{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
18/07/18
Handel detaliczny przechodzi obecnie dynamiczną transformację. Wraz z rewolucją cyfrową zmienił się sposób robienia zakupów, a przedsiębiorcy coraz wyraźniej zauważają, że nie tylko jakość produktów, ale też autentyczność marki ma dla konsumentów ogromne znaczenie. Na tym bardzo konkurencyjnym rynku ważne jest, aby śledzić bieżące trendy i umiejętnie je wdrażać do własnej strategii biznesowej.
W podcaście rozmawiamy m.in. o tym, jak zmieniają się zachowania zakupowe Polaków, czy e-commerce urośnie dzięki niedzielnemu ograniczeniu handlu, gdzie konsumenci szukają inspiracji i dlaczego logistyka jest kluczowym procesem.
Konsumenci w znacznie mniejszym stopniu przywiązują się w tej chwili do marek. Charakteryzują się też bardzo niską tolerancją na złe doświadczenie zakupowe. Dlatego zdobycie i utrzymanie zaufania konsumentów jest kluczowe.
Dzień dobry, witam w nowym odcinku podcastów PwC. Nazywam się Jakub Gołębiowski i zapraszam Was do odsłuchania audycji, w której zadam trzy ważne pytania dotyczące filarów nowoczesnego handlu detalicznego.
Jakub Gołębiowski (JG): Naszym gościem jest Krzysztof Badowski - partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
JG: Dzień dobry.
Krzysztof Badowski (KB): Dzień dobry, witam.
KB: Na razie na e-handel nie ma wpływu, aczkolwiek z tego, co rozumiem, są jakieś zakusy, żeby również ten obszar uregulować. Wydaje się, że największy problem może dotyczyć zakupów impulsowych i w tej strefie sieci detaliczne mogą ponosić największe straty. Natomiast zakupy planowane nie powinny bardzo mocno ucierpieć. Ważnym zagadnieniem jest kwestia centrów handlowych, gdzie niedzielny zakaz handlu dotyka poszczególnych najemców i tutaj będziemy się borykali z problemem renegocjacji czynszów. Dziś wiemy już, że około 30% najemców w centrach handlowych takie próby podejmuje.
KB: Tak, podejrzewam, że tak. Należy jednak zwrócić uwagę na to, jakie kategorie produktów są kupowane w Polsce drogą elektroniczną. Na przykład zakupy spożywcze, które w znacznie mniejszym stopniu są objęte e-handlem, nie podejrzewam, żeby dotknęły zmiany. W przypadku innych kategorii podejrzewam, że może to mieć wpływ na wzrost zainteresowania zakupami elektronicznymi.
KB: Jest pewnie kilka takich kwestii, na które warto zwrócić uwagę. Konsumenci w znacznie mniejszym stopniu przywiązują się w tej chwili do marek. Lojalność konsumentów jest dużo, dużo mniejsza niż kilka lat temu. Bardzo istotnym trendem jest to, że konsumenci w tej chwili charakteryzują się bardzo niską tolerancją na złe doświadczenie zakupowe, na złe doświadczenie z marką. I tak jak w dobie przedinternetowej, niezadowolony konsument informował o swoim niezadowoleniu przeciętnie ośmiu znajomych, tak w tej chwili, w dobie transparentności i bardzo szerokiego dostępu do informacji, oczywiście ta zła wiadomość bardzo szeroko płynie w rynek. Dlatego zdobycie i utrzymanie zaufania konsumentów jest bardzo istotne w dzisiejszych czasach.
KB: To jest bardzo ciekawe zagadnienie, dlatego że mamy do czynienia z pewnym przewartościowaniem autorytetów. Konsument już nie ufa marce jako takiej, nie ufa instytucjom, a nawet influencerom, którzy byli popularni w ostatnich latach. Ufa za to osobom, które są takie same jak on i dlatego w poszukiwaniu inspiracji czy informacji konsument zwraca się do mediów społecznościowych, do blogów i do tego typu powiedzmy instytucji, w których funkcjonują osoby zbliżone profilem do samego konsumenta.
KB: Najbardziej ufamy tym osobom, które są podobne w zachowaniach i w upodobaniach do nas. Czyli to nie muszą być znajomi, to mogą być nieznajomi, ale tacy, którzy wyznają te same wartości co my, zachowują się tak jak my, ubierają się tak jak my.
KB: Poruszyłeś bardzo istotną kwestię, dlatego że logistyka to taki element łańcucha wartości, który potrafi być języczkiem u wagi, jeżeli chodzi o rentowność e-commerce. I rzeczywiście logistyka jest bardzo dużym wyzwaniem z kilku powodów. Po pierwsze, jest droga, po drugie, czasochłonna. Konsument nie lubi długo czekać na dostawę towaru i oczywiście, o ile powiedzmy automatyzacja i zaawansowanie rozwiązań technologicznych w samym e-commerce jest już wysokie, o tyle logistyka cały czas pozostaje dużym wyzwaniem i gracze e-commerce’owi poszukują różnych sposobów na to, żeby tę logistykę zapewnić. Nie wiemy, jak to będzie wyglądało w przyszłości, są eksperymenty z dronami, a także z maszynami vendingowymi. Oczywiście wszyscy próbują jakichś rozwiązań, połączenia rozwiązań e-commerce’owych z tymi rozwiązaniami brickowymi, że tak powiem, czyli fizycznymi punktami odbioru. Co będzie rozwiązaniem przyszłości? Ciężko w tej chwili wyrokować.
KB: Ponad 60% Polaków chciałoby otrzymywać zamówioną przesyłkę tego samego dnia, aż 23% w ciągu 3 godzin. Widać wyraźnie, że konsument jest niecierpliwy i że chce natychmiast otrzymywać przesyłkę, którą zamówił. Jedynie 7% Polaków jest gotowych czekać na dostawę między 3 a 5 dni.
KB: Absolutnie, to jest taki instant gratification, czyli natychmiastowa nagroda, natychmiastowa możliwość cieszenia się tym, co zamówiliśmy.
Bardzo dziękuję za wysłuchanie tego odcinka, a Krzysztofowi za ciekawą rozmowę.
KB: Bardzo dziękuję.
Więcej podcastów PwC znajdziesz na stronie pwc.pl/podcasty oraz w aplikacjach iTunes i Google Music.
partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich w Europie Środkowo-Wschodniej