

Jakie są najciekawsze źródła 3rd party data przy działalności w branży retail?

Najciekawsze źródła to:

  • intencje zakupowe, zainteresowania, kontekst - zmiana zachowania klientów sugerująca wejście na ścieżkę dążąca do nabycia produktu (AIDA - Attention Interest Desire Action) czyli znalezienie się na szczycie lejka zakupowego

  • dane transakcyjne - pozwalające zbudować wiedzę o zwyczajach zakupowych, wartości portfela, długości okna zakupu, częstotliwości transakcji, preferencjach dotyczących towarów (np. rozmiary, kolory, faktury), czy usług, produktach komplementarnych, wykluczających się etc.  

  • informacje geolokalizacyjne - służące m.in. do określania budżetu, czy kosztów dostawy oraz zwrotów

  • demografia - tj. kompozycja gospodarstwa domowego, wiek, płeć

  • zachowania - umożliwiają segmentacje np. na grupy osób bardziej skłonne do decydowania w oparciu o cenę niż o wygodę, często zwracają towary, kupują na raty, apacze (a ja tylko patrzę) etc 

  • urządzenia - np. korzystanie z droższych rozwiązań tj. Apple sugeruje odpowiednią wartość budżetu rozporządzalnego


Czy ogólne przepisy dotyczące pracy zdalnej wystarczą żeby ją stosować w mojej firmie?

Aktualne brzmienie przepisów pozwalających na pracę zdalną jest bardzo ogólne i nie rozstrzyga wielu praktycznych problemów. Przedmiotem nieustannych dyskusji są kwestie związane z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, czasu czy miejsca jej wykonywania. Problemem pozostaje również kwestia tego czy w godzinach pracy nasz pracownik może podejmować inne czynności. Prawdopodobnie nawet przyjęcie szczegółowych przepisów w tym zakresie nie rozwikła szeregu zagadnień wynikających z innych obszarów np. podatków. Warto aby spółka przeanalizowała te zagadnienia pod kątem swoich potrzeb.

Czy muszę dawać pracownikom możliwość pracy zdalnej?

Pracodawca jest podmiotem wyznaczającym miejsce i czas pracy. Pracownik co do zasady musi dostosować się do decyzji pracodawcy w tym zakresie. W tym momencie jedyne sytuacja, w której na podstawie przepisów sanitarnych zostanie ograniczona możliwość pracy z biura lub przemieszczania się, mogłaby formalnie zmusić pracodawcę do wdrożenia tego modelu pracy. Niemniej warto mieć na uwadze, że ostatnie miesiące zaprowadziły prawdziwą rewolucję w mentalności pracowników i pracodawców. Elastyczność podejmowania pracy w warunkach home office, która niedawno była niewyobrażalna, jest naszą codziennością. Bez wątpienia możliwość choćby okresowego wykonywania pracy w ten sposób będzie stanowiła oczekiwanie nowych kandydatów. Oznaczać to może również poszerzenie rynku pracy i większą szansę na aktywizację zawodową osób, które dotychczas były zmuszone do opieki nad dziećmi lub chorymi członkami rodzin.

Czy w przedsiębiorstwie weryfikowani są zarówno nowi, jak i obecni kontrahenci?

Z perspektywy dochowania należytej staranności ważne jest, aby weryfikacji poddawać nie tylko nowych kontrahentów. Istotna jest również cykliczna weryfikacja kontrahentów, z którymi trwa współpraca - nawet, jeśli żadne okoliczności transakcji nie ulegają zmianom. 

Czy w stosunku do kontrahentów, z którymi trwa współpraca, weryfikacja jest przeprowadzana cyklicznie?

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, weryfikacja powinna być dokonywana “w sposób regularny”. Wytyczne nie precyzują jednak, w jakich odstępach czasowych należy dokonywać weryfikacji. Jakkolwiek comiesięczna weryfikacja może być w praktyce trudna do realizacji, rekomendujemy, by weryfikacji tej dokonywać co najmniej raz na kwartał / pół roku - w zależności od liczby kontrahentów.

Czy przeprowadzenie czynności weryfikacyjnych jest dokumentowane?

Wszystkie przeprowadzone czynności weryfikacyjne powinny zostać udokumentowane tak, aby w razie ewentualnych czynności kontrolnych możliwe było udowodnienie przeprowadzonych działań.

Czy efekty tych działań są archiwizowane w sposób umożliwiający szybkie dostarczenie danych na wypadek ewentualnej kontroli?

Co więcej, ważne jest, aby dokumentacja ta była zarchiwizowana w sposób umożliwiający szybkie odnalezienie i dostarczenie danych potwierdzających weryfikację danego kontrahenta w danym okresie.


Na jakiej podstawie Prezes UOKiK wybiera przedsiębiorców wobec których zostaną wszczęte postępowania?

Prezes UOKIK wszczyna postępowania na podstawie analizy możliwości wystąpienia znacznych opóźnień w płatnościach w wybranych branżach, otrzymanych zawiadomień, danych uzyskanych od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub innych danych dostępnych Prezesowi UOKIK, np. z innych postępowań. Prawdopodobne jest również wszczynanie postępowań na podstawie danych wynikających z obowiązkowego sprawozdania bilansów płatniczych.

Jakie kary finansowe grożą za wystąpienie zatorów płatniczych?

Kara finansowa naliczana jest na podstawie szczegółowego wzoru zawartego w Ustawie, opierającego się na wysokości odsetek za opóźnienie, wartości świadczenia opóźnionego oraz okres opóźnienia liczony w dniach. Kara jest naliczana jednostkowo dla każdego opóźnionego świadczenia.

