04/04/19
Aktualna treść Ustawy dotyczy wszystkich grup odbiorców końcowych – z rozwiązań w niej przewidzianych skorzystać będzie mógł każdy przedsiębiorca płacący wyższą cenę za energię niż w dniu 30 czerwca 2018 r.
Trwają również prace nad ostatecznym brzmieniem rozporządzenia wykonawczego do Ustawy (dalej „Rozporządzenie”), które nie tylko określi szczegółowy sposób ustalania cen energii elektrycznej w 2019 r., ale też stanowić będzie podstawę do podjęcia przez spółki obrotowe działań mających w założeniu skutkować dostosowaniem aktualnie stosowanych względem przedsiębiorców cen energii elektrycznej do poziomu stosowanego w dniu 30 czerwca 2018 r. Zgodnie z przepisami Ustawy spółki obrotowe będą miały na to tylko 30 dni, licząc od dnia wejścia w życie Rozporządzenia, a uwzględnienie cen aktualnych na dzień 30 czerwca 2018 r. ma nastąpić w rozliczeniach ze skutkiem od 1 stycznia 2019 r.
Znowelizowana wersja Ustawy, podobnie jak jej poprzednia wersja, dotyczy wszystkich odbiorców energii elektrycznej, w tym przedsiębiorców. Jednocześnie poprzednia wersja Ustawy nakazywała sprzedawcom zastosowanie cen na poziomie nie wyższym niż wynikający z cenników obowiązujących aktualnych na dzień 30 czerwca 2018 r. W praktyce, w umowach z przedsiębiorcami, sprzedawcy stosowali ceny energii nawet o kilkadziesiąt procent niższe niż w oficjalnych cennikach lub w ogóle nie posiadali takich cenników. W konsekwencji wielu przedsiębiorców mogło zostać pozbawionych preferencji wynikających z Ustawy.
Obecnie obniżka ceny w stosunku do przedsiębiorców dotyczyć będzie każdego przypadku, gdy faktycznie stosowana w bieżącym roku cena jest wyższa od tej właściwej na dzień 30 czerwca 2018 r. Bez względu na to, czy wzrost ceny wynika z zawartego aneksu do umowy, mechanizmów zawartych w treści umowy uprawniających do jednostronnej zmiany ceny przez sprzedawcę energii, czy zawarcia nowej umowy sprzedaży energii.
Skala zjawiska będzie ogromna – szacuje się, że koszt rekompensat dla spółek obrotowych należnych od spółki Zarządcy Rozliczeń S.A. (z założenia stanowiących odpowiednik obniżenia cen energii w wykonaniu Ustawy i Rozporządzenia) wyniesie 4 miliardy złotych, a realizacja obowiązków stanowić będzie wielkie wyzwanie dla spółek obrotowych, które w krótkim czasie zobowiązane będą do podjęcia ogromnego wysiłku organizacyjnego, prawnego i - przede wszystkim – ekonomicznego.
Co prawda Ustawa przewiduje system „rekompensat” dla spółek obrotowych, jednak ewentualne zwroty środków na rzecz tych podmiotów następować będą ze znacznym przesunięciem czasowym w stosunku do momentu, w którym spółki obrotowe zobowiązane będą sprzedawać energię po cenach niższych niż zakładały oraz zwrócić odbiorcom należności za okresy rozliczeniowe już zamknięte, w których stosowano wyższe ceny – od 1 stycznia 2019 r.
Ze względu na krótki termin na obniżenie cen dla dużej grupy odbiorców, a także niejasne postanowienia Ustawy i Rozporządzenia, sprzedawcy mogą natrafić na trudności w sposobie ustalania ceny energii elektrycznej lub nie zdążyć zastosować obniżonej ceny na czas. Na rynku istnieją także obawy, mające swe źródło w szczególności w wyżej wskazanym ogromnym obciążeniu ekonomicznym spółek obrotowych, że niektórzy sprzedawcy energii elektrycznej mogą chcieć interpretować niejasne postanowienia Ustawy i Rozporządzenia na swoją korzyść.
Przedsiębiorcy będący odbiorcami energii, dla których energia elektryczna stanowi istotny składnik kosztów działalności, powinni przede wszystkim zweryfikować czy sprzedawca energii elektrycznej terminowo i właściwie wdrożył rozwiązania wynikające z przyjętych aktów prawnych. Istotnym dla właściwego ułożenia planów finansowych i konstruowania ofert dla kontrahentów w bieżącym roku jest również dokonanie analizy przewidywanych skutków wejścia w życie Ustawy i Rozporządzenia dla istniejących i przyszłych zobowiązań związanych z nabywaniem energii elektrycznej.
Sprzedawcy energii powinni zadbać o odpowiednie i terminowe dostosowanie sposobu rozliczeń do rozwiązań wynikających z Ustawy i Rozporządzenia. Niemniej istotne jest też szybkie i skuteczne podjęcie działań mających na celu uzyskanie rekompensat przewidzianych dla tych podmiotów, tj. złożenie stosownych wniosków do tzw. zarządcy rozliczeń cen - spółki Zarządca Rozliczeń S.A.
Partner, Radca Prawny, Praktyka Polskich Firm Prywatnych, PwC Legal, PwC Polska
Tel.: +48 519 507 077