Firmy miały czas na wdrożenie RODO do 25 maja 2018 r. Teraz przedsiębiorcy muszą dbać o zapewnienie zgodności z przepisami – jest to proces ciągły, a nie jednorazowe działanie.
RODO to największa zmiana w ochronie danych osobowych od 20 lat.
Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) jest stosowane wprost. Oznacza to bezpośrednie stosowanie przepisów przez wszystkich przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe na terytorium Unii Europejskiej. Zastąpiło ono przepisy polskiej ustawy o ochronie danych osobowych.
Na co najczęściej narzekają polskie firmy w kontekście nowych przepisów o ochronie danych osobowych:
- źle wdrożone RODO ogranicza możliwość działań marketingowych i sprzedażowych, a tym samym wzrost ich przychodów
- proces wejścia produktów i usług na rynek znacznie się wydłuża
- następuje nadużywanie praw, a w szczególności prawa do zapomnienia;
- niska liczba odpowiednich kandydatów na Inspektorów Ochrony Danych w firmach, co powoduje problemy z ich zatrudnieniem
- niejasne zasady zgłaszania naruszeń do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, co stwarza wyzwania w praktycznym stosowaniu tego obowiązku
- nie maleje fala fałszywych kontroli – oszuści powołują się na Urząd Ochrony Danych Osobowych