Czy występowanie opóźnień jest równoważne z nałożeniem kary?

Nie. Ustawa przewiduje możliwość odstąpienie od nałożenia kary finansowej w sytuacji, gdzie bilans nieotrzymanych w terminie płatności w badanym okresie przewyższa bilans niespełnionych w terminie płatności, gdzie opóźnienia są spowodowane działaniem siły wyższej lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Ustawa przewiduje też mechanizmy procentowego zmniejszenia kary finansowej w przypadku uregulowania zaległych płatności (wraz z odsetkami) przed wszczęciem postępowania lub dokonania zapłaty kary w terminie, ze zrzeczeniem się prawa do ponownego rozpoznania sprawy przez Prezesa UOKIK.


Do jakiego stopnia wzrost digitalizacji mojej organizacji zależny jest od stopnia digitalizacji moich kontrahentów i pozostałych podmiotów współpracujących?

W bardzo dużym stopniu cyfryzacja operacji administracyjnych (zamówienia, jeśli mówimy o upstream i przetwarzanie sprzedaży dla downstream) jest częścią przewagi konkurencyjnej, ponieważ zautomatyzowane przetwarzanie ułatwia współpracę. Cyfryzacja i integracja z partnerami upstream i downstream są również istotną częścią zintegrowanych łańcuchów dostaw - trzeba być na to gotowym, dlatego że wszystkie gałęzie przemysłu się na to przygotowują. 

Cały czas zmienia się podejście do cyfryzacji, coraz więcej jest koncentracji na elastycznych interfejsach, dlatego wdrażając u siebie rozwiązania które są łatwiej integrowalne zapewnimy wysoką kompatybilność w przyszłości. Warto również przyglądać się działaniom kontrahentów i starać się dopasowywać się do ich rozwiązań.

Jakie narzędzia pomocne będą przy analizie obecnego modelu działania?

Pierwszym krokiem przy analizie potencjału cyfryzacji powinno być przeprowadzenie analizy obecnej dojrzałości operacji i procesów. Pozwoli to zidentyfikować i zaplanować kroki prowadzące do usprawnienia luki w efektywności, a tym samym wskaże potencjał poprawy poprzez skoncentrowane zdolności cyfrowe. Analizę obecnego modelu działania można wykonać samodzielnie lub przy wsparciu analityków biznesowych czy doradcy. 

Jaki obszar działalności należy digitalizować jako pierwszy?

Istotnym czynnikiem, który o tym decyduje jest poziom cyfrowej dojrzałości organizacji i tego które systemy są już wdrożone. Docelowo bowiem wszystkie systemy powinny tworzyć sprawny i efektywny ekosystem. Kluczowe jest posiadanie podstawowych systemów zarządzania (takich jak TMS, WMS), a także systemu zarządzania danymi.

Czy można łączyć różne formy wsparcia? Na przykład, czy można jednocześnie korzystać ze zwolnienia podatkowego w ramach Polskiej Strefy Inwestycji i Grantu Rządowego?

Co do zasady przedsiębiorca może korzystać w ramach jednego projektu inwestycyjnego z różnych źródeł pomocy publicznej, nie tylko ze zwolnienia z podatku dochodowego (PSI), ale także m.in. z dotacji unijnych czy Grantu Rządowego. Pod warunkiem, że łączna wartość tej pomocy nie przekracza maksymalnej dopuszczalnej kwoty pomocy publicznej.

Czy zakup nowej, innowacyjnej zrobotyzowanej linii technologicznej i jej wdrożenie w przedsiębiorstwie będzie kwalifikował się jako działalność badawczo-rozwojowa, a zatem będzie możliwa ulga podatkowa na B+R?

Nie, zakup nowoczesnej zrobotyzowanej linii technologicznej, która usprawni procesy produkcyjne w przedsiębiorstwie, nie będzie kwalifikował się do ulgi B+R. Niemniej jednak tzw. ulga na automatyzację i robotyzację prawdopodobnie pozwoli odliczyć część poniesionych kosztów m.in. na zakup robotów i urządzeń towarzyszących. Nowa ulga dla robotyzacji nie jest jeszcze dostępna, ale może pojawić się w połowie 2021 roku.


Jakie działania ułatwiają przygotowanie się do weryfikacji zewnętrznej?

Najlepszą metodą jest regularne zbieranie danych źródłowych i przechowywanie ich w jednym miejscu, bez możliwości edycji. Dzięki temu unikniemy problemów związanych z dostępem do informacji w przypadku zmiany na stanowisku lub awarii sprzętu. Usprawni to też proces weryfikacji zewnętrznej – będziemy mogli od razu przekazać audytorowi niezbędną dokumentację źródłową, dzięki czemu skrócimy czas potrzebny na weryfikację.

Czy audytor odpowiedzialny za audyt sprawozdania finansowego może wykonać usługę atestacyjną?

Tak, audytor badający sprawozdanie finansowe może także wykonać usługę atestacyjną – po uzyskaniu akceptacji Komitetu Audytu, jeśli taki funkcjonuje w spółce.

Skontaktuj się z nami

Krzysztof Badowski

Krzysztof Badowski

Partner, Strategy &, PwC Polska

Tel.: +48 608 333 277

Agnieszka Ostaszewska

Agnieszka Ostaszewska

Partner, Assurance Leader, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 348

Mieczysław Gonta

Mieczysław Gonta

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 907

Michał Gójski

Michał Gójski

Partner, Deals, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 884

Obserwuj nas